Het Gandhi museum - Reisverslag uit Madurai, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu Het Gandhi museum - Reisverslag uit Madurai, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Het Gandhi museum

Blijf op de hoogte en volg akke

09 Februari 2016 | India, Madurai

Dr. Saburabibi spreekt me aan. Ze zit achter een tafel in het museum. Eerst denk ik dat ze mijn bewijs wil zien, in zoek in mijn broekzak, maar ze wuift met haar hand. 'Wat vind je van het museum?' vraagt ze.

Ik ben in het Gandhi museum.
Aan de muren hangt info over de geschiedenis van India.
Ik lees over de kolonisering door de Engelsen. Het gaat over onderdrukking uitbuiting, minachting en slavernij door the East India Company. In reactie daarop verkopen of vernietigen de boeren hun land. Uit onmacht, staat er. Daardoor vermindert de landbouw en vermeerdert de honger.
Ik lees over hoge belastingen die de mensen uit India moeten afdragen.
Boeren moeten indigo verbouwen op straffe van marteling of dood.
Katoen, een belangrijk product in India, wordt verscheept naar Engeland om terug te keren in de vorm van exclusieve kleren. Om hun goederen in India te verkopen, vernietigen de Engelsen de Indische industrieën. De plundering van India maakt Engeland rijk.
De Engelsen nemen het bestuur in India over. Ze handelen corrupt en zijn uit op eigen belang. Indiërs kunnen wreed gedood worden om een futiliteit of om nix, in de gevangenis geworpen zonder vorm van proces.
De landbouw wordt geruïneerd, de industrie vernietigd, kunst en cultuur genegeerd, de godsdienst bedreigd.
Een trieste waslijst van misdaden die leidt tot een toenemende ontworteling van de Indische cultuur.

Malcolm Lewins: 'We hebben alles vernietigd wat hen tot sociale menselijke wezens maakt, we hebben het kastensysteem gesetteld. We braken hun wetten en overleveringen af. We hebben het land ontwricht...'

Langzamerhand ontstaat er verzet onder de Indiërs. Engelsen reageren er bruut en wreed Op. Ook de Indiërs kennen geen genade.

Gaandeweg mijn gang door het museum raak ik diep onder de indruk van de trieste geschiedenis van het land. Ik krijg een beetje zicht op de wereld waarin ik mij hier en nu mij begeef. De achtergrond van een land waarin verschillen groot zijn. Schrijnende tegenstellingen.
Ik denk aan de steden. Het vuil op straat. De slechte hygiene. De armen, bedelaars, gehandicapten. Ik kom ze overal tegen. Magere schrale mensen. Stokken, krukken. Handeltjes waar je geen droog brood mee verdient. Ik zie grote luxe auto's. Welvarende mensen. Dik is hier rijk. Mooie kleren, gouden sieraden. Arm is hier mager, klein, vies, tandeloos.

Gandhi introduceerde geweldloos verzet: 'Satyagraha', een nieuwe manier om te reageren op de overheersers, hij had het meegenomen uit Zuid-Afrika.
'Een Satyagrahi is iemand die altijd probeert het kwade te overwinnen door het goede. Haat door liefde, leugen door waarheid, geweld door geweldloosheid.'
'Ik twijfel er niet aan dat de Britse regering een machtige regering is; maar ik weet zeker dat Satyagraha een van de krachtigste manieren is om te reageren op het kwaad en niet op de bedrijver van het kwaad.' Aldus sprak de profeet van de geweldloosheid. Het was een nieuwe taal.

Overal hangen uitspraken die mij raken.
'Come up, o lions and shake off the delusion (false idea) that you are sheep; you are souls, immortal, spirits free, blest and eternal.' (Swami Vivekananda)
'Als ik gereïncarneerd zou worden zou ik geboren willen worden als onaanraakbare, zo dat ik mag delen in hun zorgen, verdriet en lijden, om samen een front te vormen en het miserabele bestaan te ontstijgen.' (Gandhi)
'Met onderwijs bedoel ik een all-round scholing om het beste in een kind, in een mens naar boven te halen. Naar lichaam, geest en ziel.' (Gandhi)
'Voor mij zijn vrouwen niet het zwakke geslacht, ze zijn de wijste van beide geslachten. De belichaming van het heilige. Het stille lijden, de menselijkheid, het weten.' (Gandhi)

Dr Saburabibi wijst me op een brief die Gandhi in 1939 aan Hitler schreef.
Als aanhef schrijft hij : 'Dear friend'. Gandhi pleit in de brief voor menselijkheid.

Na borden met beschrijvingen van daden van geweldloos verzet, van heel veel doden, massaslachtingen, ellende, pijn en verdriet lees ik: 'Op 15 augustus 1947: INDIA BECAME FREE. Het is het einde van een lange donkere nacht en het begin van een nieuw glorieus tijdperk.'

Ik praat erover met dr. Saburabibi. Ze wijst op een stoel, wil dat ik bij haar kom zitten. Ze is naast manager van het museum sociaal werker. Ze kent de nood van Zuid-India.
'Wat Gandhi deed voor het volk van India is bijzonder indrukwekkend,' zeg ik 'maar in de straten van dorpen en steden zie ik veel nood. Ik zie heel veel trieste situaties. .....het nieuwe glorieuze tijdperk...... ? Het werk van Gandhi is niet klaar.'


Madurai
8 februari 2016

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 167147

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: