Bethel Agricultural Fellowship - Reisverslag uit Madurai, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu Bethel Agricultural Fellowship - Reisverslag uit Madurai, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Bethel Agricultural Fellowship

Blijf op de hoogte en volg akke

10 Februari 2016 | India, Madurai

Inmiddels ben ik in Madurai, in het West Tower Hotel met uitzicht op de Meenaksi Tempel. Vanuit mijn kamer hoor ik toeteren. Als ik buiten ben hoor ik hard toeteren. Auto's, tuktuks, brommers, fietsen, handkarren, mensen en koeien. De straat is ongeplaveid, zand, gruis, stenen en afval. De straat beweegt, de stad beweegt, reclame schreeuwt, overal is rood, geel, roze en oranje. Groen en blauw. Alles gaat door elkaar.

Als ik zo vanuit Madurai terugkijk op mijn dagen in Bethel Agricultural Fellowship, denk ik aan de oase van rust.
Het enige lawaai daar bestaat uit kinderstemmen, er zijn een paar auto's van mensen die er wonen. Geen getoeter, geen afval, geen mensenmassa, wel veel groen en bomen. Verspreid staan huizen, de school, gebouwen voor de kinderen, het babyhuis, een gastenverblijf, een eetzaal en een kapel. Er is een hospitaal en een boerderij. Een groen gebouw voor watervoorziening.
De laatste dag zat ik in het gastenverblijf op het balkon. Ik keek uit op een zanderige speelplaats omringt door bomen. De kinderen waren naar school. Het was rustig, vredig, stil. Een oase van rust...
Ik wist toen dat ik dadelijk vertrekken zou.... naar de drukke stad...

Het begon donderdagmorgen 4 februari. Jeba en ik kwamen vers uit de slaaptrein in Salem aan, om vervolgens met een klaarstaande auto naar Bethel te gaan.
Van dat ontvangst herinner ik me Titus, de manager en Pauline zijn vrouw, medewerker van Save a Child of India. Er waren meer leden van de community. Na het ontvangst gingen we gelijk door naar de eetzaal voor een ontbijt. Indiase aardappelstukjes, chappati's, mijn eerste loose jacket (een sinaasappel in een los jasje) gebakken eieren.

Jeba en ik hebben een strak programma. Een bezoek aan de school op het terrein. Soorya bezoeken, het babyhuis, Jevanantham, Pennagaram, het hospitaal, de boerderij.

Titus vertelt dat Bethel Agricurural Fellowship een campus is. Kinderen wonen er en gaan er naar school. Die morgen bezoek ik de school, een klas met kinderen van een jaar of 15. Ze dragen een uniform, zitten in banken. Boeken in het engels. Jongens aan de ene kant van het lokaal, meisjes aan de andere kant. Een meisje gaat staan. Ze heeft zwarte vlechten in een lus vastgezet. Dat hebben alle meisjes. Het zijn nepvlechten, ze horen bij de schooldracht.
Het meisje vertelt dat ze Kousalya heet. Ze heeft een bordje op haar uniform: 'leader'. Ze is de leider van de school. Later die dag ontmoet ik haar op het terrein. Ze is belangstellend, vraagt wie ik ben, mijn land. De reis. Ze wil later dokter worden.

In het babyhuis ontmoet ik Kousalya weer, op papier, haar binnenkomst als baby. De manager ontvangt me op het kantoor van het babyhuis. Hij heeft een stapel papieren. Een kaart van elke baby met een foto en een verhaal over de binnenkomst, het eerste contact. De meeste kinderen zijn vondeling, afgestaan, weggedaan. Ik mag de kaarten bekijken, ontdek de kaart van Kousalya. Een foto van een baby in een plastic boodschappentas. In de beschrijving staat: 'In de stromende regen om 5 uur in de morgen....'
De meeste kinderen van het babyhuis worden geadopteerd, vertelt Titus. Sommige blijven. Kousalya is gebleven. Pauline vertelt dat ze de kinderen die blijven pas vertellen over hun afkomst als ze daar zelf naar vragen. Kousalya kent haar verhaal inmiddels.
'De kinderen die geadopteerd worden gaan meestal naar ouders in India. Een enkel keertje gaan ze naar het buitenland. Er is nu ook een klein meisje dat geadopteerd zal worden naar Amerika.' Titus laat me een dik pak papier zien met info die nodig is voor adoptie naar het buitenland.
'Dit zijn belangrijke papieren,' zegt hij, 'als dit kwijtraakt gaat het niet door.'

Mijn laatste morgen in Bethel loop ik met Pauline naar het hospitaal aan de andere kant van het terrein. Het is een groot terrein en we moeten een eind lopen.
In het hospitaal ontmoet ik een tandarts. Een tandartsassistente. Een doktersassistente. Er zitten mensen in een wachtruimte. Er is een laboratorium, er is een apotheek.
Het hospitaal is een groot gebouw met ziekenzalen en een bovenverdieping met ziekenzalen, een intensive care, een operatiekamer.
maar....bijna alles staat leeg....
kale lege matrassen, lege bedden.
'Er zijn nauwelijks dokters die hier willen werken,' zegt Pauline. 'De meesten vragen teveel geld. Dat geld is er niet. Vroeger was het een goed lopend ziekenhuis. Nu staat het bijna leeg.
Als dorpelingen geen geld hebben om te betalen voor een behandeling hoeft dat ook niet. Maar zonder geld en zonder dokters lukt het niet. Ooit hadden we een goeie dokter. In die tijd floreerde het ziekenhuis. Maar de dokter kwam tussen een rijdende trein en het perron.... een vreselijk verhaal.....'

We lopen via een zandweg terug langs het lege zusterhuis. 'Vroeger zat ie vol, nu staat ie te verwaarlozen,' zegt Pauline. 'Mijn man wil proberen het ziekenhuis een nieuwe start te geven. Geld te werven. Hij is nu naar Chennai voor overleg,' ze kijkt verdrietig.
De zandweg loopt naar de boerderij. We kijken, praten, drinken uit kokosnoten.
De zon schijnt. Het is heet.
Het verhaal knauwt.


Bethel Agricultural Fellowship, Salem
6 februari 2016

  • 10 Februari 2016 - 10:18

    Grietje2:


    Hier gaat het ook altijd niet van een leien dakje, maar hier is het gelukkig wel een tikkie beter,al hoe wel deze kinderen nog goed terecht zijn gekomen en dat is natuurlijk fijn om te zien .

  • 10 Februari 2016 - 13:42

    Hilda:

    Lieve Akke,

    Heftig zeg! Wat wonen wij dan in een bevoorrecht land!
    Goed dat je ook hier bij stilstaat.
    Fijne tijd daar!

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 168526

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: