De duizend dingen en de prachtige dag - Reisverslag uit Groningen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu De duizend dingen en de prachtige dag - Reisverslag uit Groningen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

De duizend dingen en de prachtige dag

Blijf op de hoogte en volg akke

22 Maart 2014 | Nederland, Groningen

Het is een prachtige dag en ik doe duizend dingen.
Doe-duizend-dingen, dat is de d-rijm. Ik weet nix van rijm-soorten, en loop nu het risico op de vingers getikt te worden door de-duizend-doe-dingen te classificeren als d-rijm.
Vandaag kan ik die correctie aan. De zon start de dag, terwijl ik de dag start met uitslapen.
Heerlijk al uitslapend wakker worden!
De ontspanning doet samen met de zon haar intrede.
De normale ochtend gymnastiek onderga ik fluitend en als ik even later mijn appartement uitloop fluit Henk nootjes over de gang. Music in the air!
Vandaag is het mijn wasmorgen. Op het rooster staat dat ik een wasmachine gebruiken kan, maar Carolien is mij voor. Ze gebruikt beide wasmachines. Als ik wijs op mijn rechten, zie rooster, begrijpt ze het niet. Maar uiteindelijk wil ze mij wel een gunst verlenen en zonder die gunst kan ik fluiten naar de wasmachine. ..fluiten..daar is ie weer..

Sinds ik woon waar ik woon loop ik weer hard. Eigenlijk loop ik niet hard, ik jog. En dat spreek je uit als joggen, niet als sjoggen. Dat zei ik altijd als iemand zich sjokkend voorwaarts schoof, gehuld in nieuw trainingspak en op nieuwe loopschoenen.
Ik heb geen trainingspak, wel een versleten fietsbroek -tweewielers- op mijn bovenbeen. Multifunctioneel met schoenen uit het vorige millennium. Je begrijpt dat dat opzet is. Als mijn outfit geen flitsende indruk maakt, wek ik als loper geen flitsende verwachtingen. Mijn loopje oogt dynamischer dan mijn kleding. Tenminste dat hoop ik.
Naast mijn uitgekiende outfit is er nog iets wat het vermelden waard is als het gaat over joggen. Ik wil de zandgronden vermelden. Mijn lijf, mijn spieren en gewrichten die zich toevertrouwen aan het zand. Het is een goeie combi. Waarschijnlijk ben ik vanuit onder-bewuste motieven verhuisd naar zandgronden. De losse structuur. De vering die de zandgrond een natuurlijke zachtheid geeft. Het geeft vrolijkheid en hupsjes. (sorry)
Ik loop weer. Vandaag ook. Mijn lijf voel ik niet meer. Alleen de spieren, ze verheugen zich. Vroeger toen ik nog in de asfaltjungle woonde lag ik regelmatig in de kreukels na een ronde asfalt. Het was heavy en slopend. Ik verloor moed en pijnloze knieën.
Nu woon ik op zand. Ik slaap op zand. Loop en jog op zand, soms verleng ik de pas en land. Verend. De moed veert opwaarts mee. Zand.. aangenaam kennis maken..

Vandaag doe ik de duizend dingen. Fiets de stad in, koop henna, schapenkaas en glasplaten voor mijn cubaanse linosnedes.

De zon doet zo uitbundig haar best dat ik besluit mijn ligstoel van zolder te halen. Het is een zware houten stoel die ergens achter op mijn zolderdeel staat en ik krijg hem maar moeilijk te pakken. Dan zit mijn vinger klem. Tussen een scharnier. Ik schreeuw het uit. Het knelt en hulp is er niet. Ik moet mezelf te hulp schieten. De scharniergreep laat mijn vinger niet los. Ik trek hem eruit. Auw, auw, auw... Ik schreeuw over zolder. Niemand komt kijken, dus red ik me nogmaals zelf. Haal diep en vanuit mijn vingertoppen adem.
Daarna til ik de stoel de steile trap af , naar mijn terras, leg het kussen erin en daar is de zon. Het is heerlijk. Zo heerlijk dat ik besluit de stoel en de dag in te wijden met Hertog Jan. Lekker. Weldra heb ik nog een Hertog Jan te pakken. De vinger raakt op de achtergrond. Ik besluit een fietstocht te maken.

De Onner Polder stond al langer op het program en vandaag lokt de Onner Polder. Het is een ommelandse reis en Groningers weten wat ik daarmee bedoel.
Het Ommeland ligt om de stad en reizen door het Ommeland is een ommelandse reis. Logisch zou je denken. Toch zit er een dubbel laagje in dat woord. Ommelands gaat naast reizen door het ommeland over: lang en ver, omslachtig en verdwalen, onduidelijk en verrassend laat thuiskomen.
Je begrijpt mijn fascinatie.
Vandaag doe ik een ommelandse reis door de Onner Polder.
Ik fiets en fiets eindeloos door de Onner polder. Fietspaden, land en waterschappen trekken aan mij en mijn fiets voorbij. Volgens de plattegrond kan ik een ommetje maken en zo via een rondje terugkeren naar mijn casa (sorry, cuba) mijn appartement.
Tegen de avond stuit mijn fietspad op een gesloten hek. Er staat een bord en ik lees over de veerpont. Volgens de info op het bord is de pont tot 7 uur in de avond te gebruiken. Ik rammel aan het hek. Het helpt niet. Ik zie dat het bijna half 7 is. Strax is het donker.
Ik aarzel, treuzel, kijk en rijdt rondjes, zoek doorgangen. Het helpt niet.
Ik ga de weg terug. Mijn fietslamp werkt niet. Ik moet een beetje doortrappen.
Voor de wind fiets ik nogmaals door de Onner Polder. De reis blijft ommelands. De zon zakt in het water. Rood en oranje. Ik denk aan cuba. Het is mooi. Ik fluit en zing.

De dag nadert het donker.
Ik fiets. Ik verdwaal, vind de weg terug en beland in bekende streken.
Ik kom weer thuis.
Soms kom ik weer thuis en word blij.
Vandaag is zo'n dag.
Misschien voel ik me ooit thuis op de plek waar mijn huis is.
Vandaag liggen huis en thuis bij elkaar op de stoep.
Zomaar..
Als een verrassend slot aan een dag vol mooie dingen.

  • 22 Maart 2014 - 17:32

    Aart:

    Een reis naar 'thuis'. Hoe en waarheen ook gaan, 'thuiskomen' is misschien wel meer dan toppie!
    En dan ook nog Weltevreden.....

    Liefs
    Aart

  • 22 Maart 2014 - 20:28

    Akke Kuipers:

    aart! weltevreden thuiskomen. mooi dat je dat benadrukt! Xxx

  • 16 April 2014 - 21:53

    Jan:

    Hey Akke, mooi getypt......je huis een thuis dat besef je pas als je je thuis voelt.
    Je schrijven is zo apart maar wel puur en boeiend gemeent en zo herkenbaar. Zeker voor mij.....
    Je weltevredenbuurman jan............

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1152
Totaal aantal bezoekers 167309

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: