waarom ik voor een albergue peregrino kies - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van akke kuipers - WaarBenJij.nu waarom ik voor een albergue peregrino kies - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van akke kuipers - WaarBenJij.nu

waarom ik voor een albergue peregrino kies

Blijf op de hoogte en volg akke

09 Oktober 2014 | Portugal, Lissabon

Vandaag wordt mijn pelgrimsgehalte aan de waterproef onderworpen.
De dag start droog. Alle pelgrims gaan opgewekt en met goede moed de weg op.
Ik test alle cafe's langs de route. Dat doe ik geheel vrijwillig.
Er zijn meer pelgrims die hetzelfde doen.
Op een gegeven moment zit ik in een overladen cafe.
Dan wordt het tijd om op te staan en verder te gaan. Ik vertrek en loop een tijdje met Christiaan uit Hannover.
Het begint te regenen. En vervolgens gaat het steeds harder regenen. Uiteindelijk regent het zo hard dat er serieus sprake is van raining as hell. Het water stort van boven op ons neer. Als een waterval, die vanuit een onuitputtelijke waterbron, zich via communicerende vaten over ons uitstort. Het duurt uren.

Christiaan nokt af naar een comfortabel hotel. Ik ga voor de albergue peregrinos in Lima.
Langzaam verzuip ik. Het water sijpelt door naar de binnenkant van mijn ademende jas. Tegen deze omstandigheden is nix bestand. Ik verzuip en versop. Mijn onderbroek, mijn sokken, zelfs mijn huid eronder wordt drijfnat.
Ik loop en loop en uiteindelijk gaat het regenen en dan bedoel ik gewoon regenen. Ik zie een rivier die leidt naar een oude Romaanse brug bij het stadje Lima. Daar ergens moet mijn albergue zijn.
Langs de weg staan borden met - festival de jardin -. Ik zie een bierwagen. Alles verzuipt. Het festival en ik erbij.
Achter de Romaanse brug ligt mijn albergue. Maar als ik als een verzopen kat arriveer, is het gesloten. Om 5 uur gaat de deur open. Ik beland in een naburig cafe. Daar wachten meer pelgrims. Dampend, nat en verzopen.

Vanwege de pelgrims wilde ik perse naar de albergue. Maar deze valt nogal tegen vanwege de minimale basic inrichting gebaseerd op vermijden van mijten en ander gedierte.
Gister kon ik nog een vloerkleedje bemachtigen om mijzelf warm te houden in de nacht. Hier is geen vloerkleedje, alleen gordijnen en als ik die van het raam wil trekken en op mijn bed leggen krijg ik protest. Dat wordt een kale nacht op een helderblauw en hygienisch matras. Maar de slaapzaal is behangen met natte capes, regenkleren, stinkende sokken, jassen, paraplu's en beschermhoezen. Uiteindelijk maakt dat een feestelijk, gezellig en huiselijk sfeertje.

Het is feestelijk, gezellig en huiselijk. Samen met handenvol pelgrims gaan we in de keuken zitten, praten, wijn drinken, koken en eten. Het is heerlijk. Ik geniet met beide handen, voeten, mijn hoofd en alles wat ik nog meer heb. Als ik mijn vermoeide hoofd even op de keukentafel leg wordt ik gemasseerd. Het is wonderbaarlijk. Een bed met lakens, dekens, handdoeken en nog veel meer in een hotel kan niet tippen aan een kale albergue volgestroomd met natte en vrolijke pelgrims.
Onvoorstelbaar. Ik geniet van voor tot achter en van links tot rechts en nog veel meer.
Heerlijk!
Slaap lekker.

  • 09 Oktober 2014 - 18:42

    Hilde D:

    Klinkt tevreden vandaag! Mooi! Zet hem maar weer op! Hoe is het met de geestelijke gesteldheid? Heb je nog wel eens gesprekken daar over geestelijke zaken? Wel benieuwd naar hoe dat werkt!
    liefs

  • 09 Oktober 2014 - 20:20

    Jannie:

    Hey Akke.

    Volgens mij ben je weer helemaal in je nopjes,en voel jij je als een vis in het water.
    Lopend van kroegje naar kroegje ,hier een biertje en daar een wijntje,ja het vochtgehalte moet wel op peil blijven,ha ha.
    Nog een fijne reis gewenst.
    DOEGGG xxxJannie

  • 09 Oktober 2014 - 22:00

    Akke Kuipers:

    @hilde: geestelijke gesprekken heb ok vooral met mezelf
    @janny: dat is nog niet zo eenvoudig hoor om het vochtgehalte op peil te houden, maar ik doe mijn best

  • 09 Oktober 2014 - 22:12

    Grietje:

    Nou Akke het was me het dagje wel,van binnen en van buiten nat , morgen misschien beter.
    Hou de moed er in maar als ik het zo lees lukt dat jou prima,het vrije leven bevalt jou goed en de gezelligheid in een albergue lijkt mij ook wel eens maar de rest echt niet.
    Geert en Grietje.

  • 08 Juli 2015 - 14:45

    Suzanne Van Der Beek:

    Beste Akke Kuipers,

    In het kader van een onderzoek op de universiteit van Tilburg schrijf ik met mijn collega Tom van Nuenen een studie overpelgrimsverhalen. We zouden graag een gedeelte jouw blog opnemen ter illustratie en hopen dat je daar je toestemming voor wilt geven. Voor verdere vragen, mail me gerust op s.e.vdrbeek@uvt.nl.

    Vriendelijke groet,
    Suzanne van der Beek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 167323

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: