Pere Antoine - Reisverslag uit Swalmen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu Pere Antoine - Reisverslag uit Swalmen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Pere Antoine

Blijf op de hoogte en volg akke

27 Mei 2020 | Nederland, Swalmen

Pere Antoine is mijn pelgrimsmaatje van de Via Lemovicensis. Vorig jaar liepen we 4 weken samen op. Hij zwaaide af in Basas, ik ging nog wat dagreizen verder.
Dit jaar wilde ik de Primitivo lopen in Spanje, Antoine wilde vanaf Basas naar Santiago. Het liep allemaal anders.
Antoine appte: 'Alles zit op slot, ik verplaats mijn wandeling naar volgend jaar.'
Ik appte : 'Antoine, ik loop vanuit huis'.
Waarop hij schreef: 'Een overnachtingsadres heb je in elk geval.'
'Welke?'
'Tonnendraaiersstraat 35 Wanssum'.
'Lief, dankje, ik kom langs'.

Ook toen ik dichterbij Wanssum kwam bleef het aanbod geldig en zo liep ik deze week bij hem binnen, tenminste dat was het plan. Toen ik een avocado zat te eten op een steen bij de laatselijke Jumbo in Wanssum en even opkeek stond hij daar, pere Antoine, mijn pelgrimsmaatje. Ik schreeuwde.
Hij bood een lift aan, een van de eerste liften op mijn tocht (op de lift van Ronald, Erik en Mandy na) en direct refereerden we aan al die keren dat we gelift hadden in Frankrijk. Het avontuurlijke, het aangename van liften waardoor we de tocht waardeerden met 4 en halve ster. Antoine vroeg mij hoe ik het in deze barre coronale tijden, waarin liften streng verboden is, redde. Gister deed ik namelijk een afstand van 48 km. Lopend zou ik dat nooit redden volgens hem. En bedankt, Antoine.

Natuurlijk kwamen de herinneringen. We konden niet meer stoppen. Omdat Antoine niet op pad ging schreef hij in plaats daarvan zijn memoires. Vorig jaar noteerde hij in een schriftje dagelijks de details van de tocht. Hier en nu had hij tijd om ze uit te werken. Hij deed dat met precisie, zorgvuldigheid en erg minutieus. Daarbij is Antoine van de niet-door-fantasie-aangetaste-werkelijkheid. Bij mij sluipt er een enkel keertje een klein vleugje fantasie door de verhalen. Dan kun je de indruk krijgen dat ik het niet zo nauw neem met de werkelijkheid. Antoine doet dat niet. Zo meende hij dat we in Limoges linzen met quinoa en gierst hadden gegeten. Ik wist direct dat dat niet klopte. Het zou of gierst of quinoa moeten zijn. Antoine begreep ook wel dat gierst samen met quinoa voor pelgrims nogal overdadig is, dat konden we ons niet veroorloven. En die fout wilde hij niet zijn verslag. Hij zou dat corrigeren.

Antoine is ook van de orde. Hij wil met zijn vriendin naar Nieuw-Zeeland. Dat zou ergens in het najaar gebeuren. Maar volgens een bepaald voor mij ongrijpbaar schema moet eerst de tocht naar Santiago gebeuren. Vanwege onzekerheden had hij Santiago uitgesteld tot volgend jaar. En na Santiago, Nieuw-Zeeland, die volgorde, niet andersom.

Echter Antoine verrast ook. Hij was degene die met een pistool aan kwam zetten. Samen met pelgrim Mark zaten we in een huis in Thiviers bij de familie Leviers in een groot oud en ruim huis met veel vertrekken. Mijn slaapkamer had een wit-met-roze-roosjes-behang, ik lees mijn eigen tekst er op na. In de eetkamer was het rode belang gedecoreerd met bruine takjes en daar zaten Mark, Antoine en ik bloemkool te eten. Tijdens het eten showde ik mijn vers gescoorde slaapmasker. De mannen zagen er het nut niet van in. Ik moest het uitleggen. Dus vertelde ik: 'Stel dat Mark 's avonds het licht in het slaapzaaltje aanlaat om nog aan zijn reisverslag te werken, Antoine en ik willen slapen, ik trek mijn slaapmaskertje voor mijn ogen en val in slaap. Antoine kan echter niet slapen, vanwege het licht in de kamer.'
Waarop Antoine de volgende woorden sprak: 'dan pak ik mijn pistool en schiet de lamp lek.'
Vanaf dat moment schoten Antoine en ik te pas en te onpas met het pistool.
Hoewel ik Antoine soms neerzet als een fantasieloze keurige ordelijke pelgrim bleek er hij dus een onverwachte laagje in zijn karakter te zitten. Het verbond ons.

Aan zijn keukentafel onder het genot van wijn hebben al die verhalen uitgespit en herbeleefd.
Het was een boeiende avond.

Wanssum
Maandag 25 mei 2020

  • 27 Mei 2020 - 21:00

    Erik Hoekstra:

    Leuk om bekenden tegen te komen op je reis. Wat dat betreft kun je best in nl reizen:)

  • 27 Mei 2020 - 21:18

    Akke Kuipers:

    Erik: dagelijks ontmoet ik bekenden.. Ik loop bijna niet meer vrij rond ;)

  • 27 Mei 2020 - 22:34

    Sybren Bouwsma:

    Wat eeen heerlijk verhaal, hoe je juist in verschil je gelijke kan treffen en fijn om elkaar nu weer te treffen. En ik weet ook uit ervaring dat je de meest bijzondere mensen treft onderweg ;). Een goede tocht en mooie ontmoetingen nog verder! Sybren

  • 28 Mei 2020 - 09:05

    Akke Kuipers:

    Sybren mooi samengevat. En bijzondere mensen iedere x weer

  • 02 Juni 2020 - 21:30

    Mandy:

    Hoi lieve Akke,

    Leuk om te lezen. Antoine weet ik nog van de verhalen van die reis. Mooi zo'n avond.

    liefs Mandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 167136

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: