Gite Nadette - Reisverslag uit Navarrenx, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Gite Nadette - Reisverslag uit Navarrenx, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Gite Nadette

Blijf op de hoogte en volg akke

26 September 2018 | Frankrijk, Navarrenx

Ze komt aangescheurt in een oude peugout met linnen dak, de kap staat open. Ze springt eruit en drukt de achterbak open. Mijn rugzak kan daar liggen naast 2 andere. 'From 2 Dutch ladies', zegt ze. Ik neem plaats naast haar. Het is een 2-persoonsauto, 50 jaar oud, de andere auto is naar de garage, zegt Nadette. Ze is van gite Nadette, en erg spraakzaam.

Toen ik wat uitgeblust in Sauvelage aankwam en ontdekte dat mijn gite nog een dik half uur lopen verderop lag, gaf ik waarschijnlijk de indruk dat het wel genoeg was geweest voor vandaag. De plaatselijke barhouder belde Nadette en voila ze haalt me op!
Flamboyant, dat woord schiet me te binnen als ik haar zo meemaak, temperamentvol en vlammend.
Haar gite ligt aan de voeten van de Pyreneeën. Een sprookjesvilla met trappen die zwenken als je op een knop drukt;) Ze voeren naar boven. Er ontbreken treden, ik stap verkeerd en stort op een trede lager. Bij soortgelijke verrassingen gil ik altijd. Nu ook. Ik gil vaak in gite Nadette.
In de top van het huis heb ik een bed met de 2 Dutch ladies. Toen Nadette ontdekte dat ik ook een Dutch lady ben drukte ze ons samen in de nok van de villa.
Bij aankomst staat er Citroën deux chevaux op haar oprit. Er staat een man naast met een bak lange witte bonen, die ik een uurtje later op het terras zit te punten. Ondersteund door een potje bier.

Het huis heeft puntige daken bedekt met oranje leien. Overal zijn terrassen en balkons. Verdwalen is goed te doen. De douche is in een zijruimte en afgescheiden van de langsloopde bezoeker door een houten scherm waar je overheen kan kijkt. Doe je een handwasje dan verwacht Nadette dat je met het spoelwater de planten begiet. Recycling, noemt ze dat. De planten staan er wat petieterig bij, er wordt blijkbaar weinig gewassen of men vergeet de begieting.
Overal liggen kleden. De pijp van een kachel loopt door ons dakkamertje. Joke denkt dat de brandveiligheid maar zozo is. Ik vertel haar het verhaal van het hostel in Chiang Mai. Een houten gebouw met vele verdiepingen. Toen op een avond de stroom uitviel in het dorp werden overal kaarsen aangestoken. Ze lagen al klaar, het gebeurde vaker. In het hostel plakten de eigenaren met kaarsvet de kaarsen op het hout van de trap, in de hallen, op de kamers, op de overloop. Ik sliep ook daar in de nok en dacht toen ook aan brandveiligheid.

De nacht is koud, er is slechts een dun gebloemd dek, onvoldoende voor warm slapen. Ik ga op zoek naar iets warms. Er liggen overal kleedjes, ik trek een dek van een bank. Over de balustrade hangen ook kleden. Ik pak alles wat riekt naar kleed. In de morgen blijkt dat ik de handdoeken van andere pelgrims heb. Ze zoeken naar hun serviettes en Joke vraagt of ik servetten heb gezien ;) De pelgrims kijken een beetje zuur als blijkt dat ik hun serviettes gebruikt heb om warm te blijven. Joke en Vera hadden ook het koud, ze konden er niet van slapen. Ik vertel dat ik wel eens onder een vloerkleed heb geslapen vanwege de kou. Ik red me vaak wel.

Als ik even later mijn toilettasje op de plancet boven de wastafel zet, valt de plancet deels van de wand. Ik gil, de plancet hangt losjes aan een paar schroeven. Er rollen kruimels cement uit de muur. Ik probeer de plancet terug te duwen, maar hij knikt gelijk weer. Ik haal Nadette erbij en ze zegt dat ze hier alles zelf doet en als hier een man geweest was zou de plancet niet geknikt zijn. Maar ze drukt hem vakkundig terug.
Even later gooi ik een fles water over de ontbijttafel. Het huis lijkt wel behekst.

Als iedereen weg is zit ik nog na te genieten met Nadette van een kop zwarte koffie. Ze wil mijn adres, als ze ooit in Nederland is dan komt ze langs. Wauw!


Dinsdag 25 september
Van Pimbo naar Sauvelage

  • 26 September 2018 - 11:38

    Hilda:

    Ha Akke,

    Ik ken jouw gegil doordringend is... dat net alsof de wereld vergaat...als jij binnenkomt veranderd er iets
    het huis wordt gevuld met vrolijkheid!

    Haha leuke gite dit keer lijkt me een heel mooi huis zoals je het beschrijft zou wel even willen kijken!
    have fun!
    -xxx-

  • 26 September 2018 - 13:12

    Elsbeth:

    Weer een prachtig verhaal mam!

  • 26 September 2018 - 13:48

    Akke Kuipers:

    Zusje da's nogal wat, dat mijn gegil vrolijkheid brengt. X
    We kunnen best een x samen bij Nadette logeren. Ze woont alleen een beetje uit de buurt xxx
    Elsbeth: dankje leuk

  • 27 September 2018 - 08:42

    Mandy:

    Heel levendig beschreven, ik zie de gite zo voor me :)
    En de gilletjes zijn ook wel bekend :)
    Wat leuk dat Nadette je adres heeft, wie weet. Ze is welkom.

    Liefs Mandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 166845

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: