Gewoon elke dag maar weer op pad - Reisverslag uit Sainte-Foy-la-Grande, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Gewoon elke dag maar weer op pad - Reisverslag uit Sainte-Foy-la-Grande, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Gewoon elke dag maar weer op pad

Blijf op de hoogte en volg akke

31 Mei 2019 | Frankrijk, Sainte-Foy-la-Grande

Ik loop inmiddels al weer weken. Dagen rijgen zich aaneen als een ketting van bonte kralen.
Elke morgen sta ik rond een uur of 7 op. Doe wat oefeningen om in vorm te blijven.
En dan op naar het ontbijt! Als ik eet wat ze hier te bieden hebben, wordt het meestal een stukje wit stokbrood met boter en jam. Ik vind het een beetje mager en matig, thuis ben ik anders gewend en mijn lichaam hoeft thuis ook niet al die actie verrichten. Maar het is wat het is. Ik moet het er op doen.
Vandaag is er minitoast uit voorverpakte zakjes en jam uit plastic kuipjes. Een dieptepunt. De lindebloesemthee uit mijn rugzak verzacht de soberheid.
Na het ontbijt pak ik al mijn spullen bij elkaar, stop het in mijn rugzak en gooi die op mijn rug. Meestal doe ik dat met een zwaai en een hup, ik spring erbij, dan zit ie gelijk goed. Thom en Mark steken altijd hun armen door de schouderbanden, trekken de rugzak op hun rug alsof het een zware zak is en dat is ook zo, meer dan 12 kilo aan gewicht sjorren de mannen over de wegen. Ze gaan vooroverstaan om de riemen iedere x weer te stellen en vast te maken. Ooit is mij dat ook zo geleerd bij de rugzakshop, maar ik geloof er niet in. Alsof een rugzak opdoen een klus is die tijd, aandacht en traagheid vraagt. Ik ben dan ook meestal de eerste met de rugzak weer op de rug.

Ik loop graag alleen, dan ben ik vrij in doen, denken en gedragen.
Die middag loop ik om 3 uur camping Domaine de l'Etang de Bazange binnen. Ik heb er een tentje op palen. Het is een basic eco camping en het matras in het tentje is wit, kaal en geplastificeerd, zonder dekens.
Ik denk direct: help, ik moet wat regelen anders bevries ik in de nacht. Ik probeer het bij de campingbeheerster, maar wat is nou het Franse woord voor 'deken'? Ik probeer het in het engels, maar dan plopt dat woord ook niet meer op. Dus wijs ik naar het kale matras en mijn lijf en maak een wikkel gebaar. 'Oui, c'est juste un matelas', zegt ze. En na nog wat pogingen neemt ze me mee naar een opslagplaats en komt terug met een dikke slaapzak, blauw met gele kringen.
Ik word er warm van.

Antoine komt er ook bij. We hadden ons voorbereid op de basic omstandigheden op de camping en al wat eten gescoord in Mussidan. We dachten aan een salade, want koken kan hier niet. Dus sjouwden we kikkererwten, sla, noten, tomaten, (geen komkommer veel te zwaar) rijstwafels zijn lichtgewicht en nog wat saladedingetjes mee op de rug. 24 kilometer lang. Omdat er onderweg niets te koop is. Het werd een hele zware tocht.
Op de camping is er ook geen mogelijkheid om thee of koffie te maken. Wijn of bier te scoren. Of andere dingen die het verblijf een beetje aangenaam kunnen maken.
We eten de salade met water.
Ik zwem in een naburig meertje.
De nacht is superkoud. Ik trek al mijn kleren aan in de warme slaapzak en denk aan 'hoe-koud-zonder-slaapzak' en val dan in slaap.
De vogels beginnen in de loop van de ochtend 'reveille, reveille' te roepen.
Ik slaap en waak.
Duiven roekoeren.


Monfaucon
Donderdag 30 mei 2019

  • 31 Mei 2019 - 18:42

    Henk:

    Wel leuk dat je opschept over de manier waarop je met een sprongetje de rugzak goed op je rug krijgt. Dat is vanzelfsprekend niet zo moeilijk met maar ca. 2 a 3 kg inhoud. Denk dat het mij ook wel lukt met een sprongetje als je het een keer voordoet. Leuk en fijn om weer dag beleving te mogen lezen. Blijf genieten, zal zekers lukken. Groet

  • 01 Juni 2019 - 12:01

    Akke Kuipers:

    Henk, opscheppen? Da's voor het evenwicht. Ik voel me een lichtgewicht bij al die zwaargewichten, stoere mannen die alles kunnen, zelfs rugzakken van 18 kilo over de wegen sjouwen, slapen in de bossen of in droge sloten. Met hun zware rugzakken over sloten springen.
    Voor mijn eigenwaarde én voor het evenwicht hup ik met mijn rugzakje van tweeënhalve kilo, zwem ermee de rivier over en pak dan een lift . Mij nemen ze wel mee. De stoere zwaargewichten lopen maar... ;)

  • 01 Juni 2019 - 18:04

    Henk:

    Mijn reactie was vooral grappig bedoeld. Dacht dat je dit direct door zou hebben.
    Wel leuk dat je het opscheppen toch een beetje serieus opvatten. De kilo s had ik
    gewoon even ingeschat en bleek ook nog te kloppen komt door dat sierlijke
    sprongetje van je. Dus de eigenwaarde en evenwicht blijft helemaal overeind.
    Warme groet uit een warm land.

  • 02 Juni 2019 - 06:23

    Akke Kuipers:

    Grappig? Dat deed ik ook. Ook over al die licht en zwaargewichten. Zelfs over de kilo's

  • 03 Juni 2019 - 05:40

    Mandy:

    Lieve Akke,

    De tent op palen zag er erg mooi uit! Helaas had het niet alleen voordelen, balen van de kou. Veel plezier nog en op naar de volgende kraal aan de ketting :)

    Liefs Mandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 167312

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: