zoenen onder water - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van akke kuipers - WaarBenJij.nu zoenen onder water - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van akke kuipers - WaarBenJij.nu

zoenen onder water

Blijf op de hoogte en volg akke

20 Februari 2014 | Curaçao, Willemstad

Verrassing!
Elsbeth heeft duiken voor me geregeld.
Bij Hugo.
vanmorgen vertrekken we naar de divesite. Hugo beloofd zeepaardjes.
Exciting!
Die zie je niet zomaar.

Exciting en divesite. Elsbeth en Hugo praten engels en ik probeer mee te doen.
Schakelen.
Van Nederlands naar Engels
Van koud naar warm
Bekend, veilig en vertrouwd naar onbekend en soms een beetje onveilig. En dan heb ik het over gevoel. Niet over daadwerkelijk onveilig. Dat kan ook nog.

Duiken is negen maand geleden. Elsbeth vraagt of ik het spannend vind. Een beetje zegt ik. Niet teveel bij stil staan. Niet groter maken dan het is. Want inmiddels weet ik dat het meevalt.
Onveilig voelen en schakelen.

De onderwaterwereld .
Ik herken haar. Het voelt vertrouwd.
Ik daal langzaam af. Oren en masker klaren. Ik weet het allemaal nog.
De vissen begroeten me. Ik zwem langs koraal. Ik zie hersenen, bekers, kruiken, stengels en paddestoelen. Een landschap uit een sprookje. Ik zweef ertussen. Peak performance buoyancy. De term alleen al geeft drijfvermogen. Het maakt van duiken een kunst. Balanceren onder water door de ademhaling onder controle te hebben.

Onder water bevind ik me in een andere wereld.
Alles verdwijnt. Het water omsluit me. Ik vergeet het leven op land. Ben onderwaterwezen, voel me zeemeermin. Het water is vertrouwd. Ik voel me op mn gemak. Samen met Hugo zwerf ik rond. Moeiteloos zwem ik. Een wrak begroeit met onderwaterplanten. Vissen zwemmen in en uit. Grote ogen. Rood met paars.

En dan, daar, onder op de bodem? Echt? Toch? Een zeepaardje? Een klein dun diertje met lange staart die in een kronkel aan een stukje koraal zweeft.
Een paardehoofdje met mondje, getuite lipjes. Klein.
Zwart met grijs en een beetje wit. Hugo steekt zijn vinger uit en het zeepaardje kronkelt op zijn vinger.
Dan mag ik.
Ik heb een zeepaardje op mijn vinger!
Ik vind het leuk! Mooi!
Een beetje spelen. Ik til het paardje op. Omhoog, vlak voor mijn gezicht.
Opeens duikt het zeepaardje met zijn zeepaardjeshoofd naar voren, naar mijn gezicht. Getuite lippen.
Hij kust me. Vol.
Met zijn kleine zeepaard lipjes.
Op mijn mond.

Onvoorstelbaar.
Je zou het niet geloven..
Gekust door een zeepaard.
Nog nooit heb ik een zeepaard gezien en al bij de eerste ontmoeting: kussen.
Als dat geen liefde op het eerste gezicht is..

  • 20 Februari 2014 - 17:57

    Frank:

    Prachtig, Akkie, prachtig. Pure poëzie. Dank voor dit mooie relaas!

  • 20 Februari 2014 - 19:53

    Nell:

    Sinds het kunstgebittenavontuur kan alles....

  • 20 Februari 2014 - 20:32

    Akke Kuipers:

    @Frank: dankje!
    @Nell: alles en nog veel meer...

  • 20 Februari 2014 - 20:54

    Sybren:

    Wat een mooie verhalen en een heerlijke reis nog voor de boeg! Ik denk dat je vanaf Cuba een heel snel minder vaak je weblog bij kunt houden met het grotendeels ontbreken van internet. Maar het lijkt me echt een heel bijzonder land!

  • 21 Februari 2014 - 18:53

    Dirk Klamer:

    Fantastisch! Wat mooi om zo verliefd / geliefd te worden. Onverwacht. Bijna jaloers, nee, echt jaloers

  • 21 Februari 2014 - 22:18

    Akke Kuipers:

    @sybren: ik heb met veel moeite een internetcafe gevonden in Havana!!! hoe het verder op Cuba is daar heb ik geen hoge verwachtingen van. ik spaar de verhalen dan maar op. het Cuba verhaal volgt.
    @ Dirk: Geliefd en verliefd, ja daar mag je echt wel jaloers op zijn!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 167015

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: