een reetveter van 7 gram - Reisverslag uit Groningen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu een reetveter van 7 gram - Reisverslag uit Groningen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

een reetveter van 7 gram

Blijf op de hoogte en volg akke

13 September 2013 | Nederland, Groningen

Een reetveter bestaat uit een schaamlapje aan een paar touwtjes. De mijne weegt 7 gram. Minuscuul, niemendal, bijna nix. Het zit al in mijn rugzak als ik nadenk over de functie. De Franciscaanse Voettocht in reetveter. Het is warm, wat? Het wordt heet. De weg stijgt. Mijn rugzak is zwaar. Ik zweet. Een beetje vochtig op bepaalde plekjes. De reetveter schuurt en snijdt in. Ik denk aan mijn comfortabele boxershort. Ik denk er steeds vaker aan. Thuis. Die paarse. In de blauwe visfuik. Derde fuik. 42 gram, het enige minpunt. 42 gram x 2. Oei.
Ik pak mijn toilettas. 1124 gram. De bodylotion weegt 251 gram. Mijn mini-ipad met toetsenbord en beschermhoes 614 gram.

Mijn rug wil lichtgewicht. De laatste weken torste ze -Schuld en Boete- De Overgave- Wij zijn ons Brein en -Eindeloos Bewustzijn-. Samen goed voor 3873 gram. Keer op keer ronde ik met mijn rugzak vol boeken het Hoornse meer, de Lappenpolder, het Onland. Ze kan het, mijn rug. Betrouwbaar deel van mijn lijf.
Om mijn benen in vorm te krijgen adviseert Erik squatten. Ik ga immers naar de bergen en hoe train ik in het vlakke hoge noorden mijn bergspieren? Squatten! Op internet lees ik: -perfecte bilspieroefening voor mooie ronde stevige billen!- Ha! Dubbel effect! Dat wil ik ook! Dus: door de knieën zakken en op en neer. Herhaal, herhaal, herhaal x 10..
Mijn voeten: de voetencrème. Blaren ken ik niet en dat wil ik zo houden. Gerlachs Gehwol extra, geeft zwaar belaste voeten nieuwe kracht.
Mijn lijf, de bodylotion.
Mijn behoefte aan contact met thuis, de i-pad, de Samsung Galaxy met hoes en oplader.

Reetveter of boxershort. Wat een vraagstuk.

Francisus legde zijn rijkdom af en hulde zich in armoede en een grauwe pij. Hooguit een stuk droog brood op zak. Ik ga in zijn voetsporen. 563 km lopen over bergen en door dalen. De Franciscaanse voettocht. Florence, Gubbio, Assisi, Rome.
Alles wat ik meeneem gaat in mijn rugzak. Inpakken gaat onder het motto: -alles wat je thuislaat is meegenomen-
Slapen doe ik ergens onderweg. Geen idee waar. Onder die oude eik uit de 12 eeuw? Volgens overlevering sliep Franciscus er ook. In het benedictijnenklooster? Het voorportaal van de kerk? Of toch op slaapzalen inclusief snurkers? Mijn earplugs niet vergeten. 2 gram per stuk
Heb ik onderweg genoeg water?
Ontmoet ik mensen om verhalen te delen?
's avonds eten en een biertje?
Ik zie het wel.
Zie er een beetje tegenop.
Soms. Spanning. Die maakt het avontuur.

Hier en nu worstel ik met de reetveter..
morgennacht loop ik in Florence

  • 13 September 2013 - 13:07

    Renze:

    hey Akke,

    leuk om te lezen dat je onderweg bent....
    duidelijk nog niet los van de aardse beslommeringen...;)
    ben benieuwd naar je hogere gedachten, hoewel
    het aardse mij ook wel boeit...;)

    goede reis ! hartelijke groet, Renze

  • 13 September 2013 - 14:18

    Akke Kuipers:

    aha Renze! nou die hogere sferen dat is de specialiteit van Franciscus. ik heb er alle vertrouwen in.
    maar op dit moment staat de materie centraal.
    je hoort ervan
    morgenmiddag vertrek vanaf hoofdstation Groningen!
    liefs Akke

  • 13 September 2013 - 18:56

    Grietje:

    hey Akke ,
    Jij hebt binnen de kortste keren de heleboel weer onder controle ,als iemand dit kan ben jij het,
    Geniet van alles en laat ons weer meegenieten. Akke wij wensen jou en fijne tocht en lezen weer graag jou belevenissen .
    Liefs Geert en Grietje.

  • 13 September 2013 - 20:21

    Akke:

    hoi grietje en geert
    die controle daar twijfel ik aan hoor!
    genieten lukt beter.
    thanx en liefs

  • 13 September 2013 - 21:05

    Elsbeth:

    Veel plezier lieve mama,
    nog ietsje verder lopen en je komt zo bij mij uit ;)

  • 13 September 2013 - 21:09

    Akke Kuipers:

    lief bloempje, zullen we elkaar tegemoet lopen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1147
Totaal aantal bezoekers 167151

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: