Pelgrimsdrugs - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu Pelgrimsdrugs - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Pelgrimsdrugs

Blijf op de hoogte en volg akke

11 Juni 2015 | Spanje, Fisterra

Het is heet en lang.
Wegen en paden strekken zich voor me uit. Er komt geen einde aan. Na 10 uur in de morgen wordt het echt heet en daarmee worden de wegen eindeloos.

De eerste dag op de Camino Finisterra besluit ik om 12 uur 's middags door te lopen naar de volgende overnachting.
Om 4 uur strompel ik totaal versleten de albergue in Vilaserio binnen.
'You are in paradise,' zegt een pelgrim die al achter een biertje zit. Hoe treffend verwoord. Ik zie aan hem dat hij heeft ervaren wat ik net doorgemaakte. Maar ook dat het biertje die ervaring in een mild en humorvol licht zet.
In een flits begrijp ik waarom al die liters drank door de kelen van duizenden pelgrims vloeien. Het gaat om het verzachten van de harde werkelijkheid. Het is een soort verdoving. Ik zou zeggen: het gaat om pelgrimsdrugs.

Bij mij gebeurt het volgende:
Tijdens deze laatste heftige dagen lopen naar Finisterra, komen de herrineringen aan de Camino Portugues. Acht maanden geleden liep ik daar. Het waren hete dagen. Uren lopen in de brandende zon.
Als ik zo door de hitte naar Finisterra loop, komen die ervaringen scherp boven. En had ik toen niet besloten dat ik niet geschikt ben voor hete wegen? Ben ik dat echt vergeten?

Ik zie een fietspelgrim in de volle middagzon naast zijn omgekeerde fiets. Hij plakt een band. Naast hem zie ik direct de schaduwplek. Uitnodigend en verlokkend, maar de fietspelgrim staat rustig in de hitte zijn fiets te repareren. Hij kan het, denk ik dan. Op dat moment besluit ik dat ik ongeschikt ben voor pelgrimeren over hete wegen.
Nooit ga ik weer looptochten ondernemen bij temperaturen boven 20 graden. De Via de la Plata? Dwars door de hete binnenlanden van Spanje? Heb ik dat serieus overwogen?

Als ik even later gedoucht met een biertje in de schaduw zit verzuipt de stelligheid. Ik relax en ontspan. Verzet mijn stoel naar een zonnig plekje en even later weer naar de schaduw. Heel ontspannen. Ik maak links en rechts een praatje met medepelgrims. Gewone dingen, maar samen met het biertje en al die kilometers in de benen, heel bijzonder. Tegen 7 uur doe ik een pelgrimsmenu inclusief het standaard flesje wijn. Die weet zijn weg wel te vinden.
Na het flesje zie ik de dag van morgen in een dartele, roze wolk voor me zweven. Ik besluit vroeg op te staan en te gaan lopen. Rugzak op. Lekker wat kilometertjes maken.
Geen zorgen voor de dag van morgen.

Misschien ben ik al verslaafd.
Aan pelgrimeren
((all inclusive))

  • 15 Juni 2015 - 17:02

    Hilded:

    haha die is leuk, pelgrimeren all inculive!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 167129

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: