Een dagje op pad met vogelverschrikkers - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Een dagje op pad met vogelverschrikkers - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Een dagje op pad met vogelverschrikkers

Blijf op de hoogte en volg akke

18 Mei 2019 | Frankrijk, La Souterraine

Als ik het hemelbed vanmorgen uitstap en uit het raam kijk dan zie ik een grijze lucht. De voorspelling is uitgekomen: het regent. En dat is wat het is voor vandaag. De hele dag regen.
Hoe hou ik het hoofd koel en de mind opgewekt als ik vermoed dat het een dagje lopen in de regen wordt?
Monsieur Alain heeft ons gister croissants gebracht voor het ontbijt. Normaal gesproken versmaad ik croissants, maar als pelgrim heb ik niet de luxe om kieskeurig te zijn en croissants te versmaden, dus eet ik er 2.
Met Mark en Thom bespreek ik de regen en daarmee de te verwachten saaiheid van de dag en dan besluiten we om samen te lopen over de D 72, een weg die rechtstreeks naar la Souterraine loopt. We wijken wat af van de route juist door te kiezen voor de asfaltweg en niet voor de modderige natte paden. En daarbij willen we samen lopen.
Pelgrimeren verlegt grenzen. Dat ik ooit zo'n besluit zou nemen had ik niet verwacht. Normaal erger ik me aan asfalt en stoor me aan meelopers. Vandaag kies ik ervoor. Vanwege de natheid en de saaiheid van de grijsheid. Om opgevrolijkt te worden door de mannen en om mijn eigen vrolijkheid over deze dag te delen en te laten vermenigvuldigen in al die details die ons voor de voeten werpen.

We prepareren ons op de natte dag. Thom heeft nog een wegwerpcape van de Xenos in zijn rugzak. Hij twijfelt of het stukje plastic over hem en zijn rugzak past. De cape is van een dun doorschijnend geel plastikje en het lukt Mark en ik om die zonder scheuren over Thom en zijn rugzak te trekken. Mark heeft een echte regencape van onopvallend legergroen en door de hobbel van zijn rugzak ziet hij er wanstaltig uit.
Uiteindelijk staan de mannen gereed om te gaan. Ze zien er vreselijk uit. Als vogelverschrikkers en daar moet ik de hele dag mee op stap.
Ik zie er best goed uit (vind ik) met mijn gele regenjas, zwarte regenbroek en een rugzak bedekt met een roze afvalzak vastgesnoerd met een zachtgroen touw die ik onderweg scoorde. Maar ik weet in ieder geval zeker dat ik nat ga worden en overweeg al lopend de aankoop van een cape. Het is een kwestie van het afwegen van belangen. Hoe zie ik eruit, tegenover hoe nat word ik. Als ik besluit tot een cape, dan wil ik een roze of gele met doodskoppen of madeliefjes.

We lopen in ganzenpas langs de D72. Ik loop voorop, de mannen volgen mij. Thom houdt de voorkant van het stukje plastic van zijn cape met beide handen omhoog waardoor het op een schortje lijkt. Ik moet denken aan het meisje in het liedje: 'roodborstje tikt tegen 't raampje, tiktik. Laat mij erin, laat mij erin. 't Meisje doet open en heeft op haar schort, kruimeltjes suiker en korreltjes brood.' Thom lijkt op een vreemde man met een schort die kruimeltjes wil voeren aan de vogels, maar alle vogels vliegen weg als ze hem zien.
Uiteindelijk is het wel een goed plan om in de saaiheid van de grijsheid van de dag samen op te lopen. Ik wijs de mannen op de wilde hyacinten langs de kant van de weg, blauwe en witte. Op de salomonszegels die nu witte hangende bloempjes hebben en straks in de herfst rode besjes. Mark loeit naar de rooie koeien die in de weiden langs de D72 naar ons staren. We blaffen naar honden. Thom foetert op de auto's die rakelings langs hem rijden.
Af en toe vertellen we iets.
Af en toe zwijgen we.
We lopen door Sagnemoussouse en uiteindelijk bereiken we Saint-Priest-la-Feuille


Saint-Priest-la-Feuille
Zaterdag 18 mei 2019

  • 18 Mei 2019 - 18:26

    Henk:

    Aanpassen op deze dag samen met de vogeltjes aan de omstandigheden is
    voor mij logisch en slim, zeker als je op de echte route niet een beetje kunt
    genieten en alleen maar afzien.

    Hopelijk een riante slaapplek en weltrusten.

  • 19 Mei 2019 - 04:34

    Akke Kuipers:

    De koeien konden er goed tegen en de vogeltjes ook, maar wij iets minder

  • 19 Mei 2019 - 08:03

    Hilda:

    Lieve zus lopend in de regen met 2 mannen dat is op z'n zachtst gezegd bijzonder!
    Maar gezien de situatie wel heel wijs....wijsheid komt met het klimmen der jaren!
    Ik liep met jullie mee terwijl ik dit lees, niks van gemerkt?
    Fijn vervolg! -xxx-

  • 19 Mei 2019 - 08:56

    Henk:

    De vogeltjes, bedoelde ik de Verschrikkers.

  • 19 Mei 2019 - 12:45

    Akke Kuipers:

    Zusje, was jij dat heus daar die rare pelgrim achter ons? Gehult in mist en nevelen? Kom er de volgende x gewoon bij lopen XXX

  • 20 Mei 2019 - 12:27

    Bart:

    Nee, dat was ik, maar ik was incognito.......ik zal er de volgende (??) keer bij komen lopen.

  • 20 Mei 2019 - 14:29

    Akke Kuipers:

    Bart: niemand gezien vandaag...

  • 20 Mei 2019 - 15:38

    Bart:

    Was het rustig vandaag? Ach, ik probeerde in te haken op het berichtje van 19 mei waar je antwoord geeft aan je zusje over die pelgrim.

  • 21 Mei 2019 - 09:32

    Mandy:

    Lieve Akke,

    Nou dat hebben die mannen goed voor elkaar gekregen; het onvoorstelbare is gebeurd, je kiest voor samen lopen in plaats van alleen en ook nog de asfaltroute! Gelukkig ben je bovendien blij met de keus, en daar ben ik blij mee voor je.

    Liefs Mandy

  • 21 Mei 2019 - 13:33

    Akke Kuipers:

    Mandy: ik hoop niet dat het slecht met me afloopt XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 166847

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: