Haai - Reisverslag uit Madras, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu Haai - Reisverslag uit Madras, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Haai

Blijf op de hoogte en volg akke

20 Februari 2016 | India, Madras

Haai! Vandaag had ik een ontmoeting met the White-Tip Reef Shark.

'Als je bij Johnny's Gorge duikt zie je haaien,' zei de duikinstructeur. 'Morgen gaan we ernaar toe'.
Ik wil haaien zien. Daarvoor kom ik speciaal naar Andaman. (en voor nog een paar dingetjes)
Dus zei ik: 'mooi dat is beloofd!'
Hij probeerde er nog onderuit te komen door de stelligheid af te zwakken. Het lukte hem niet.
Vandaag zag ik haaien.

Ik was er opgewonden van. Gister vertelde ik het verhaal aan een paar reizigers. Ik ontmoette ze in het wegrestaurant. Een wegrestaurant op Andaman is niet te vergelijken met een wegrestaurant in Nederland. Je zou kunnen denken aan een eetstalletje in de Betuwe met lokale producten.
Hier betreft het een bouwsel langs de weg van palen en bamboematten. Een paar tafeltjes met gebloemde zeiltjes. Op een handgeschreven bord bij de weg staat: 'RESTAURANT'.
Er is een eenvoudige keuken. Gister nam ik een kijkje in de keuken van mijn favoriete wegrestaurant. Ze koken met producten van het eiland. Gister zat het er vol mensen en schoof ik aan bij Hannah, Karl en Meike uit Duitsland. We vertelden elkaar verhalen en ik vertelde dat ik morgen naar de haaien ging. Meike schrok en keek bezorgd. Even dacht ik toen aan risico's.
Dat lijkt een combi. Haaien en risico's.

Ergens in de mistige verte wijst de duikinstructeur. Hij maakt het haaiengebaar: hand gestrekt bij het voorhoofd. Ik geloof het graag en zie vaag: een haai.
Maar even later ben ik in staat van grote opwinding. Er zijn haaien in de buurt! Op zo'n 10 meter afstand!
Daar! Daar ligt een haai op de bodem. Ik haal diep adem, kijk, tril en beweeg.
Langzaam zwem ik dichterbij. De haai kijkt naar mij. Hij beweegt. Ik kom in zijn buurt. Op 2 meter afstand, daar ligt de haai. Hij is prachtig. Hij is lang en lichtgrijs met een witte stip op zijn haaievin. Gespierd en strak zit hij in zijn vel. Ik vermoed een sixpack ;)
Als ik nog dichterbij kom trekt de haai zich terug. Ik zie lange dunne vissen die naast zijn vinnen meezwemmen. Er verschijnt nog een haai.
Daarna komen er meer haaien. Ik zie ze overal. Soms zijn ze heel dichtbij.
Ik ben ontzettend opgewonden. Vergeet de tijd.
De duikinstructeur wenkt, ik moet terug.

Later vertelt David waarom een White-Tip Reef Shark op de bodem kan liggen. Hij doet zijn bek open, laat het water binnenstromen en haalt er zuurstof uit. Andere haaien kunnen dat niet. Die moeten zich voortbewegen om het water binnen te laten stromen.

Mijn dag was goed. Heftig en veel bewogen.
Het bewijs staat op de Go-Pro.
De White-Tip Reef Shark
Haai!


Johnny's Gorge, Havelock, Andaman
Vrijdag 19 februari

  • 20 Februari 2016 - 11:16

    Ellen:

    Wat heerlijk Akke, ben een stukje met je mee gezwommen ;-) ThanX

  • 20 Februari 2016 - 12:04

    Grietje:

    Akke wat ben jij een durfal, moet er niet aan denken brrrrrrrrrrrrrr.

  • 21 Februari 2016 - 08:43

    Erik:

    Gaaf Akke, ben benieuwd naar de beelden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 167145

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: