Zwemmen tussen gletsjerijs - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van akke kuipers - WaarBenJij.nu Zwemmen tussen gletsjerijs - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Zwemmen tussen gletsjerijs

Blijf op de hoogte en volg akke

30 Juni 2018 | Verenigde Staten, Valdez

We kamperen op een afgelegen plek: Base Camp Root Glacier (your adventures begin at the end of the road)
Het is basic kamperen. Geen entertainment, geen kampwinkel, geen douches, geen kraan. Alleen een kampeerterrein vol keien aan de uitloop van een gletsjer omringt door bergen. Mijn lotgenoten zeggen over de omgeving: 'wonderful en amazing'. Met moeite zoeken we een plek om de tent op te zetten. Het terrein is groot genoeg, maar een plekje zonder stenen of keien is nauwelijks te vinden. En verder wil Fran, mijn kamergenoot, een save plek, niet aan de rivier en niet aan het berenpad. Ik wil aan de rivier of aan het berenpad. De gulden middenweg is altijd wat aftands. Een inwisseling van belangen. Ik een beetje minder en zij een beetje anders. Niet volledig save en niet volledig de wow-factor.
Als Fran en ik uiteindelijk wat gevonden hebben en de tent overeind staat voel ik een steen. Op de plaats waar mijn slaapmat ligt. Ik kruip half onder de tent en probeer hem uit te graven. Het lukt niet. Fran biedt aan om de tent te verplaatsen. Laat maar, vannacht slaap ik wel op stenen. Moeilijk doen, daar houd ik (soms) niet van.

We kamperen hier aan het einde van een grindweg. Een rivier verspert de weg. Er is een loopbrug naar de overzijde. Daar begint een modderig pad. Door het bos leidt het pad naar Kennicot en het dorpje Mac Carthy. Plaatsen in the Middle of Nowhere. Mac Carthy ligt een kilometertje lopen vanaf het kamp, maar halverwege wordt de weg versperd door een overstromende rivier. Je kunt erlangs via stapstenen die onder het water liggen. Een aanplakbiljet beveelt rubberlaarzen aan. Blote voeten kan ook. Of proberen mee te liften als er een auto of een quad langskomt. Na de oversteek blijft het pad modderig en glibberig. Het leidt naar een paar verspreid staande houten huizen, een shop met berenspray en hondenvoer. Centraal de Saloon met een band op zaterdagavond.

Vlakbij ons kamp is een meer met smeltwater van de gletsjer. Er drijven brokken gletsjerijs. Het is de enige mogelijkheid om te baden, zegt Nathalie. Het water is koud. 2 tot 3 graden. Er is niet veel belangstelling voor zo'n bad. Mij lokt het en ik krijg Juan mee! Het wordt een gebeurtenis. Terwijl Juan en ik het water ingaan staat de groep op de oever toe te kijken en foto's te maken. Ik denk aan de iceman. Ook hij had vaak veel bekijks. Ik geef een kleine demonstratie ademhalen. Als je jezelf te waterlaat, haal dan niet hoog en piepend adem. Alsof je in stres bent. Maar adem uit. Diep en relaxt...... Ik doe mijn armen zijwaarts, adem uit en daal rustig af in het ijzige water. Het is koud. Het water in het bad ijsblokjes tijdens de icemantraining was ook loeikoud. Maar hier en nu zwem ik naar een ijsblok. Ik til het blok boven mijn hoofd. Juan splast onder water. Hij schreeuwt. Ik zwem relaxt terug. We gaan eruit. Het is genoeg geweest, zeg ik. Maar even later wil ik nog es. Het lijkt op verslaving. Juan gaat ook weer. Het badritueel past bij avontuurlijk en basic kamperen. We lopen blootsvoets terug naar het kamp. Geen douche. Ik droog me af en kleed me aan. Ik ben koud geworden.

Maandag 25 juni 2018
Base Camp Root Glacier
Mac Carthy

  • 10 Juli 2018 - 11:42

    Mandy:

    Brrr.... Avontuurlijk en koud. Maar wat een belevenis zal dat zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 168876

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: