Masterproef - Reisverslag uit Saint-Vérain, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Masterproef - Reisverslag uit Saint-Vérain, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Masterproef

Blijf op de hoogte en volg akke

04 Oktober 2017 | Frankrijk, Saint-Vérain

Vandaag loop ik weer een klere-end, een pokkeneind. Vandaag loop ik 28 km. Het is de Masterproef.

Ik wil me graag verontschuldigen door te zeggen: ik moet wel 28 km, het kan niet anders. Op het hele traject geen gite, geen herberg, geen onderdak. En dat is ook zo, maar niet helemaal. Er zijn wel plekken om te overnachten, maar die liggen op kleine afstand van Bach, waar ik nu een gite heb. En in een klein stukje lopen heb ik geen zin.
Maar... ik ben vooral nieuwsgierig naar mijn loopvermogen.
Ik had me voorgenomen: maximaal 20 km pelgrim! Maar ik heb die grens al lang opgerekt.
En nu wil ik weten waar mijn lijf toe in staat is.

Vandaar dus de Masterproef, lopen van Bach naar Cahors, achtentwintig kilometer.

Ik start gemoedelijk met een ontbijtje bij la Grange St Jacques. Van Mozes, de beheerder, mag ik brood meenemen, want er is waarschijnlijk nix te halen op de hele trip, zegt hij. Misschien op het laatste stuk nog een snacktent, maar de kans dat ie open is, is klein. Van David krijg ik een appel, hij zwaait me uit. Zelf moet hij eerst nog zijn voeten verbinden. Die zijn er slecht aan toe. Hij krakkemikt een beetje als hij loopt. Maar hij wil ook naar Cahors met die voeten, ik wens hem bon courage.

Ik loop voortvarend. Het is een tocht langs padjes en beige grindweggetjes. Weinig asfalt, geen dorpjes, geen cafe's, geen pelgrims. Ik loop soms langs boerderijen, met hier en daar een arbeidende boer. Het is hier ook herfst, de blaadjes verkleuren naar rood en geel, ze vallen op de grond.
Ik vind een adder. Hij ligt aan de kant van de weg. Het is een grote adder, zo'n anderhalve meter lang en zo dik als het magere stokbrood van een paar dagen geleden. Voor het stokbrood was het formaat schamel, voor de adder is het formaat behoorlijk. Ik kan hem goed bekijken, want hij is dood. Er is iets met zijn kop gebeurt, zijn bek staat open en daar kruipen nu muggen over. Ik zag onderweg vaker slangen, maar die is echt een grote slang, alleen dood, dus.
Ik loop en pauzeer, eet het brood uit Bach, de appel van David en dan loop ik weer. Pelgrims zijn er niet. De zon schijnt, het weer is fijn, niet te warm, maar lekker warm. Ik heb het naar de zin, trek eerst mijn jas uit en later mijn thermoshirt.

Maar ergens in de middag komt het moment dat ik er doorheen zit. Ik ben moe en wil relaxen in de snacktent waar Mozes over sprak. Ik bedenk dat ik hier en nu ontzettend veel zin heb in cola. Normaal heb ik die zin nooit.
Ik zag het gebeuren, pelgrims die uitgeput naar cola smachten. Ze zakten neer in een cafe en riepen: cola! wat ik nu nodig heb is een cola! (ik bestelde dan altijd een potje kruidenthee.)
Maar vandaag wil ik ook cola, maar er is geen snacktent, geen cola, geen cafe, geen kraampje met cola, geen herberg.
Waarschijnlijk is dit een teken dat het niet helemaal goed met me gaat. Ik denk aan fata morgana's en vraag me af wanneer het moment komt dat ik een colafles ga zien (die dan fake blijkt te zijn)

Ik kom aan in Cahors.
Zonder cola gefixt! (de zin is alweer verdwenen)
Mijn lijf voelt moe, en dat is toch best normaal na 28 kilometer.
Mijn heup laat zich ook een beetje voelen en dat begrijp ik ook, hij heeft echt zijn best gedaan.
Ik waardeer mijn lijf, inclusief botten en scharnieren.

En hierbij verklaar ik de Masterproef voor geslaagd!

Cahors
dinsdag 4 oktober 2017

  • 04 Oktober 2017 - 23:42

    Hilda:

    Lieve Akke,

    Wat lees ik nu cola? Tja dat heeft toch te maken met die 28 km.
    Dan gebeurt er iets in je bovenkamer....het is herkenbaar ik heb dit alleen als je buiten je comfortzone treedt....in het buitenland dusss
    Heb ik ook wel es last van met dat verschil dat ik ook daadwerkelijk toegeef aan mijn verlangen naar cola en ook de mogelijk heb om alla minute een bar of tent met cola te vinden! Bij jou was dit niet het geval anders had je ook gewoon cola gedronken!

  • 04 Oktober 2017 - 23:44

    Hilda:

    Ik schreef er ook nog onder -xxx- maar dat werd niet opgenomen!

  • 05 Oktober 2017 - 06:41

    Wilma Noordmans:

    Hoi Akke,
    ik geniet elke keer weer van je prachtige verhaaltjes. Alsof ik met je meewandel. Wens je nog veel Bon Courage toe voor het laatste deel van je tocht. En voor daarna natuurlijk ook!

  • 05 Oktober 2017 - 15:00

    Akke Kuipers:

    @hilda: tuurlijk had ik me ondergedompeld in de cola als ik de kans gehad had....
    @wilma: wat leuk dat je reageert! vind ik fijn! bedankt voor Bon Courage! Wens jou ook:bon courage voor nu en morgen (en neem morgen maar ruim)
    XX

  • 06 Oktober 2017 - 09:01

    Mandy:

    Ha Akke!

    Lange toch vandaag. Fijn dat je hem hebt doorstaan (zonder cola). Wat een einden heb je al gelopen, wellicht gaat je grootste masterproef (deze reis) ook slagen. Veel goeds en moed toegewenst! liefst Mandy

  • 06 Oktober 2017 - 16:46

    Akke Kuipers:

    Ah mandy wat leuk, de tocht is een masterproef! Ik kom een heel eind, en het laatste stuk ga ik met bon courage tegemoet. XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Vérain

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

...in de middeleeuwen trokken vanuit alle hoeken van het land devote pelgrims moeizaam naar een van de geliefkoosde bedevaartsoorden....
Zomaar een zinnetje die ik tegenkom op internet als ik google op pelgrimeren. Ik realiseer me dat ik niet in de middeleeuwen leef, maar in een eeuw waar het er heel anders aan toe gaat. Als pelgrim in 2017 verwacht ik geen moeizame reis. Hoewel.. 800 km met beginnende slijtage in de heupen. Misschien komt moeizaam af en toe wel langs. Ik wil er niet teveel bij stilstaan. Hooguit kortere afstanden afleggen. Wie weet pak ik af en toe de bus of de trein. Kom daar in de Middeleeuwen eens om.
En dan het woordje 'devoot'. Het heeft een middeleeuwse klank en ik google erop: 'gelovig, godvrezend, kerks, vroom'. Das ook nix voor mij. Maximaal vind ik mezelf terug in de zoeker met een individualistische karakter, niet zo eenvoudig te vangen in een categorie.
Ik ga dan ook alleen, ik loop alleen, zoekend naar de Eeuwigheid, naar Ruimte en Contact. 'Het geliefde bedevaartsoord' is niet mijn einddoel, de weg is mijn doel.
12 september vlieg ik naar zuid oost Frankrijk om de Franse pelgrimsreis te starten
Ik zie wel waar de weg mij brengt...

...lopend sta ik stil, bij wat ik wil, ik kies geen weg, de weg kiest mij, en ik ga mee, in het getij...

Recente Reisverslagen:

12 Oktober 2017

Zo'n laatste dag...

10 Oktober 2017

Vastgelopen

09 Oktober 2017

Prinsessenbed

08 Oktober 2017

Opkicker

06 Oktober 2017

Een afgelegen boerderij
akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 579
Totaal aantal bezoekers 167138

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: