Haai - Reisverslag uit Madras, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu Haai - Reisverslag uit Madras, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Haai

Blijf op de hoogte en volg akke

20 Februari 2016 | India, Madras

Haai! Vandaag had ik een ontmoeting met the White-Tip Reef Shark.

'Als je bij Johnny's Gorge duikt zie je haaien,' zei de duikinstructeur. 'Morgen gaan we ernaar toe'.
Ik wil haaien zien. Daarvoor kom ik speciaal naar Andaman. (en voor nog een paar dingetjes)
Dus zei ik: 'mooi dat is beloofd!'
Hij probeerde er nog onderuit te komen door de stelligheid af te zwakken. Het lukte hem niet.
Vandaag zag ik haaien.

Ik was er opgewonden van. Gister vertelde ik het verhaal aan een paar reizigers. Ik ontmoette ze in het wegrestaurant. Een wegrestaurant op Andaman is niet te vergelijken met een wegrestaurant in Nederland. Je zou kunnen denken aan een eetstalletje in de Betuwe met lokale producten.
Hier betreft het een bouwsel langs de weg van palen en bamboematten. Een paar tafeltjes met gebloemde zeiltjes. Op een handgeschreven bord bij de weg staat: 'RESTAURANT'.
Er is een eenvoudige keuken. Gister nam ik een kijkje in de keuken van mijn favoriete wegrestaurant. Ze koken met producten van het eiland. Gister zat het er vol mensen en schoof ik aan bij Hannah, Karl en Meike uit Duitsland. We vertelden elkaar verhalen en ik vertelde dat ik morgen naar de haaien ging. Meike schrok en keek bezorgd. Even dacht ik toen aan risico's.
Dat lijkt een combi. Haaien en risico's.

Ergens in de mistige verte wijst de duikinstructeur. Hij maakt het haaiengebaar: hand gestrekt bij het voorhoofd. Ik geloof het graag en zie vaag: een haai.
Maar even later ben ik in staat van grote opwinding. Er zijn haaien in de buurt! Op zo'n 10 meter afstand!
Daar! Daar ligt een haai op de bodem. Ik haal diep adem, kijk, tril en beweeg.
Langzaam zwem ik dichterbij. De haai kijkt naar mij. Hij beweegt. Ik kom in zijn buurt. Op 2 meter afstand, daar ligt de haai. Hij is prachtig. Hij is lang en lichtgrijs met een witte stip op zijn haaievin. Gespierd en strak zit hij in zijn vel. Ik vermoed een sixpack ;)
Als ik nog dichterbij kom trekt de haai zich terug. Ik zie lange dunne vissen die naast zijn vinnen meezwemmen. Er verschijnt nog een haai.
Daarna komen er meer haaien. Ik zie ze overal. Soms zijn ze heel dichtbij.
Ik ben ontzettend opgewonden. Vergeet de tijd.
De duikinstructeur wenkt, ik moet terug.

Later vertelt David waarom een White-Tip Reef Shark op de bodem kan liggen. Hij doet zijn bek open, laat het water binnenstromen en haalt er zuurstof uit. Andere haaien kunnen dat niet. Die moeten zich voortbewegen om het water binnen te laten stromen.

Mijn dag was goed. Heftig en veel bewogen.
Het bewijs staat op de Go-Pro.
De White-Tip Reef Shark

Ellen:

Wat heerlijk Akke, ben een stukje met je mee gezwommen ;-) ThanX

• 20 Februari 2016 - 12:04

Grietje:

Akke wat ben jij een durfal, moet er niet aan denken brrrrrrrrrrrrrr.

• 21 Februari 2016 - 08:43

Erik:

Gaaf Akke, ben benieuwd naar de beelden