De Pyreneeën over - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu De Pyreneeën over - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu

De Pyreneeën over

Blijf op de hoogte en volg akke

02 Oktober 2018 | Spanje, Roncesvalles

Ik loop in de wolken. Het zicht is een meter of 10. Er staan waarschuwingsborden. Alleen lopen wordt afgeraden. Het alarm nummer is 112
Het wordt steeds kouder. Het waait. Uit de mist duiken paarden op. Ze staan op het pad, maar vinden het oke als ik passeer.
Als ik de laatste pelgrims voorbij loop, ben ik alleen. Ik hoor ze nog roepen. Volgens mij nemen ze de asfaltweg, maar ik ga over paden en bergweggetjes. Als ik even later omkijk zie ik niemand meer, maar het zicht belemmert ook.

Het was nog donker toen ik van start ging. Uit voorzorg deed ik een panty aan. Het is de eerste x dat ik dat doe. Het was meestal te warm, maar vannacht was het koud. Ik had 3 dekens, er waren 7 slapers in huize Kyola en 10 bedden. Op elk bed lag 1 deken, voor de nachten hier is zo'n dekentje te mager. Maar alle pelgrims hebben een slaapzak. Ik heb er geen. Dus de extra dekens zijn voor mij.
Mijn jas hang ik uit voorzorg onderaan de rugzak, de handschoenen bij de hand.
Eerst denk ik nog: overdreven maatregelen. Later denk ik dat niet meer.
Ik loop langs Orrison voor een koffieshot. Pelgrims hebben zich daar verzamelt voor het ontbijt. Tegenwoordig probeer ik dat ontbijt te omzeilen. Het is niet te vreten en dramatisch ongezond. Als ik niet uitkijk krijg ik nog scheurbuik. Dat was op verre reizen vroeger ook al een risico.
De start begint met steigen en dat gaat me goed af. Naast het asfalt ligt een heuvelige grasvlakte. Kort gegraasd door schapen, koeien en paarden. Overal liggen hoopjes stront. Het veert onder mijn voeten, terwijl het asfalt keihard is en niet meegeeft. Als ik daar een tijdje loop voel ik het in mijn liezen en knieën.
Het is koel, ik loop lekker door.

Er zijn op dit uur en op deze hoogte nog weinig pelgrims te bekennen. Misschien loop ik wel alleen hier door de bergen. Dat vind ik vet fijn. Maar als ik in de verte de wolken rond de toppen zie hangen, weet ik het: wordt spannend.
Spannend, koud, mistig en ondoorzichtig. Kon ik in het begin de arenden zien zweven, als wakers over de Pyreneeën; de weg voor mij zich zien ontvouwen; na uren lopen zie ik weinig meer dan witte mist.
Ik loop de laatste man voorbij en twijfel of ik niet beter met hem kan oplopen. Ik doe het niet.
Het is stil, druppels vocht omsluiten mij. Ik loop.
Regelmatig staan er tekens waardoor ik weet dat ik op de goede weg zit.
Ik denk aan de Argentijnse vrouw die viel, haar arm brak en terug naar huis moest. Ze was in het gezelschap van 2 mannen. Hoe handig, ze brachten haar naar het ziekenhuis. Er was ook een vrouw die in haar eentje met een tent op haar rug liep. Midden in het bos knalde er een scheur in haar kuit omdat ze te ver en te zwaar bepakt liep. Ze kon niet meer lopen, en strompelde naar een weg. Iemand heeft zich toen over haar ontfermd en naar de dokter gebracht.

Ik loop naar beneden, de wolk uit. Uiteindelijk neem ik de steile afdaling naar Roncesvalles. Om risico's te mijden wordt een omweg aanbevolen. Ik heb genoeg risico's gemeden en daal scherp af. Ik zoek een stok voor houvast, maar ze bevallen me niet. Te dik, te krom, te zwaar, laat maar ik ga op eigen kracht en land als eerste pelgrim van de dag in Roncesvalles. In de verste verte geen pelgrim te bekennen.
Dat doet me goed.
Ik kan het!

Na een pauze loop ik door naar Espinal.


Espinal
Maandag 1 oktober 2018

  • 02 Oktober 2018 - 12:25

    Mandy:

    Hoi Akke,

    Spannende toch en in Spanje aangekomen dus? Ik kijk uit naar je volgende (spaanse) verhaal.

    Groetjes Mandy

  • 02 Oktober 2018 - 18:45

    Kevin:

    Hola peregrino, bonito! En el camino a Burgos. Tal vez nos veamos en Pamplona para comer tapas. ¡Parece genial!

  • 04 Oktober 2018 - 17:37

    Aart:

    Hoi Akke,

    Ik zie je lopen: terug in de tijd, op weg naar morgen.
    En nu, huppelend in de mist.
    'Ik kan het!'
    Dat hád je gehoopt.....!
    Geniet ervan :)

    Groetjes
    Aart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 167134

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: