Echte pelgrims - Reisverslag uit Ostabat-Asme, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Echte pelgrims - Reisverslag uit Ostabat-Asme, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Echte pelgrims

Blijf op de hoogte en volg akke

08 Juni 2019 | Frankrijk, Ostabat-Asme

Een paar dagen geleden stond ik voor de opgave: hoe kom ik van Bazas in Orthez, 144 kilometer verderop. Het transfer moest in 1 dag gebeuren, want ik had een bed geboekt voor die nacht in Orthez.
Omdat ik pelgrim ben word er van mij verwacht dat ik loop. Dat verwacht ik ook van mezelf. Maar inmiddels is het principiële er wat af.

Echte pelgrims, een punt wat besproken en beoordeeld wordt onder de pelgrims.
Vooral de eerstejaars zijn streng. Ik noem ze soms wat dogmatisch. Ze weten precies hoe je je hoort te gedragen als pelgrim. Speelsheid en flexibiliteit hebben ze nog niet toegelaten. Ze missen wat ongeplande ervaringen, hobbels waar ze geen invloed op hebben en die bijstelling van plannen en principes behoeven.
Verder hebben de eerstejaars gewicht op de rug. Ze kennen de uitspraak 'alles wat je thuislaat is meegenomen' nog niet.
Ze strompelen over de wegen. Lopen op blaren, doen blessures op aan knieen, voeten, kuiten, heupen, rug en schouders. Het zweet stroomt van de gezichten. Een warme jas, een Fleece, teva's, een extra broek, een jurk, nette kleren voor de avond, nachtkleding. Plakband, naaidozen, EHBOkisten, overlevingspakketen. Al dat comfort vertaalt zich in kilo's aan gewicht.
Ooit ontmoette ik een vrouw die leek op een slak. Als een marskramer droeg ze haar huis op de rug. Ze liep er krom van en als ze overeind kwam had ze 2 stokken nodig. Ze had al wat bagage naar huis gestuurd. Uiteindelijk heeft ze Santiago gehaald. Met de bus. Af en toe liep ze een stukje.

Ik was verrast toen ik een 'lichtgewichtpelgrim' ontmoette. Zijn kale rugzak woog de helft van mijn kale rugzak. We waren nieuwsgierig naar elkaars bagage. We draaiden erom heen, namen de rugzak in de hand en voelden het gewicht. Ik heb thuis een grammenweegschaal om te bepalen welk shirtje meemag, hij heeft dat ook. We hadden direct een klik. Als hij uitgelopen is mag ik zijn rugzak overnemen. 512 gram i.p.v. mijn 995 gram

Het oordeel van de dogmatischen onder de pelgrims is vernietigend: je bent alleen een echte pelgrim als je van het begin tot het bittere einde loopt, eventueel kruipt. Kruipen riekt ook nog es naar boetedoening, maar het gehalte aan boetvaardigheid, zonde en schuld besef is niet hoog onder de pelgrims. Ik zag vrolijke pelgrims, feestvierende pelgrims, vloekende pelgrims. Ik hoorde verhalen over pelgrims die om 3 uur 's nachts uit bed gingen om bier te drinken. Ook het ontbijt bestond uit bier, en verder de dag door hield het bier hen op de been. Als de benen wankelden zakten ze wat door de knieën en kropen een stukje; het had nix van doen met boetvaardigheid.
Ze hadden trouwens ook geen scherp oordeel meer over liftende pelgrims of pelgrims die met de bus, trein gingen. Het oordeel was verdampt.

Ik ben een ouderejaars pelgrim. Het dogmatische stadium heb ik achter me gelaten; ook ik wilde alles lopen. 7 jaar geleden liep ik in amper 4 week van st Jean Pied de Port naar Santiago. Ruim 30 km per dag. Ik liep alles, de voorsteden, de hoogvlakte van de Meseta. Het leek een erezaak. De echte pelgrim loopt. Sjoemelt en smokkelt daar niet mee.
Inmiddels draai ik mijn hand niet om voor bus, lift of trein.
Want ik ga voor het proces. Dagelijks loop ik, verdwaal ik, ontmoet ik mezelf en anderen. Word ik moe, blij en energiek, gefrustreerd, bemoedigd en kijk naar de lucht. Daar zie ik de gieren zweven in de Pyreneeën. Ze ruimen kadavers op. Dan sta ik stil, spreid mijn vleugels en stijg op. Vergeet dat ik verder moet lopen en zweef eindeloos over de bergen, pik een hapje mee, vegetariër of niet (ook daarin niet te dogmatisch)
Ik smokkel met de afstand. En zwem uiteindelijk de rivier af.

In Bazas namen Antoine en ik de bus en de trein. Ik leverde hem af in Bordeaux. We namen afscheid. Ik miste hem daarna, die ouwe pelgrim (laat hem dat niet horen hij heeft nog steeds een pistool) met wie ik bijna de hele tocht de refugio's deelde, praatte, bier dronk, verhalen deelde en hem probeerde te ontlopen tijdens het lopen.
In Bordeaux ging hij terug naar huis. Ik pakte de trein naar Mont Marsin en de bus naar Hagenet. Daarna stak ik mijn duim op en liftte. Tussendoor liep ik. En opeens was daar Orthez, 144 kilometer verderop.
Zo doen echte pelgrims dat ;)

De Pyreneeën
Zaterdag 8 juni 2019

  • 08 Juni 2019 - 15:31

    Dirk Klamer:

    Akke, wat een diepe filosofische over lopen en alternativen. Ik zou het snel samenvatten: het gaat als eerste om de route en de beleving niet om de gewoonte. Daarom lijkt pelgrimage mij ook nog wel wat: creativiteit. Nou dat lees ik iedere keer weer in je verhalen: bedankt voor het delen van je ervaringen! Dirk

  • 08 Juni 2019 - 15:52

    Hilda:

    Lieve pelgrim Akke! Jij bent een doorgewinterde pelgrim. Jij neemt af en toe de benen dan de bus of de vleugels vliegend op de wind of zwemmend in de rivier! Dat zijn de echte avontuurlijke pelgrims. Mannen ontmoeten met ze drinken ze ontlopen en omhelzen....veel plezier met de laatste loodjes!-xxx-

  • 08 Juni 2019 - 16:04

    Akke Kuipers:

    Dirk, door al dat lopen plopt de filosofie wel op en komt langs. Wat mij betreft moet ik aldoor inzoomen op wat zich aandient. Er word best een beroep gedaan op creativiteit. Maar ieder is anders. Dat heb ik ook ontdekt

  • 08 Juni 2019 - 16:03

    Akke Kuipers:

    Ja zus gehard gepokt en gemazeld en dan ook nog doorgewinterd. Hoe blijf ik daar nu mens bij. Ik red me er gewoon mee en anders neem ik er een op xxxxx

  • 09 Juni 2019 - 06:30

    Dick:

    De weg is het belangrijkste....

  • 09 Juni 2019 - 06:49

    Dick:

    Er is een weg die je moet gaan
    en als je aan het eind in ziel, geest en gevoel
    terug kijkend vanuit je bestemming beseft
    de weg, de weg dat was mijn doel

  • 09 Juni 2019 - 08:51

    Akke Kuipers:

    Dick: het proces is het doel!! Dankje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 168771

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: