Vannacht lag ik niet alleen in bed.. - Reisverslag uit Firenze, Italië van akke kuipers - WaarBenJij.nu Vannacht lag ik niet alleen in bed.. - Reisverslag uit Firenze, Italië van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Vannacht lag ik niet alleen in bed..

Blijf op de hoogte en volg akke

15 September 2013 | Italië, Firenze

Dat werd tijd! Samen in bed, samen slapen. En zo bijzonder als vannacht heb ik het niet eerder meegemaakt. De ontreddering linkt aan ontroering. Als ik terugdenk, raakt het me nog. Het heeft ook sporen nagelaten. Rood hier en daar, op bepaalde plekjes.

Na een lange reis kom ik in de nacht aan in Florence, Firenze op z'n italiaans. Hostel Sette Santi aan de Viale dei Mille. -heerlijk die italiaanse tongval, die wil ik ook leren- In het duister doemt het contour op van een grote kerk. Daartegen leunt het klooster van de 7 heiligen -sette santi-. Via een hek en een binnenplein kom ik bij de voordeur. Naar binnen, inchecken en op naar de slaapzaal. Ik zie het al: stapelbedden. Alleen de bovenste zijn nog vrij. Ik beklim het wankele toegangstrapje naar de bovenste verdieping. Het bed beweegt gevaarlijk. En bij elke move zwalkt het bed als een zuipschuit.
Onder mij ligt een meisje te spelen met haar mobiel. Een vertrouwd beeld. De andere bedden zijn bedekt met de inhoud van rugzakken. Een spaarzaam lichtje schept een mysterieuze sfeer.
Als ik uiteindelijk mijn verreisde lijf neerleg, mijn mobiel uitgebreid gecheckt heb, het slaapmasker en de earplugs op de daarvoor bestemde plaatsen geplugd en Klaas Vaak al schimmig nadert, gebeurt het.

Er strijkt iemand langs mijn gezicht, zachtjes , kriebelend. En niet alleen langs mijn gezicht. Ook langs mijn lijf wordt gestreken. Een beetje venijnig soms. Au. Bijtend. Ik zie niemand, maar ik voel wel wat..
Opeens weet ik het. De bed-beesten!
Ik was al gewaarschuwd: -op pelgrimstrekkings kom je ze zeker tegen-
En ook: -nee dat is niet leuk Akke, je kunt er ziek van worden-
Ai! Help! Ik heb de bed-beesten. Vreselijk!

Maar dan pakken mijn gedachten the flow. Ik denk aan Franciscus. Aan het verhaal dat hij naakt in het veld ging liggen om de muggen te voedden met zijn bloed. Een overweldigende liefdesdaad. Dierenliefde, zonder aanzien des persoons.
Ik ben geroerd en geraakt.
Wat een start!
In de bloedsporen..eh.. voetsporen van Franciscus.
Mijn reis is echt begonnen!

  • 15 September 2013 - 19:28

    Hilda:

    Ha die Akke,

    Brrrrrrrr echt eng die beesten maar je kunt het zo mooi beschrijven dat ik het bijna met je mee maak!
    Firenze mooie stad ben benieuwd wat je ervan vindt!
    Veel plezier en ik hoop op hele mooie niet te enge verhalen!
    Liefs!-xxx-

  • 15 September 2013 - 20:06

    Akke Kuipers:

    Zusje, ze zijn vreselijk eng. En gevaarlijk, wil je niet weten. Ooit meegemaakt? Ik dacht er middenin te liggen! dit beleef je alleen in italy.. First time.. Maar ik leef nog steeds.
    Vandaag Firenze verkend. Echt prachtig. Zag David nog staan. En meer. Morgen gaat het echte werk beginnen.
    Misschien heb ik dan geen mooie verhaaltjes meer..
    Je hoort van me xxx

  • 15 September 2013 - 22:45

    Ellen:

    Geweldig om je verhalen af en toe te lezen! Ik heb net geliked maar per ongeluk onder account van de vriend van mijn zusje haha oeps (liefs Ellen)

  • 15 September 2013 - 23:02

    Akke Kuipers:

    Oeps..Ik ken minimaal 2 meisjes die ellen heten. Dankje voor reageren. Lig nu op wankel stapelbedje. Jouw bed is toch beter ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 167261

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: