Madame Petticoat - Reisverslag uit Charenton-du-Cher, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Madame Petticoat - Reisverslag uit Charenton-du-Cher, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Madame Petticoat

Blijf op de hoogte en volg akke

13 Mei 2019 | Frankrijk, Charenton-du-Cher

Eigenlijk heet Madame Petticoat niet Madame Petticoat, maar iets wat erop lijkt. En ik vond het een geschikte naam voor een oude dame van stand. Madame Bovary kwam ook langs en Ton vond Madame Bovary toepasselijker, dus koos ik voor Madame Petticoat.
Ton is van de duidelijkheid en soms jeukt dat zo, dat ik voor de eigenzinnigheid kies. Het tegenovergestelde gewoon vanwege het tegenovergestelde.
Madame Petticoat is een ADHD-er van minstens 75 jaar. Op zondagmiddag klop ik aan bij het enorme ommuurde huis. Het duurt uren voor ze opendoet, op een gegeven moment hoor ik geschuifel aan de binnenkant van de deur, dan zwaait de deur open en voila: Madame Petticoat, een schrompelige dame met zwarte broek, gebloemde bloes en roze vest. Het haar naar achteren in een frommelige knot. Ze kijkt alsof het haar allemaal wat teveel is, draait met haar ogen, laat me een deel van het huis zien, een houten trap, een lange gang met veel deuren.
Als Madame mij even later weer alleen laat kijk ik achter die deuren wat daar aan de hand is. Overal royale slaapvertrekken met royale bedden met afhangende spreien en marmeren buffetkasten, dichtgetimmerde open haarden. Linnenkasten. Houten vloeren, vloerkleden. Ruime badkamers met baden op pootjes.

Voor ik op speurtocht kan gaan neemt Madame me mee naar de keuken. Daar zitten de vriendinnen van Madame te eten. Hun auto's staan geparkeerd voor het huis op een aparte entreeplek binnen de muren.
Madame Petticoat komt wat gestrest over. Ze grijpt iedere x naar haar hoofd en zegt: 'je pense'. Ik begrijp daaruit dat ze overweegt hoe al die pelgrims een goede plek in haar grote huis gaan krijgen. De combi's, wie met wie en waar, koppels stop je makkelijk samen in een groot bed, maar al die solo pelgrims da's een ander verhaal. Ik ben de eerste aanlooppelgrim, en krijg een groot bed in een grote kamer met nog een groot bed waar later een koppel in komt die geen stel blijkt te zijn, maar wel samen het bed willen delen. Of: wel een stel, geen koppel, ook Madame breekt er haar hoofd over.
Het is niet duidelijk wat ik in het huis mag, dus dwaal ik rond. Er is een prachtige tuinkamer met uitzicht op de grote tuin, een grote zitkamer, een eetzaal en nog veel meer wat niet bewoond wordt en in staat van verval is.

Als de dames hun maaltijd op hebben begint er een verhuizinkje. Madame Petticoat probeert een bubbele deur te openen, het gaat haar krachten te boven, ik schiet te hulp en draai met 1 slag de hendel van de vastzittende deur open. Twee dames komen aanzetten met een tafelblad. Een dame op krukken sjouwt een groen vilt mee. Madame Petticoat dirigeert de dames naar een onderstel. Ze zetten een bridgetafel in elkaar en onder veel lol en gelach gaan de dames een middagje bridgen.
Ondertussen stroomt het huis vol pelgrims, Madame wordt er zenuwachtig van, maar gaat gewoon door met bridgen. De pelgrims sjouwen door het huis. Uiteindelijk vragen we ons af hoe het zit met de maaltijd. Daarom bieden Jacques en ik Madame aan om mee te helpen met het koken.
'6 uur,' zegt ze.
We vragen een biertje aan Madame, alle cafe's in het dorp zijn dicht. Het duurt even, een dienblad, flesjes bier, glazen een opener.

Als de dames proberen te vertrekken in de gereedstaande auto's komt er een oude man aanlopen die vertelt dat hij daar geboren is: hij wijst naar de kamer waar ik slaap. Het is de broer van Madame Petticoat. Hij is 87 jaar en eet vanavond alleen, vertelt hij, want hij woont alleen in een huis vlakbij.
In de keuken staat Madame uien te schillen, in een bak liggen brandnetels. Ik mag aardappels schillen en ruim hier en daar wat op. Madame maakt een brandnetelssoepje en roert als een heks met een houden lepel in een pan boven het vuur. Ik wis met een stinkend doekje over het aanrecht. Madame kijkt wat geïrriteerd. Ik mag sla wassen in een oude slawasser waar ze de helft niet van kan vinden wel een tijdje naar zoekt. Ik wijs op een theedoek en stel via gebaren voor om de sla droog te slaan, maar Madame schudt streng haar hoofd. Ze zoekt liever door.
Jacques maakt een drapje van mosterd, olie en azijn voor de sla. Uiteindelijk sla ik de sla droog in een doek.
In de grote eetzaal staat een grote tafel met een groot rood wit geruit kleed. Jacques zet er een sjiek servies op, wit met blauwe motieven en onder het servies de naam van bekend porselein die ik niet ken. Glazen, kannen, kruiken, kandelaars. Een groot verwarmingselement met een ingebouwde kast om borden voor te warmen.
Vitrinekasten met tinnen serviezen.
Een hertenkop aan de muur.
Madame doet zenuwachtig
Het lukt allemaal. We eten van de gebrouwen soep die groen uitslaat. Ik vind een lange grijze haar. Madame zetelt aan het hoofdeinde, ik aan het voeteneinde. De wijn vloeit.
Ik overleef alles


Madame Petticoat in Charleton-du-Cher
Zondag 12 mei 2019

  • 13 Mei 2019 - 13:28

    Nell:

    Ha die Akke, ik smul mee en zie het hele verhaal voor me. Ik had er graag bij willen zijn. Doe Madame de groeten, ik vind haar heel leuk. En een knuffel voor jouw. xxxxxxxxxxNell

  • 13 Mei 2019 - 13:47

    Judy:

    Lieve Akke,
    Je weet het niet, maar ik loop eigenljk achter je. Ik kijk over jouw schouder mee en ik ruik de brandnetelsoep. Soep-met-herinneringen vind ik. Goed smakende wel.
    Sla in een theedoek, ook zoiets ;)
    Lieve Akke, je overleeft ook deze madame. En alle madames die nog komen. Of de madames jou overleven...

  • 13 Mei 2019 - 13:53

    Judy:

    ...en dan zie ik dat mijn knuffel niet is meegekomen. Dus komt-ie er achteraan :)
    Xxx

  • 13 Mei 2019 - 14:14

    Hilda:

    Lieve Akke,

    Heerlijk verhaal!
    Hoe gaat het met je enkel? Zo te lezen wel goed.
    Ik verbaas mij over madame Petticoat! 75 jaar en zoveel werk maar wel leuk al die pelgrims over de vloer
    maar dan koken voor zo'n groep.Ik voel wel een beetje mee met madame Petticoat er komen bij mij soms ook wel es 2 pelgrims aanwaaien ;) Brandnetelsoep idee van jou? was het lekker??
    -xxx-

  • 13 Mei 2019 - 17:35

    Akke Kuipers:

    Ha Nell, ik vond het ook een prachtig verhaal, bijna nog mooier dan de werkelijkheid, maar dat kan natuurlijk niet dat begrijp je xxxxxx xxxxxx

  • 13 Mei 2019 - 17:38

    Akke Kuipers:

    Judy, really? Ben jij die geest die mij achtervolgt? Beschermengel? Yes brandnetelsoep en sla slaan ik een doek dat zijn herinneringen. Vandaag madame Butterfly, nog zo'n vlinder. Ik overleef ze wel. Hugg back xxx

  • 13 Mei 2019 - 17:45

    Akke Kuipers:

    Zusje, mijn enkel heeft het overleefd. Ik loop nog steeds. Binnenkort naar Sonov als dubbele pelgrim voor een week. Ben jij madame Sonov. Ik spaar madame. En brandnetelsoep staat ook bij jou op het menu. Zonder grijze haren graag ;) xxx

  • 13 Mei 2019 - 19:21

    Henk:

    Anke,

    wat heb je toch een talent om deze belevenissen zo realistisch te beschrijven, tis echt genieten
    en dat ook nog beschrijeven na een fikse wandeling. Warme groet Henk

  • 14 Mei 2019 - 17:17

    Akke Kuipers:

    Henk, da's echt een leuke reactie. Thanx

  • 16 Mei 2019 - 15:15

    Mandy:

    Hoi lieve Akke,

    Ik zie helemaal het huis, de madame, het eten en je belevenissen voor me. Heerlijk illustratief. Ik kijk uit naar je volgende verhalen.

    Liefs Mandy

  • 16 Mei 2019 - 16:19

    Akke Kuipers:

    Lieve Mandy, dankje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 168765

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: