Leven als Leopold - Reisverslag uit Jaca, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu Leven als Leopold - Reisverslag uit Jaca, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Leven als Leopold

Blijf op de hoogte en volg akke

12 Oktober 2018 | Spanje, Jaca

'Kun je je mond ook houden?' vraag ik.
Dan vertelt Leopold dat hij veel alleen is en als hij dan onder de mensen komt moet alles eruit. En dat is veel. Een eindeloze stroom van woorden.

We zitten aan tafel bij Teresa en Jezus voor de maaltijd. Het is 9 uur in de avond. We eten linzen met wortel en paprika. Ik vind het lekker, Leopold waarschijnlijk niet, want hij eet niet, maar praat.
Ik zeg tegen hem: 'je mag pas weer praten als je je bord leeg hebt'.
En: 'Je mag je mond alleen open doen om er eten in te stoppen.' Jean gniffelt achter zijn servet.
Leopold lacht eventjes, steekt een lepel linzen in zijn mond, kauwt, neemt nog een hap. Hij praat niet, voor een paar minuten. Als hij even later weet begint wordt zijn eten koud.
'Ik eet het morgenvroeg wel als ontbijt', zegt hij.

'Ik slaap het liefst buiten'.
'Dat kan nu niet', zegt Sylvia, 'het is nu echt te koud'.
'Ik wel,' zegt Leopold, 'gister sliep ik buiten. En 's winters kan het ook, want ik doe het.'
Zonder tent en zonder luchtbed. Leopold slaapt gewoon op de grond. In een slaapzak, dat weer wel.

Ik wil het weten. Het klinkt als vrijheid en avontuur.
Als de grond nat is vindt hij vaak wel een stuk karton of zoiets, dat legt hij dan onder zijn slaapzak. En als het regent is er wel een afdak.
Sylvia zegt dat het niet veilig is. Beesten en criminelen, schorpioenen, slangen, spinnen.
'Ik pis om mijn slaapplek,' zegt Leopold, 'dat werkt als een geurvlag. Wilde dieren, bijvoorbeeld wolven, gaan daar niet doorheen. Het hoeft trouwens geen ononderbroken straal pis te zijn, gewoon wat druppels rond mijn slaapplek.'
Ik vind het een superhandige tip.
Jean zegt: 'Vannacht hoef je dat niet te doen hoor.'

'Spinnen zitten hier in de albergue trouwens ook.'
Sylvia kijkt benauwd.
'Inbrekers en criminelen, het leven is niet zonder gevaar. En veiligheid? Tja, wat is dat?'
Ik knik, ja dat weet ik ook wel, veiligheid is betrekkelijk.

Zijn manier van leven is een keuze, hij heeft weinig geld. Maar ooit was hij IT-er.
Nu is hij vrij om te lopen over pelgrimswegen.
'Soms mag ik in een albergue douchen, maar ik douch ook wel eens in een fontein midden in een dorp.
'Bloot?' vraag ik.
'Ik hou mijn onderbroek meestal wel aan, anders pakt de politie me op.'
En soms is hij hospitaleros. Dan runt hij een tijdje een albergue, voor eten en onderdak.
Met al die talen die hij spreekt en zijn behoefte om te praten is dat een uitkomst.

Als hij wat uitgepraat is hebben we een ander gesprek.
Voor zijn 14e levensjaar is hij 7 x verhuisd. Hij is niet geworteld. Zijn moeder was van de hoogte en dieptepunten, hij maakt er draaiende bewegingen bij die lijken op 8-ten. Zijn vader is van de rechte lijnen. Van A naar B. Hoe ze elkaar ooit gevonden hebben is Leopold een raadsel. Hij kan het niet meer achterhalen, zijn moeder is dood. Ze heeft fel, heftig en kort geleefd. En ze pastte niet bij zijn vader. Het ging niet. Hij heeft een groot deel van het karakter van zijn moeder geerft en een heel klein beetje van zijn vader.
'Ik ben minder extreem dan mijn moeder'.

Leopold ziet eruit als een 40-er. Hij heeft lang blond haar bijeengebonden in een staart. Een versleten zwart trainingspak. Als hij zijn mond houdt is hij best aantrekkelijk.
'Soms willen vrouwen wat met mij,' zegt hij. 'Ik zeg dan altijd: verwacht nix van me. Ik doe niet aan relaties.'
'Hechtingsproblematiek?' suggereer ik.
'Ja, met zo'n jeugd, logisch toch. Ik zoek niet, vrouwen vinden mij. En voor even vind ik dat best. Als ze maar nix verwachten.'

Zou ik zo'n leven willen?
Koud en buiten?
Vrij en alleen?
Geen thuis?
Avontuur?

Arres
Donderdag 11 oktober 2018

  • 12 Oktober 2018 - 12:55

    Hilda:

    Lieve Akke,

    Ik denk dat jij wel kiest voor avontuur en vrij en buiten maar koud en alleen geen thuis???
    Denk niet dat je daar blij van wordt!
    Ik weet je vraag nog aan mij: waar word je blij van (in CZ)
    Weet dat ik nou niet direct een antwoord had en jij??
    Jij wordt sowieso blij van avontuur andere paden bewandelen dan de doorsnee mens maar wat wil je nog meer?
    Ik weet het......we hebben het er binnenkort wel over!
    Geniet van je wandelingen en de mooie ontmoetingen!
    Knuff!

  • 12 Oktober 2018 - 13:58

    Akke Kuipers:

    Lieve Hilda bijpraten dat gaan we echt doen ! En dan komt Het wel langs
    Maar je weer me. En jij?
    Kisssz

  • 12 Oktober 2018 - 13:59

    Akke Kuipers:

    Shit... : maar je weet me

  • 15 Oktober 2018 - 05:30

    Mandy:

    Hoi Akke,

    Interessant om iets meer te lezen over het verhaal van Leopold. Als je even door die muur van eindeloze verhalen heen prikt is zit er dus een best gevoelig verhaal die je aan het denken zet.
    Ik ben in ieder geval blij dat jij nu een combinatie vindt van avontuur en vrij met geborgenheid en gezelligheid in ons mooie noorden.

    Liefs Mandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 167975

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: