Gewoon ademhalen - Reisverslag uit Zarautz, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu Gewoon ademhalen - Reisverslag uit Zarautz, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Gewoon ademhalen

Blijf op de hoogte en volg akke

15 Mei 2015 | Spanje, Zarautz

Vannacht sliep ik bij Santa Clara in Zumaia, een pension op de heuvel met uitzicht op zee. Ik had een kamer alleen, zonder slot met een 2-persoonsbed.
Ik zette, zoals altijd, de ramen open. De wind waaide de kamer binnen. Lekker om zo te slapen. Frisse lucht voor een verse hap adem.
Midden in de nacht hoorde ik het stormen. De wind ging woest te keer. Ik hoorde allemaal onbekende harde geluiden. Ik ging uit bed, sloot een raam, ging weer in bed en sliep verder. Opeens stormde een vrouw mijn kamer binnen. Ze knalde het andere raam ook dicht, zei iets in het Spaans en ging weer.

De wind.
Toen ik vanmorgen wakker werd waaide het hard, het regende. Ik besloot zo lang mogelijk te blijven liggen.
Ontbijten om 9 uur en dan verder trekken.
Ik probeerde 'geen zorgen'. Misschien wordt het een zware dag, misschien wordt het een makkelijke dag. Geen idee. Ik denk dat ik het kan. Zorgen maken helpt niet zoveel.
Dus trek ik een korte broek aan, een dunne regenjas en vertrek. Als ik achter de heuvels loop is er minder wind. Als ik omhoog loop word ik warm.

Ik adem lucht. De wind heeft de lucht ver weg gehaald. Van over de zee. Vanuit verre streken. Hier en nu voert de wind met grote snelheid de lucht aan mijn voeten, ze woelt door mijn haren. De wind omgeeft me. Als ik adem, adem ik de lucht die de wind aanvoert.
Misschien adem ik jou adem. Jou adem, uitgeblazen in een ander land, meegevoerd door de wind naar de Camino Del Northe, waar ik loop en adem. Lucht mijn lijf inadem . Ze strijkt langs mijn longen. Zuurstof voor mijn bloed.
Ik adem uit. De wind waait mijn adem weg. Naar andere oorden.

Verbindt mijn adem, verbindt de lucht mij met alles en iedereen? Met mensen en dieren, planten zelfs? Verbindt de lucht met alles en iedereen?
Gaat mijn adem buiten de aarde? Het universum in? Naar andere planeten? Stelsels?
Naar..... God?

Alles is verbonden.... ?

Het regent. De wind jaagt het water uit de lucht.
Door mijn lijf stroomt water. Vocht. Bloed.
Ik drink. Ik plas.
Ik drink het verse water. Zo oud als de wereld.
Misschien heeft een voorouder, ooit lang geleden, eenzelfde waterdruppel gedronken als ik. Hier en nu. Camino Del Northe, 2015.

Alles is verbonden.... ? Door lucht en water, stof?

Het duizelt me.
Ik loop. Beweeg me voort op een plekje over de aarde. Van Zumaia naar Ermita Del Calvario.
Heerlijk om zo te lopen. Er komen allerlei gedachten langs.
Ik probeer 'niet denken', maar 'zijn'. Kijken. Horen. Ruiken. Voelen (de wind en de adem)
Ik geniet. (heel erg)

Soms regent het. Soms stijgt de weg. Soms stijgt de weg sterk. Mijn knie doet een beetje zeer.
Over een paar dagen wordt het weer beter, zeggen medepelgrims. Dan gaat de zon schijnen.
Ik hou wel van dit weer. Aangenaam loopweer. Ik heb veel energie.
Ik kan het!
Het is gewoon een kwestie van ademen, water drinken en wat stuff.
...Stuff... Stof...
Sorry.. eten.

  • 15 Mei 2015 - 18:41

    Hilda :

    Lieve zusje,

    Heerlijk om zo te kunnen wandelen!
    De wind door je haren....allerlei gedachten gaan voorbij....
    Overpeinzingen over de zin van het leven....
    Fijne wandelingen hoor!
    -xxx-

  • 16 Mei 2015 - 07:21

    Akke Kuipers:

    Ha zusje! Het is heel gaaf! Xxx

  • 17 Mei 2015 - 12:24

    HildeD:

    Weer, eetweer, loopweer, ademweer, tot de volgende keer weer ;-) Leuk om je te volgen!! Liefs! God be with you!

  • 17 Mei 2015 - 19:50

    Akke Kuipers:

    Hilde! leuk he reacties! ik doe het er 'weer' mee . ThanXXX

  • 19 Mei 2015 - 06:47

    Erik:

    Alle tijd om rustig na te denken en overpeinzen. Succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 167188

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: