Hitte - Reisverslag uit Eauze, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Hitte - Reisverslag uit Eauze, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Hitte

Blijf op de hoogte en volg akke

20 September 2018 | Frankrijk, Eauze

Volgens Laurent wordt het vandaag lekker weer. Minder heet dan gister.
Ik vond het gister niet bepaald heet. De ochtend was koel, een beetje bewolkt . Pas toen ik aankwam in de gite van Laurent en Arnout en begroet werd door Mila, een nieuwsgierig meisje van 5 jaar, werd het heet. De gite ligt in het centrum van de stad Condom, in een straat, met een trottoir, stoplichten, verkeer, muren, huizen. Achter de voordeur is een groot huis met donkere houten wanden, oude fietsen die aan het plafond hangen, reclameborden uit het verleden, Cuba, Picasso en in de tuin een houten bassin als badkuip voor de pelgrims. Toen ik het huis vanbinnen zag riep ik een paar x: 'wauw'. In de kelder deel ik een slaapzaal met Gilles een voormalige Engelse monnik.
Ik ontdek de hitte als ik later in de middag terugkeer van een uitstapje naar de stad. Op de witte voordeur van de gite zit een codeslot en een ijzeren knop. Ik brand mijn vinders als ik de code intoets en vervolgens de deurknop aanraak.

Maar vandaag minder heet. Volgens Laurent. Voor wat die voorspelling waard is.
Ik loop al een paar uur. De zon schijnt onbelemmerd. Pelgrims beginnen te praten over de hitte. Ze wissen het zweet van hun hoofden. Een man uit Australië loopt een poosje met me op. Hij vertelt over zijn vrouw uit India. Vanwege haar tempo halen ze Santiago waarschijnlijk niet. Van Puy en Velay naar Santiago. Ze hebben een visum voor 3 maand.
Zijn vrouw komt er ook bij. Ze zoekt water. Dat wil ze over haar hoofd gooien omdat ze bang is dat ze oververhit raakt. Zoekt en gij zult vinden, even later staat er langs de weg een koelbox vol flessen water. Maar nu vindt ze het jammer om dat koele water te verspillen. Ze gooit dus haar eigen water over haar hoofd.

Overal lopen mensen rood aan. Nat en zweterig strompelen ze over de weg. Ik ontmoet een andere kant van het harde bestaan van de pelgrim. Vorig jaar dealde ik met de kou, dit jaar met de hitte.
Nora hoorde dat september gematigd lijkt, wat betreft het klimaat, maar niets is wat het lijkt. September is een hete maand. Ze begrijpt ook niet dat ik het vorig jaar koud heb gehad.
In de loop van deze morgen twijfel ik ook aan de voorspelling van Laurent. Vanwege de te verwachten hitte stond ik vroeg op. Toen hij vanmorgen lekker weer voorspelde dacht ik aan het bed in de kelder waar ik nog langer had kunnen liggen als Laurent dit gister gezegd had.

Ik ontmoet een man die mij vanwege de hitte maande veel te drinken. Ik zeg ja en doe nee. Ik heb geen zin om liters water over de weg te slepen, dus beperk ik me tot een klein flesje water die ik vervolgens niet durf aan te breken omdat er zich een situatie zou kunnen voordoen waarin water van levensbelang is.
Ik doe het anders. Vlak voor vertrek zuip ik een paar liter water. Daarmee vul ik me van top tot teen. In de loop van de komende uren pis ik het weer uit. Als er ergens onderweg water voorhanden is zuip ik weer een paar liter.
Kamelen gedijen ook op die strategie.


Van Condom naar Lamothe
Donderdag 20 september 2018

  • 20 September 2018 - 23:55

    Renze:

    Hoi Akke
    Mooi om je reis weer te volgen.
    Ik zie weer een gaaf beestenverhaal voor me...;)
    Veel inspiratie onderweg toegewenst!
    Hartelijke groet, Renze

  • 21 September 2018 - 05:35

    Akke Kuipers:

    Niet bagatelliseren renze. Beesten kunnen bloedlink zijn ;)

  • 22 September 2018 - 10:43

    Mandy:

    Lieve Akke,

    Heb je dan na je reis twee waterbulten op je rug? Zorg goed voor jezelf en veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 168786

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: