Verslaafd - Reisverslag uit Bordeaux, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Verslaafd - Reisverslag uit Bordeaux, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Verslaafd

Blijf op de hoogte en volg akke

09 Juni 2019 | Frankrijk, Bordeaux

Toen ik in st. Jean Pied de Port aankwam en incheckte bij gite Ultreia voelde het als thuiskomen.
Ik werd herkend! Hartelijk begroet, de sfeer was er vrolijk, lief, welkom. Ik kon er koken theedrinken, eten, wijn drinken met mannen uit Canada. Verhalen delen. Ik zwierf door st Jean Pied de Port, een Baskisch grensdorp met veel souvenirwinkeltjes, alberques, chambres hotes, gites, hotels. Van onderkomens voor de basic pelgrim tot de luxe toerist. En verder overal cafe's, bars en restaurants. Je komt er nix tekort.
Het is mijn 3e bezoek aan deze 'junction', zoals Canadese Tod het knooppunt noemt, de poort naar de Pyreneeën. Tod is wijnkenner en handelaar, ik hielp hem zijn wijnfles leeg te drinken. Soms kreeg ik de indruk dat een kwart van de pelgrims wijnhandelaar was. Daarnaast was het gehalte aan wijnkenners ook hoger dan bij het gewone volk. Een enkeling zuipt wat er maar de krijgen is, daar val ik onder. Anderen drinken met aandacht, soms doe ik dat ook en praten over wijn is op een pelgrimage ook een must. Ik kwam 1 pelgrim tegen die geen drank dronk. Hij had het zwaar.

Gister liep ik naar Orrison een herberg in de Pyreneen waar ik 2 x heb geslapen. De plek is prachtig met een wijds uitzicht over fluweelgroene bergen, in de lucht zweven de gieren. Ik genoot er heel erg van. De lucht was helderblauw met witte wolken en donkere randen. Ik zat op een terras gebouwd boven de afgrond, haalde diep adem en 'keek terug'.

Ik liep 5 week en legde 900 kilometer af, dat is echt een loeieind
Dagelijks ontmoette ik een mager handjevol pelgrims en heel veel asfalt.
'Ik loop en reis alleen,' dat uitgangspunt kreeg het hard te verduren; ik pleisterde uiteindelijk bijna de hele reis met Thom, die zichzelf Antoine noemde als hij met de Franse locals sprak. Van hem leerde ik in prachtige Franse volzinnen telefonisch refuges te reserveren. Hij had een pistool waar hij af en toe mee dreigde te schieten. Ondanks dat hij een magere oude pelgrim was had iedereen daarom ontzag voor hem. Alleen ik niet altijd en ook dat is goed gegaan.

Ik sliep op campings en beleefde avonturen die later verwijderd moesten worden. Ik sliep in een tent op palen, in prachtige oude huizen met magische interieurs; bij Madame Petticoat en haar vriendinnen, bij Madame Buttefly en haar vlinders en katten, en bij nog veel meer Madames en een enkele Monsieur. Ze waren bont en kleurrijk en soms krenterig en zeurderig, zoals bij Madame Marie Antoinette in De Heksenketel, waar ik de boel op stelten zette en zo mijn sombere stemming verdreef. Ik sliep in onderkomens die 'refuge municipal' genoemd werden en door de plaatselijke Mairie (het gemeentehuis) werden beheerd. Er waren meestal wel stapelbedden en een gasstel. Soms ook closetpapier of oude kranten. Daar kon ik me mee afdrogen als ik geen zin had om mijn handdoekje nat te maken. Zoals ik een washandje scoorde om mij te drogen als ik in de rivier zwom. De eerste keren droogde ik me met een handschoen, al snel ontdekte ik het washandje. Het werkte super. Volgende x laat ik mijn handdoekje thuis en neem een multifunctioneel washandje mee om me te drogen, bij gebrek aan closetpapier.
Inventief zijn, dat ben ik al en ik leer nog steeds bij.

Het heeft met mijn creatieve rechterhersenhelft te maken. Ik ontdekte het al lopend. Ergens zat de theorie wel in mijn hoofd, maar die was nooit zo geland in de praktijk als nu tijdens het pelgrimeren. Ik vroeg me steeds vaker af waarom ik een klik heb met sommige pelgrims en met anderen ruzie krijg. Nou ja, ruzie.. irritaties, het stroomt niet, we begrijpend elkaar niet, de ruis zit al op de lijn als we elkaar aankijken.
Ik ben heel blij met dat inzicht. En al die mensen die daaraan hebben bijgedragen; ik zou ze graag persoonlijk bedanken, echter een scherpe analyse ontbreekt.
Maar wie weet? pelgrimeren schept soms ook ruimte voor verrassingen. Dan spreekt het gemoed en zwijgt het hoofd.

Ik ben zeiknat geregend. Meerdere keren. Ik hield het hoofd hoog maar onderging nederig het natuurgeweld. Ik gaf me over aan de watervloeden en de blubberende berg. Ik onderging het met struikelen, vallen en weer opstaan. Ik werd er groot van. Stoer en sterk. Ik vind mezelf een taaie pelgrim.
Ik had het lef om bij vreemde mannen in de auto te stappen. Gewoon aan de weg staan en liften. Een prachtige ervaring. Spannend en opwindend. Iedere x als er een auto langs komt: nemen ze me mee? Is de man achter het stuur safe? 1 keer stapte ik samen met Antoine in een auto. Ik siste direct: 'ik ga achterin, jij hebt een pistool'. Het liep uiteindelijk goed af, ik probeerde het uit te leggen, maar Antoine zei dat ik me niet zo aan moest stellen. Nix mis met die man.
Jaja, Antoine, hij heeft makkelijk praten, hij is nooit vrouw geweest.

Mijn heupen. Ik heb er nauwelijks over geschreven. Ze hielden zich groot, stoer en sterk. Mijn lichaam, hoe bestaat het; ik kon eindeloos lopen zonder last van mijn lijf. Af en toe was ik moe en sliep de hele nacht. Ik schreef naar mijn zus: 'mijn heupen piepen alleen maar af en toe een piepklein beetje.' (ik hou van woordspelingen)

Vandaag nog ontmoette ik een man die mij enthousiast maakte voor de Camino Primitivo. Een pelgrimsreis langs de noord kust van Spanje. Ruig, rotsig en met veel woest water. Dagelijks zwemmen. Lucht, wind, wolken, water. Primitief.
Pelgrimeren, het linkt aan nomade-zijn, avontuur, het onverwachte, de rechterhersenhelft wordt aangesproken.
Ik ben misschien wel verslaafd.

En? Ik sta open voor meelopers in de zin van: alleen uit, samen thuis in de herberg


Onderweg van Saint Jean Pied de Port via Bayonne naar Bordeaux en Amsterdam, uiteindelijk Groningen
Zondag 9 juni 2019

  • 09 Juni 2019 - 16:46

    Grietje.:

    Weer aan geland op nederlandse bodem ? Wij hebben weer genoten van jou heerlijke verhalen, bedankt daarvoor. Nu wacht denk ik weer de plicht , voor jou einde avontuur en voor ons einde mooie verhalen.

  • 09 Juni 2019 - 16:51

    Akke Kuipers:

    Ai, Grietje bedankt!! Yes het zit er voorlopig op.
    Mooi dat je leest en reageert xxx

  • 09 Juni 2019 - 16:50

    Judy:

    Lieve Akke, ik heb je weer heel graag gelezen. Ik bewonder je lef en je doorzettingsvermogen. Straks weer je dagelijkse dingen en nieuwe herinneringen. Totdat het weeeer gaat kriebelen :) en ik zie je die camino primitivo nog doen ook...
    Tot gauw weer een keertje! Xxx

  • 09 Juni 2019 - 16:55

    Akke Kuipers:

    Lieve Judy, Dankje voor al je reacties. Dat doet me echt goed. Bedankt voor je bewondering. Ook mooi! En yes zit nu in de trein en ergens al weer jeuk, kriebel, lust om te lopen. Morgen eerst maar de Onlanden in en een duik in het Onlandenmeer. Washandje mee, dan blijf ik nog even in de sfeer
    Xxxxx

  • 09 Juni 2019 - 17:42

    Hilda:

    Lieve zus ik ga je verhalen missen ik verheugde mij erop en miste ze als je een dag niet schreef wat heel begrijpelijk is! Prachtige samenvatting van 5 week camino! Ik lees alweer dat je een nieuwe uitdaging aangaat! Nu verheug ik mij op je komst in Šonov samen met zusje Nellie! Wij zijn er al het is hier heerlijk weer! Super welkom!!-xxx-

  • 09 Juni 2019 - 18:23

    Akke Kuipers:

    Lieverd! Net geland in mijn huis. Verrassend mooi thuisgevoel, dat verbaasde me. Zit nu op tafel ff bij te komen.
    Sonov, wat heb ik daar een zin in!!!
    Heerlijk eindelijk vakantie, je kent het verschil tussen reizen en vakantie. Ik ga nooit op vakantie, maar bij jou wel!! En dan praten we bij. Met vuur en drank. Wat wil ik nog meer? ( een paar kleine wensjes ;)
    Xxx

  • 09 Juni 2019 - 19:21

    Sybren:

    Wat mooi en bijzonder dat je weer zo'n tocht hebt ondernomen. En er zijn ergere verslavingen dan pelgrimages. Na je verhaal moest ik gelijk terugdenken aan onze kennismaking ooit in Orisson, een bijzondere plek en waardevol dat ik jou daar toen heb ontmoet.

  • 10 Juni 2019 - 04:10

    Akke Kuipers:

    Ha Sybren, yes de 1e x startte voor mij en ook voor jou (?) in Orisson. Wij hebben toen ook een tijdje wat opgelopen en alberques gedeeld. Dat is bijzonder aan pelgrimages, het schept een band, en soms blijft ie in stand. X

  • 10 Juni 2019 - 06:56

    Renze:

    Hoi Akke,
    Welkom terug in NL...
    Geweldig om je via deze verslagen te volgen...nu eerst een verdiende vakantie voor jou!
    En nadenken over een volgende bestemming op je levensreis!
    Veel inspiratie daarbij toegewenst!
    Veel liefs, Renze

  • 10 Juni 2019 - 07:04

    Dick:

    Door jouw ogen meekijken voelde als herkenning... Dank...

  • 10 Juni 2019 - 09:46

    Akke Kuipers:

    Lieve Renze, mooi dat ik vanaf jou mocht starten! Dat je me las. En inspiratie toewensd. Ik moet eerst 2 harde weken werken voor de welverdiende vakantie. Maar na deze tocht kan ik dat ook wel aan
    Xxx

  • 10 Juni 2019 - 09:49

    Akke Kuipers:

    Dick, herkenning =gewoon÷bijzonder:

  • 10 Juni 2019 - 18:02

    Marchienes:

    Ben je geland? Blijf je in de rechterhersenhelft pelgrimsflow?
    Hoe ? Ik wil het weten uit egoïsme want (hopelijk even maar) ' help waar is mijn flow?'.
    Het was erg fijn om je verhalen te lezen. Dank Akke.

  • 10 Juni 2019 - 18:17

    Akke Kuipers:

    Marchienus er blijkt een kliniek te zijn waar ze re hersenhelften installeren. Soms kan het ook met pillen of paddo's. Injecties. Er zijn best mogelijkheden. En dank voor je dank!

  • 13 Juni 2019 - 12:05

    Mandy:

    Lieve Akke,

    Je laatste verhalen heb ik voor het laatst bewaard, en al heb je er al mooi over vertelt is het ook erg leuk om die terug te lezen. Een avontuur die nog zo'n onbeschreven blad is voor aanvang en zich inmiddels helemaal heeft uitgevouwen, zo te lezen en horen op een prachtige en dierbare manier.
    Fijn!

    Liefs Mandy

  • 14 Juni 2019 - 03:53

    Akke Kuipers:

    Dank lieve Mandy dat je me leest en mooie dingen schrijft. Prachtig en dierbaar, ja dat was het xxx

  • 14 Juni 2019 - 19:16

    Wim Velema:

    Hoi,

    Wat een bijzonder en prachtig geschreven verhaal. Wat een lef. doorzettingsvermogen. De uiteindelijke beloning het overwinnen van angsten ( voor het onbekende/ ongewisse) is zo verschrikkelijk groot. Ook als herinneringen. Ik hoop dat je nog veel bijzondere tochten maakt. Groet. Wim

  • 15 Juni 2019 - 07:56

    Akke Kuipers:

    Hey Wim! Dat vind ik heel mooi zo'n reactie van iemand van jaren her. Ik dank je hartelijk !! Met groet

  • 18 Juni 2019 - 12:30

    Wim Velema:

    Hoi Akke,

    Ik maak - misschien helemaal ten onrechte - uit je reactie op mijn bijdrage op. (zo'n reactie van iemand van jaren her.) dat je mij van vroeger kent. Als dat zo is is het zowel bizar, fantastisch als superverrassend. Mocht dat niet zo zijn, dan is je reactie hoe dan ook leuk.
    Help je me uit de brand ?

    Groet,

    Wim Velema

  • 18 Juni 2019 - 16:13

    Akke Kuipers:

    Oei, zijn er dan meer mensen die zo heten als jij heet?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 2462
Totaal aantal bezoekers 167457

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: