Arres - Reisverslag uit Jaca, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu Arres - Reisverslag uit Jaca, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Arres

Blijf op de hoogte en volg akke

11 Oktober 2018 | Spanje, Jaca

Ik drink koffie in de bar boven in het dorp Arres.
'Ik ben even weg, boven is de bar', stond er in 5 talen op de deur van de albergue en toen liep ik naar boven.
Achter de bar staat een vrouw die wat engels spreekt. Ze vertelt dat de albergue dadelijk wel open gaat, 'Ze zijn naar de markt voor boodschappen'. Er komen een paar locals binnen. Ze bestellen bier. Dan komt er een mollige vrouw met witte krulletjes en een roze fleecejas. Het is de hospitalera van de albergue. De bardame wijst naar mij. De mollige vrouw knikt, legt een hand op mijn schouder en trekt me mee. We gaan naar de albergue.
Door de voordeur gaan we naar binnen. Lopen 2 trappen af en daar is de achterdeur naar buiten. Die geeft toegang tot een straat die 2 trappen lager ligt. Het dorp is op een heuvel gebouwd en overal zijn trappen en steile weggetjes. Vanuit het dorp zie ik de wijde omtrek, de paden waar ik liep.
De huizen zijn met grote zandkleurige stenen gebouwd. Er zijn veel bouwvallen, een toren waar gieren huizen, katten en kleine katjes. Het dorp stamt uit de middeleeuwen.

De vrouw heeft een koordje om haar nek met een gele pijl als hanger. 'Teresa' staat erop. Zo'n gele pijl staat overal op de route om de richting aan te geven waarin je verwacht wordt te gaan. Hij wijst naar Santiago; ik ga altijd tegen de pijl in. Er is in de albergue ook een man met zo'n pijl. Er staat 'Jezus' op, wat je hier uitspreekt als 'Gezus'.
De albergue is basic. Teresa en Jezus zijn dat niet. Ze kijken me aan, ze praten met mij en leggen soms een hand op mijn schouder. Ik voel me welkom. De taal lukt niet altijd en ook dat is geen probleem. Het is een donativo-albergue. Als je nix hebt hoef je nix betalen en anders graag een bijdrage naar waarde.
Onbetaalbaar.

Teresa brengt me naar de slaapkamer. 4 ijzeren stapelbedden met dunne groene kale plastic matrassen. Ik vraag om 2 dekens. Jezus brengt dekens, een laken en een kussensloop. Meestal krijg ik wegwerpvliezen, rechtstreeks betrokken van Het PelgrimsBedrijf. Hier krijg ik een laken en een kussensloop van katoen.
Op de keukentafel staat een bak fruit. Daar mogen we van eten. Jezus draait de radiator omhoog. Er komt nog een Franse stel, Sylvia en Jean.

Ik ben moe van al het geloop en ga op bed liggen, doe mijn ogen dicht.
Na een halfuur komt er een man de slaapkamer binnen. Met een grote rugzak. Hij begint gelijk te praten. Even ben ik blij, want hij praat Nederlands. Hij vertelt dat hij in Nijmegen gewoond heeft en nu op de camino loopt en woont. Hij spreekt Nederlands, Duits, Frans, Spaans, Portugees, Italiaans en heet Leopold. Hij praat alsof hij niet kan stoppen. Als ik nix meer terugzeg en doe of ik slaap, gaat hij gewoon door. Dan zwaai ik mijn benen uit bed en ga naar de keuken. Daar is het warm en gezellig met de Fransen en Teresa en Jezus.
Even later komt Leopold binnen. Hij begint te praten met Teresa. In het Spaans. De man praat, Teresa en Jesuz luisteren. Ik heb ze nix horen zeggen, ze knikken en blijven aandachtig naar de man kijken. Het zijn professionals van vlees en bloed.

Na een kwartier ben ik er klaar mee. Ik ga naar de bar en vraag Sylvia en Jean mee. Samen maken we dat we weg komen. Vluchtten voor het gepraat. Sylvia en Jean verstaan het wel, maar kunnen het ook niet harden.
Bij een biertje bespreken we Leopold. Zijn geratel. Waar de uit-knop zit. Wanneer de batterijen op zijn. We hopen dat hij vannacht wel zijn mond houdt. En niet snurkt. Maar Syvia snurkt, zegt Jean. Sylvia zegt zelf dat ze nergens last van heeft.
We lachen. Drinken bier, eten noten en vertellen elkaar verhalen en nog veel meer.


Arres
Woensdag 10 oktober 2018

  • 15 Oktober 2018 - 05:23

    Mandy:

    Hoi lieve Akke,

    Klinkt als een gezellig boel met een iets te gezellig kletser. Gelukkig wisten jullie even 'rust' te vinden.

    Liefs Mandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 168538

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: