Jekaterineburg Omsk Novosibirsk Tomsk Krasnoyarsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van akke kuipers - WaarBenJij.nu Jekaterineburg Omsk Novosibirsk Tomsk Krasnoyarsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Jekaterineburg Omsk Novosibirsk Tomsk Krasnoyarsk

Blijf op de hoogte en volg akke

11 September 2016 | Rusland, Irkoetsk

De trein rijdt. Langzaam beweegt hij zich door het landschap met een snelheid van zo'n 50 a 60 kilometer per uur. Ik zie de witte stammen van talloze zilverberken. Ik zie uitgestrekte naaldbossen. Af en toe een dorpje of een stad. Er zijn veel houten huizen. Hout is er genoeg, altijd bouwde men hier met hout, pas de laatste eeuwen met bakstenen.

Ik reis langs Kirov en Perm, Jekaterinburg, Tyumen, Omsk, Novosibirsk, Tomsk, Kemerovo, Krasnoyarsk, Tajshet om zaterdag in Irkutsk aan te komen. Ik denk aan de aardrijkskunderijtjes van de lagere school. ...Groningen, Hoogezand, Sappermeer....
Ik reis langs Novosibirsk, daar woont Alexej. Hij is er arts en ik ontmoette hem tijdens een pelgrimsreis door Spanje. Mijn idee over Novosibirsk was: bittere kou en onherbergzaamheid. Dat heb ik ook van de aardrijkskundeles onthouden. Siberie, het einde van de wereld, kouder dan de diepvries. Alexej vertelde dat het er soms min 40 is. Ik zei: onbewoonbaar, maar hij zei: alleen een paar weken per jaar is het zo koud; het is wel te doen. Nu ik er langs reis lijkt het allemaal anders. Mijn beeld van onherbergzaam Siberië verschuift. In mijn coupe zit Irena, een beeldschone russisch vrouw met een strakke zwarte leren broek, een roze leren jasje en een dun wit hemdje. Ze gaat haar zoon en haar vader bezoeken in Novosibirsk. Toen ze vanmorgen naast mij wakker werd, pakte ze direct mascara en lippenstift om zich toonbaar te maken. Daarna was ze weer beeldschoon. Er komen dus ook gewone mensen in Novosibirsk en de route vandaag is groen met herfstkleuren.

Ik hoor veel verhalen.
Gister vertelde Micheal dat het hele gebied ten noorden van de spoorlijn leeg is. Er wonen geen mensen. Het is er uitgestrekt en eindeloos. De taiga. Het Oeralgebergte doorsnijdt het. De spoorlijn gaat daar overheen. Ik zie heuvels. Ik zie steppen, moeras. Herfstkleuren. De wegen zijn onverhard.
Ik heb een plattegrond van de spoorweg. Samen met Micheal bestudeer ik die. Hij wijst op Kamtchatka, een schiereiland helemaal in het oosten. Het hoort nog bij Rusland en hij zegt dat het er heel mooi is. Ik vraag of hij er geweest is. 'Nee', zegt hij. 'Er zijn veel beren, je ziet ze overal.' Hij pakt zijn mobiel erbij en showt foto's. Het ziet er zo indrukwekkend uit dat ik ter plekke besluit om Kamtchatka op mijn lijst te zetten. Een beetje bovenaan. Ik vraag hoe je er komt. Micheal denkt dat er vliegvelden zijn. Ik ga het uitzoeken. Kamtchatka, de klank is ok.
Rineke leent me een happines: 'Doen! Maak van je bucketlist een levenslijst'. Ik heb geen aansporingen op dat gebied nodig.

Volgens Karina zijn de toiletvoorzieningen in de trein erg basic. In mijn coupe zijn 2 ijzeren wc's met een klep voor het gat naar het spoor eronder. Die ontsluit je door op een hendel te trappen en dan kijk je zo op het spoor. Als je hard trapt spat er van alles op. Met wat moeite kun je je ook wassen, als je dat wilt. In het toilet is een klein wasbakje. Ik wil niet. Samen met Karina besluit ik om strax in Irkutsk maar een douche te nemen. 'Ik was me 1 x per jaar,' zei mijn opa, ' nodig of niet' (Opeens herinner ik me die overlevering ;)
Ik ga me ook niet verschonen, maar daar zeg ik niks over tegen mijn medepassagiers. Wat een gedoe. Uitkleden, schone kleren aantrekken, vuile was in een zakje meeslepen. Mij niet gezien. Op mijn russische coupegenote na is iedereen gekleed als backpacker. Ik verwacht dat we gaan stinken, maar als we dat met elkaar doen, hebben wij er in ieder geval geen last van. 's Nachts houdt ik mijn t shirt van de dag aan, kruip onder een spoorweglaken op een bed die volgens Kenji een plank is. Ik slaap. In de coupe naast mij snurken de Fransen, tenminste dat zegt Rineke de volgende dag. Ik hoor het niet. Micheal stapt midden in de nacht in Tyumen uit. Ik slaap door. Hij pakt er de trein naar Tobolsk, vanwege een werkproject. In de ochtend komt hij aan en kan direct aan de slag.
Efficiënt zo'n slaaptrein.


Novosibirsk, 21 graden om 1 uur AM
Donderdag 08-09-2016

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 167234

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: