Naar de top van de Hardings Icefield Trail - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van akke kuipers - WaarBenJij.nu Naar de top van de Hardings Icefield Trail - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Naar de top van de Hardings Icefield Trail

Blijf op de hoogte en volg akke

14 Juni 2018 | Verenigde Staten, Seward

De nacht is koud. Ik slaap in een tent en 's morgens hoor ik dat het gevroren heeft. Mijn buren, Hans en Yvonne, de andere Nederlanders in de groep, hebben een extra slaapzak gekocht. Ze liggen in de tent vlak naast de mijne. Ik hoorde hen de eerste nacht bewegen en draaien. De rits ging open en dicht. Ook ik moest in en uit de tent om te plassen. Wel 3 x die eerste nacht. Ik deed het in de varens. De wc lag verderop, daar had ik geen zin in. En omdat het hier in Alaska in juni nauwelijks donker wordt deed ik het bij het volle licht. So what. Ik lag erg vroeg in bed vanwege de jetlag en moest snel daarna plassen, iedereen was nog op de been. Achter wat varens raakte ik gezien of ongezien mijn plas kwijt.
Met hun extra slaapzakken hoorde ik mijn buren de afgelopen nacht nauwelijks. Zelf moest ik 1 x uit de tent naar de varens en verder had ik het koud. Ik besloot ook een extra slaapzak te kopen.

Vandaag gaan we de Hardings Icefields trail lopen. Een pad de berg op naar de gletsjer. Van Dave, het opperhoofd, mogen we zelfstandig tot the Meadows, een punt ergens halverwege. Daar zullen we op elkaar wachten en vervolgens besluiten wie verder wil gaan. Gerard uit New Zeeland loopt voorop. Hij is gewent om bergen rennend te nemen. Na een tijdje loop ik met Shan en Tom Wong, een Chinese moeder en haar zoon, achter Gerard aan. Maar Tom houdt niet van groepen en van mensen. Hij loopt voor ons uit en moeder Shan vindt dat geen goed idee. We zijn gewaarschuwd voor beren. Ze zijn hier in dit gebied en kunnen mensen aanvallen. En opeten. Alleen lopen wordt afgeraden. Tom heeft daar geen boodschap aan en ik begrijp hem. Moeder Shan roept haar zoon tot de orde, maar hij trekt zich nix van haar aan. Ze doet erg haar best om een oogje in het zeil te houden. Op een bepaald punt haakt ze af en vraagt of ik op Tom wil letten. Want ik ben van het hiken, zegt ze. Tom en ik lopen tot de Meadows en daar is Gerard ook. Ondanks het verzoek van Dave lopen Gerard en Tom door. Ik aarzel, denk aan Dave, denk aan Shan en loop ook door. Naar de top.

We gaan het ijsveld in. Het is moeizaam lopen, het is glad. We lopen door de sneeuw. Gerard de Nieuw-Zeelandse hardloper gaat voor. Tom blijft achter. Ik ploeter door de sneeuw. Het is avontuur. Nat, glad en ijzig. Mijn schoenen worden nat. De sneeuw smelt hier en daar. Modderige stukken zijn glibberig. Soms glijden we uit. Gerard loopt niet meer hard. Maar we gaan toch echt naar de top. Soms denk ik wel even: ik stop. Het is riskant. Gevaarlijk. Wat als ik uitglijdt? Glibber en neerstort? De maag van de beer of de afgrond, zoek de verschillen...
Maar de drive in mij is: doorgaan. Als ik achterom kijk denk ik: de weg terug: hoe doe ik dat? Maar voorlopig ligt de top voor en boven mij.
En die bereik ik.
Gewoon doorgaan.

Wauw. De top.
Sneeuw, ijs en de gletsjer. Ik ben er middenin. Dat eeuwenoude landschap met de langzaam voortschuivende gletsjer, die zijn baan trekt door het land. Ik heb er een prachtig zicht op. Onder mij de witblauw ingekerfde gletsjer. De zon breekt door. Ondanks de hoogte en het ijs heb ik het warm. Ik ben een tijdje op de top. Met Nieuw-Zeelandse Gerard en Chinese Tom.

De afdaling is anders dan verwacht. Het is moeilijk afdalen in de sneeuw. Daarom ga ik bij sommige stukken op mijn kont zitten en glijdt als op een slee recht naar beneden. Zo vermijd het zigzagpad. Tijdig stoppen is nodig anders stort ik in de afgrond. Mijn broek en kont worden nat. So what. Met mijn ellebogen rem ik af en bij. Het is great fun. Ik ga hardloper Gerard voorbij. Hij ploetert met de sneeuw, gebruikt zijn kont niet als glijmiddel ;) Tijdens de afdaling kom ik Hans Dave en Des tegen. Ze lopen omhoog. Ik daal verder naar beneden. Alleen. Denk aan de beren. Het advies is: Praat hardop zodat ze weten dat er iemand aankomt. Komt er een echte beer op je pad, ren dan niet weg, maar beweeg je langzaam achterwaarts. Kijk de beer aan en praat wat dingen als: 'hallo beer, ik ben Akke, en geen lekker ding,' (of een soortgelijke zin) Als de beer daar geen boodschap aan heeft en toch aanvalt, val dan neer op je buik, bescherm daarbij je hoofd met je handen en houd je dood. Begint de beer je toch op te eten, vecht dan terug....
Dus zeg ik tijdens het lopen: 'Hallo beer ik kom eraan'.
Dat helpt, ik zie geen beer.

De zon gaat schijnen. Het is prachtig.

Op de terugreis scoor ik een slaapzak in Seward. Vannacht wordt het warm slapen!

Dinsdag 12 juni 2018
The Hardings Icefield Trail

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 167302

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: