Het leven in de trein door Siberië - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van akke kuipers - WaarBenJij.nu Het leven in de trein door Siberië - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Het leven in de trein door Siberië

Blijf op de hoogte en volg akke

10 September 2016 | Rusland, Irkoetsk

Die avond dronk ik bier met 3 Russische mannen. We zaten in de restauratiewagon, we bestelden regelmatig een nieuw biertje en ik werd steeds losser. De mannen spraken alleen Russisch, ze heetten Serge en Alex en later kwam er nog een andere Rus bij. Serge kneep in zijn oor en zei 'oor' in het Russisch, ik zei hem na en vervolgens zei ik: 'oor' in het Nederlands. Daarna deden we neus, oog, haar, vuuraansteker, bier, glas enz. Het werd een minicursus Russisch. Helaas ben ik het vergeten. Bier is piva, dat weet ik nog.
De mannen wilden weten waar ik vandaag kwam. Ik zei: Groningen. Ze kenden het niet, en vroegen nog es. Ik zei weer: ' Groningen'. Ze begonnen over Duitsland en Finland, maar ik bleef bij Groningen. En toen viel er een woord dat leek op Narnia. Ik besloot gelijk om er te willen wonen. Dus zei ik: ik woon in Narnia, en begon een verhaal over een klerenkast en de wereld daarachter met goed en kwaad. Narnia kenden ze beter dan Groningen. Ze wisten van Aslan, De Leeuw. We gromden als leeuwen, lachten en namen er een nog biertje op. Gaandeweg de avond werden we steeds beter in gebarentaal. Uiteindelijk besloten we de avond met armpje drukken. Ik won (bijna).
Contact maken ging makkelijk. De mannen waren ok en het bier was best.

Tegen middernacht zwalkte ik naar mijn coupe. Mijn russische coupegenote stond op het punt van vertrek, dat betekende dat ik het vertrekje alleen had. Het voelde als een eersteklas overnachting. De volgende morgen ging ik erover opscheppen.
Maar in de middag kwam Micheal mijn coupe binnen en in de avond maakte de trein een stop in Jekaterineburg. Daar werden we overspoeld door treinreizigers. Ik kreeg Irena te gast in mijn coupe. En verder was er een grote Franse groep reizigers. Het was een lawaai van jewelste. Mensen sleepten met overmaatse rolkoffers. De gang werd versperd. Ik trok het niet helemaal en klom over koffers en via drempels naar de restauratiewagon, daar was het rustig. Ik besloot aan de drank te gaan.

Als de trein stopt op stations kunnen we er soms even uit. In de gang van de wagon hangt de timetable. Het is belangrijk om in die gaten te houden. Want als het tijd is vertrekt de trein zonder blikken of blozen. Ik lees het verhaal van de man die te laat was. De trein vertrok en nam al zijn spullen mee naar het oosten. Kaal stond hij op het perron, maar werd gered door een paar Russen die met hem en een auto achter de trein aanreden. 'Geëtst in mijn geheugen', schrijft hij.
Behulpzame Russen. Toen ik in Moskou uit de metro stapte en mijn hotel niet meer kon vinden werd ik gered door 2 Russische meisjes. Ze liepen met me op en brachten me tot de deur van het hotel. Russen. Geen kwaad woord.

De trein stopt soms een kwartier of een half uur. Met Rineke en Kenji heb ik het over het speelkwartier. We waarschuwen elkaar als er weer een speelkwartier is. Dat betekend buiten spelen, versjouwen en rondkijken. Soms is het gezellig. Dan gaan veel mensen uit de trein om op een kluitje te gaan staan roken. Anderen lopen over het perron op zoek naar buit. Gister stroomde het perron opeens vol locals met emmers appels. Eigen teelt, dat was duidelijk. De vrouwen droegen hoofddoeken en vesten. Ik wilde 1 appel, maar dat kon niet. Het was een emmer appels of geen appel. Uiteindelijk kocht ik 2 bakken frambozen. Je kon ook een emmer aardappelen kopen of een bak uien, paprika's, augurken, chips, rieten manden, houten dingetjes en handgebreide sokken met rendieren.
Ik ben toen gevallen voor handgebreide sokken.


Tussen Perm en Jekaterineburg
Woensdag 07-09-2016

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 167148

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: