Een trap van een eland.. - Reisverslag uit Homer, Verenigde Staten van akke kuipers - WaarBenJij.nu Een trap van een eland.. - Reisverslag uit Homer, Verenigde Staten van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Een trap van een eland..

Blijf op de hoogte en volg akke

16 Juni 2018 | Verenigde Staten, Homer

Adembenemend... dat woord komt boven terwijl ik diep adem haal, vanuit mijn onderste buik.

Vanmorgen sta ik aan het water. Aan de overzijde zie ik bergen met sneeuw bedekt. Er is een vulkaan die volgens Dave af en toe stoom spuwt. Ik sta daar. Kijk, en haal diep adem. Het uitzicht raakt mijn lijf en mijn ziel.
Ik voel tranen zachtjes op mijn wangen.
Vergeet.
Hier en nu.
De verte lokt
Ik haal diep adem.

Vanmorgen brak ik mijn tent af. En daarna verlieten we het kamp aan de Resurrection Bay bij Seward en gingen op reis naar Homer. Onderweg zien we elanden en kariboes. Kariboes zijn de wilde versie van het rendier, die de kerstman voor zijn slee spant om door de lucht te reizen. Elanden zijn groter dan kariboes of rendieren en ze zijn gevaarlijk. Als je ze in het bos tegenkomt heb je grote kans dat ze op je afrennen en je met hun poten vertrappen. Naast de kans dat een beer je hier verslindt, de zeegoden je als offer eisen, is de trap van een eland ook een risico en niet echt lekker. Als je plotseling oog in oog met een eland komt te staan ga dan heel hard zigzaggend rennen is het advies. Je kan je ook verstoppen achter een dikke boom. Bij beren werken die trucjes niet, bij elanden wel, zeggen de ervaringsdeskundigen.
Vanuit de bus zien we 3 x een eland en 1 x een baby eland.
En verder komen we langs rivieren waar op zalm gevist wordt door mensen, arenden en beren.

In Homer zetten we tenten op aan de Cook Inlet, een baai op het Kenai schiereiland. Aan de overzijde besneeuwde bergen. Morgen gaan we daar naar toe, met een bootje. Ik mag ook naar de overzijde zwemmen (met toestemming) Ik ben de enige die daar lol in heeft, de anderen roepen bij voorbaat al dat het te koud is. De overkant is 17 kilometer verderop en het water is kouder dan het Paterswoldse meer in het voorjaar. Ik slaap er nog maar es een nachtje over en ga eerst naar de Salty Dawg Saloon om moed in te drinken. De Salty Dawg Saloon is een bekende duizend + dollarbar. Ooit prikte iemand een dollar op de muur voor zijn vriend die later kwam. Zo kon de vriend op zijn kosten een biertje pakken. Het werd een gewoonte. De saloon is nu zo volgeprikt met dollars dat ik met moeite een dollar kwijt kan. Ik klim op de bar en prik mijn dollar aan het plafond. Zo kan mijn vriend, die later komt, ook een drankje pakken.

De zon schijnt, de lucht is blauw, het water is blauw, het schoolbus is blauw, overal staan Campers met namen als Happy Camper, Winnie Minnie en Majestic
Het toiletgebouw is 5 minuten lopen verderop. De kiezels op het strand zijn grijs. Ik eet een stuk vers gevangen zalm in Homer city. De stad bestaat uit cafe's, restaurants, saloons en winkeltjes met spulletjes.
Op het strand ligt een aangespoelde boom. Gelooid door zon en water. Met een rode plastic beker ongekoelde witte wijn bezuip ik me zo dat ik even later wankelend opsta.

Woensdag 13 juni 2018
Van Seward naar Homer

  • 16 Juni 2018 - 07:37

    Hilda:

    Lieve Akke,

    Zo te lezen is het wel oké reizen met een groep!
    Ook al een vriend wat wil je nog meer ;)
    Rode beker met witte wijn leuke combi.
    Geniet ervan en zwem ze! Knuf!

  • 16 Juni 2018 - 16:37

    Akke Kuipers:

    Zusje samen met Yvon kocht ik 2 dozen..... rode wijn die wit bleek te zijn. Nu zitten we opgescheept met 6 liter witte wijn. Het is even doorbijten. Maar de rode beker geeft een rode wijn sensatie

  • 18 Juni 2018 - 12:28

    Mandy:

    Klinkt prachtig Akke, dat zwemmen in het koude water is wel echt wat voor jou. Ben jij op getraind :) Geniet ervan, ik gun je nog veel mooie plekken en ervaringen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 167312

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: