Het pelgrimsgen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van akke kuipers - WaarBenJij.nu Het pelgrimsgen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Het pelgrimsgen

Blijf op de hoogte en volg akke

04 Oktober 2014 | Portugal, Lissabon

Naast mij stopt een auto. Het is een wit bestelbusje, met geblindeerde achterramen.
Aan het stuur zit een man. Hij wenkt me. Ik loop naar de auto. 'Camino Santiago?' vraagt hij.
'Si,' zegt ik. Hij pakt een zakje van de passagiersplaats en geeft die aan mij.
'Gracias', zeg ik. Een paar dagen geleden kreeg ik onderweg een flesje water van een albergier die mij in zijn albergue wilde laten overnachten.
Blijkbaar zijn pelgrims gewild.

De man rijdt weg.
Het is heet. Ik zoek een plekje in de schaduw en bekijk het zakje. Het is een flesje gifgroene drank en een appel. Er zit een kaartje bij: Laboratorio de Pesquisa Medica.
Ik wordt nieuwsgierig, pak mijn mobiel voor vertaling. Het gaat om medisch onderzoek en ontwikkeling.
Ik krijg een gifdrankje en een appel vanwege liefdadigheid of.. ?
Ik stop het zakje in mijn rugzak en loop verder. Mijn gedachten lopen ook.

Een half uur later staat er een wit bestelbusje aan de kant van de weg. Er zit een man achter het stuur en hij kijkt. Ik krijg er een vreemd gevoel bij. De man kijkt naar mij, dat is duidelijk. Als ik doorloop, rijdt hij weg.
Misschien verbeeld ik het me, maar daarna zie ik nog een paar witte bestelbusjes; ze doen een beetje vreemd. Kijken, stoppen, stilstaan en wegrijden.
Laboratorio de Pesquisa Medica. Een laboratorium voor medisch onderzoek? Naar wat? Misschien naar de pelgrimsfactor? Pelgrims zijn bijzonder volk. Dat vind ik ook van mezelf als ik zo door de hitte over het asfalt zwerf. Ik laat me vrijwillig slopen. Heb er zelfs geld en tijd voor over. Een hele maand trek ik ervoor uit. Het zit in mijn bloed. Daar zit een zwerversgen, een pelgrimsfactor als je wilt. De echte pelgrims liepen barrevoets of kropen door het stof. De Katholieke Koorzanger van het Bisdom van Breda kroop ook een stuk op de knieën. Ik was er getuige van. Dat zie je tegenwoordig bijna niet meer, maar pelgrimeren linkt nog steeds aan zelfkastijding. Ik begrijp mezelf ook niet altijd.

Het valt op dat er steeds minder pelgrims zijn. De laatste dagen zie ik ze niet. Albergiers klagen over het ontbreken van pelgrims.
Wie weet is het medisch onderzoekscentrum wel geïnteresseerd in mij als pelgrim. Misschien bestaat er wel een nomadengen, of een pelgrimsgen en kan je die destilleren en overplaatsen naar mensen die ook een barre tocht willen ondernemen, of een bikkel- of kanjer-prestatie willen leveren; maar omdat ze het gen missen, er maar niet toe komen. En wat is het belang van albergiers, cafehouders en bierbrouwers?
Ik denk aan een nomadenpil of een injectie met het pelgrimsgen. Misschien een transplantatie? Brrr...

De gedachte dat ik als pelgrim gewild zou zijn vanwege bizarre redenen, maakt me toch wat bang. En dan grijp ik naar mijn pepperspray. Ik trek het busje uit het zijvak van mijn rugzak. Het zijvak is klein en de pepperspray zit klem. En dan gebeurt waar ik altijd al bang voor ben: de spray is leeg. Klemgezet en leeggedrukt. Het lijkt magie. Net nu ik het nodig heb is ie leeg.
Ik moet het zonder hulp opnemen tegen Het Laboratorium.

Maar ik overdrijf. Dat besef ik even daarna. Het is de hitte die mij paranoia maakt. En door die hitte krijg ik zin in een appel. Ik pak de appel en neem een hap. Het is een lekkere appel en ik neem nog een hap. Ik denk aan sneeuwwitje. Ze kreeg een giftige appel van de boze stiefmoeder omdat ze mooier was. Ze nam een hap en stortte ter aarde. Ik heb geen stiefmoeder, mijn schoonheid heb ik doorgegeven aan mijn dochters, maar een pelgrimsgen bezit ik wel .. misschien.. ofzo..
Ik begrijp het allemaal ook niet meer zo goed.
Ik voel me wat zweverig. Een beetje licht in mijn hoofd. Misschien een slokje drank. De gifgroene. Het is mierzoet. Ik ga er even bij zitten.
Met sneeuwwitje kwam het goed. Dat bedenk ik me nog.
De prins kuste haar wakker.
De prins..?
Die kwam toch niet met een witte bestelbus..?
.......

Uren later word ik wakker. Geen idee wat er is gebeurt.

De dagen daarna valt het me op dat ik steeds vaker een pelgrim zie.

  • 04 Oktober 2014 - 15:27

    Hilda:

    Lieve Akke,

    Vind het maar niks jij daar zo alleen te zwalken bij de weg met die zoete drankjes.
    Nooit aannemen zoiets.
    Er zijn bijna geen pelgrims, kun je niet gewoon naar het strand geen en een week heerlijk relaxen?
    Tja maar jou kennende doe je dat toch niet.
    Hoop dat je nog hele mooie tochten hebt maar wees voorzichtig.
    Liefs-xxx-

  • 04 Oktober 2014 - 16:01

    Akke Kuipers:

    Bedankt zusje. Ik hou van een beetje afwisseling en avontuur. En creeeren is een vak apart ;)
    Xxx

  • 05 Oktober 2014 - 11:02

    Grietje:

    Lieve Akke, we kwamen thuis van vakantie en tot mijn grote verrassing allemaal mailtjes van jou als nomade Fijn dat je weer op pelgrims tocht bent maar kijk wel een beetje uit met jou rare drankjes (foei niks van vreemde mannen aannemen hé), maar ik heb weer aardig genoten van al jou avonturen en hoop ze nog vaak te mogen lezen.
    Het zijn zware tochten, maar jij geniet daar duidelijk van, al is het ook wel eens balen.
    liefs Geert en /grietje

  • 05 Oktober 2014 - 19:38

    Ab:

    Hoi Akke, Mooi verhaal. Over die spanning tussen zwerversbloed en zelfkastijding moeten we het nog maar eens hebben. Is het zwerversbloed nature en de neiging tot zelfkastijding nurture? Of is het een bizarre balans tussen nature, nurture en torture? Take care. Ab

  • 05 Oktober 2014 - 22:25

    Akke Kuipers:

    @Geert en Grietje: leuk je je reageert! Zwaar? Vandaag sprong ik in de lucht!
    @Ab: ja met woorden alleen al kan er gestoeid worden. of de praktijk in een vakje past?

  • 06 Oktober 2014 - 23:46

    Hilde D:

    hahaha tijd genoeg om te broeden onderweg...dat is wel erg vermakelijk;-) Succes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 167379

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: