De bus naar Porto - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van akke kuipers - WaarBenJij.nu De bus naar Porto - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van akke kuipers - WaarBenJij.nu

De bus naar Porto

Blijf op de hoogte en volg akke

05 Oktober 2014 | Portugal, Lissabon

Zaterdag 4 oktober:
Ik heb mascara gekocht. Die had ik niet bij me omdat het 14 gram weegt.
Maar vandaag kan het gewicht niet op tegen het voordeel.
Als mijn dochter in de knel zit, knippert ze met volle wimpers. Ze bereikt er altijd wat mee.
Ik pas het truckje ook regelmatig toe, met wisselend effect.
Vandaag maak ik plannen om morgen met de bus naar Porto te gaan. Dat is me een mascara van 14 gram waard.

Ik ben in Albergeria A-Velga. Een suf en slaperig dorpje. Als ik hier nog een dag zou moeten blijven val ik in slaap om nooit meer wakker te worden. (tenzij de prins... na 100 jaar....)
Morgen wil ik naar Porto. Dat is 2 eindeloze dagetappes lopen en daarom besloot ik tot de trein of de bus.
Toen ik hierover informeerde bij het reisinformatiecentrum, vertelde de man achter het loket dat er morgen om 10 over 10 een bus naar Porto gaat. Daar heb ik echter een ticket voor nodig. Die had ik tot 4 uur kunnen kopen, maar omdat het nu kwart over 4 is kan dat niet meer. En omdat ik geen ticket heb kan ik morgen misschien niet met de bus. Maar misschien ook wel, dat hangt van de chauffeur af . Soms laat hij of zij iemand zonder ticket meegaan. De kans is fifty / fifty.
Ik probeer het te begrijpen. De taal is een probleem, de loketbeambte spreekt een paar woorden Engels en ik een paar woorden Portugees. Het is een moeizaam gesprek. Wat en waarom blijft vaag. Ik vind het een onbegrijpelijk systeem en nogal on-Europees, maar ik ben afhankelijk. Dat begrijp ik inmiddels. Ik kan het beter tactisch aanpakken.

Dus neem ik voorzorgsmaatregelen. Mascara. Knipperen met volle wimpers ;) Ik was mijn haar. Zoek de leukste kleren uit het rugzakje, keus is er niet. En ik hoop op een man als chauffeur. Bij een vrouw moet ik een andere strategie inzetten en die moet ik nog bedenken. Het blijft een gokje.

Zondag 5 oktober
Op het laatste moment bedenk ik me dat de vertrektijd van de bus ook 10 voor 10 kan zijn. Ik ren naar het busstation en daar heb ik geluk mee. Als ik arriveer zit de bus vol reizigers en de chauffeur wil instappen en vertrekken.
En dan gebeurt het: ik mag niet mee, want ik heb geen ticket.
De chauffeur probeert me uit te leggen waarom ik niet meekan en ik probeer uit te leggen waarom ik echt mee moet.
De bus wordt onrustig. Een paar reizigers gaan tolken. Ze bemiddelen tussen mij en de chauffeur. Ze vertellen dat de chauffeur wel wil maar niet kan. Het Portugees rolt door de bus. In het Engels zeg ik dat ik heel graag mee wil en verder ook niet weet hoe het hier werkt. Ik knipper een paar x met mijn wimpers naar de chauffeur en de passagiers.
Wat er dan precies gebeurt ontgaat me, maar opeens applaudisseert de bus. En dat betekent dat ik mee mag!!!!
Ik mag mee!! Echt ik mag mee!! Met de bus naar Porto!!
Ik ben ontzettend blij, gooi mijn rugzak in het laadruim en spring in de bus. Ik moet me beheersen anders zou ik de chauffeur omhelzen en de passagiers erbij. Ik vind het zo leuk dat het is gelukt! Dat ik het geprobeerd heb!
Ik mag mee!!! Ik knal ervan uit elkaar!!!
Ik ga naar Porto. Met de bus!!
Yes!!!!

  • 05 Oktober 2014 - 22:27

    Ellen:

    Hahaha.. .die Akke, heel goed gedaan hoor! Lang leve de mascara!!! Enjoy Porto xxx

  • 05 Oktober 2014 - 22:42

    Akke Kuipers:

    Ellen! Porto is heerlijk!

  • 05 Oktober 2014 - 23:09

    Hilda:

    Lieve zus,

    Super het is je gelukt met de bus dankzij jouw charme, ga zo door!
    En wees relaxed en geniet vooral!
    Love you!

    -xxx-

  • 06 Oktober 2014 - 08:44

    Ab:

    Hallo Akke, Eh, wat was het merk van die mascara? Ik mag alleen maar mee als ik eerst met de ov-chipkaart bliep. Terwijl ik toch vloeibaar Fries spreek. Bon voyage en blessings. Ab
    PS Geef je ook cursussen Charme-offensief in het openbaar vervoer?

  • 06 Oktober 2014 - 22:25

    Akke Kuipers:

    @hilda: ja dat vond ik ook super! X
    @ Ab: ik weet niet of mascara ook bij mannen werkt.

  • 06 Oktober 2014 - 23:51

    Hilde D:

    hahahahaha zie je al de bus in jumpen!!Leuk!Genietze! hugg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 168806

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: