Opkicker - Reisverslag uit Saint-Vérain, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Opkicker - Reisverslag uit Saint-Vérain, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Opkicker

Blijf op de hoogte en volg akke

08 Oktober 2017 | Frankrijk, Saint-Vérain

De zon schijnt, het is een beetje koud, maar ik heb de handschoenen van Elsbeth en een muts die ik kocht in Aumont-Aubrac. De route gaat langs smalle weggetjes en zandpaadjes. Omhoog en omlaag, maar steil of heftig is het vandaag niet. Het uitzicht is weids en mooi. Eigenlijk zit alles mee.
Maar ik ben moe. Ik werd vanmorgen wakker door de wekker. Het was 8 uur. Ik had 10 uur geslapen en zou nog langer kunnen slapen, maar ik om 9 uur moet ik de gite uit. Opschieten dus.

Ik loop met lood in mijn lijf. Koffie zou opkicken, maar dat gaat niet gebeuren. Vandaag geen cafe's op de route en als ze er wel zouden zijn, zouden ze gesloten zijn (zelfs in mijn geest zit lood) Het seizoen loopt ten einde. Gister kreeg ik na veel moeite een slaapplek voor vandaag.

Zo ben ik een uurtje aan het sjokken en na een duistere bocht loop ik zo tegen een koffiepot aan.
De pot staat op een tafel onder een notenboom die weer voor een boerenschuur staat. Ik gil van enthousiasme. Over een plastic tuintafel ligt een rood met wit geblokt zeiltje en daarop staan 2 thermoskannen, waarvan 1 met koffie. Er staat een schaal met noten naast.
Het is een zelfbedieningstafeltje. In de boerenschuur staan stoelen, maar omdat de zon zo aangenaam de aarde verwarmt trek ik een stoel uit de schuur, schenkt een plastic bekertje vol koffie en ga in de warmte van de zon zitten. Ik neem een slok en went mijn gelaat naar de zon. Langzaam trekt het lood uit mijn hoofd. Ik glimlach tegen de zon en alles wat zich daarboven bevindt. Ik neem er een paar noten bij. Nuts like brains, volgens David. Walnoten dus. Ik sla ze met een steen op de kop en dan komen de brains tevoorschijn. Wat is het toch lekker.

Als extra surprise krijg ik op dat moment een liedje doorgestuurd van Ilse: 'deze is voor jou'. Ik luister en wis een traan weg.

Ik denk terug aan het applaus van Jeanne 'd Arc gister in de kapel bij Montredon. Ik zong zoals gewoonlijk mijn kerken en kapellenlied 'geest van hierboven, leer mij geloven, hopen, liefhebben door uw kracht'. Er waren veel heiligen verzameld in de kapel. Fransiscus van Assisi was er, een onbekende engel die met zijn voet op een draak stond, natuurlijk was Jezus er, zowel als kindeke, volwassen man en gekruisigde. En Maria, die ontbreek nooit. Zelfs Sinterklaas stond op een sokkel toe te kijken.
En toen begon Jeanne 'd Arc te klappen en daarna klapten al die heiligen en ze bogen omdat ik daar zong. Als waardering voor dat lied en dat ik daar zong. Het ontroerde me..
Al die positieve dingen komen zo tijdens die koffiebreak langs.

En als ik een tijdje later weer loop merk ik dat het lood niet alleen uit mijn geest is maar ook uit mijn lijf. Vrolijk en veerkrachtig vervolg ik de weg.
Ik denk zelfs niet eens aan hoe ontzettend afhankelijk ik was van die koffie ;).
Neeh.. ik waardeer al die toevalligheden die mij hier en nu toevallen.


Moissac
Zondag 8 oktober 2017

  • 08 Oktober 2017 - 22:19

    Judy:

    Lieve Akke,
    Ik denk dat zelfs de geest van hierboven klapt voor jou...
    Ik doe het ook. Chapeau!
    Judy xxx

  • 09 Oktober 2017 - 09:26

    Grietje :

    Wat een wondermiddel is koffie toch,gelukkig kwam je een pot tegen waarmee het lood verdween.
    Heb je nog een paar dagen over van je vakantie als je thuiskomt ? Want jou hoofd is wel lekker opgefrist maar jou lijf heeft denk nog wel een paar dagen nodig lijkt mij .
    Akke geniet nog maar lekker het is je gegund liefs ons.

  • 09 Oktober 2017 - 11:43

    Elsbeth :

    Zet hem op mammie, nog maar een klein stukje en dan kom je weer naar huis. Hopelijk kan je je daar ook op verheugen.

  • 09 Oktober 2017 - 13:49

    Akke Kuipers:

    Dankje lieve judy dankje dankje xxx
    grietje: ik heb het erg naar mn zin. het duurt gelukkig nog voor ik terug moet xxx
    lieve bloem.....naar huis das een heel ander verhaal. zie je graag weer xxx

  • 09 Oktober 2017 - 16:32

    Mandy:

    Hee Akke,

    Wat een fijne verrassing onderweg. Wij zetten ook alvast een lekker kopje koffie voor je klaar. Ik wens je weinig lood en veel veerkracht toe.

    Liefs Mandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Vérain

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

...in de middeleeuwen trokken vanuit alle hoeken van het land devote pelgrims moeizaam naar een van de geliefkoosde bedevaartsoorden....
Zomaar een zinnetje die ik tegenkom op internet als ik google op pelgrimeren. Ik realiseer me dat ik niet in de middeleeuwen leef, maar in een eeuw waar het er heel anders aan toe gaat. Als pelgrim in 2017 verwacht ik geen moeizame reis. Hoewel.. 800 km met beginnende slijtage in de heupen. Misschien komt moeizaam af en toe wel langs. Ik wil er niet teveel bij stilstaan. Hooguit kortere afstanden afleggen. Wie weet pak ik af en toe de bus of de trein. Kom daar in de Middeleeuwen eens om.
En dan het woordje 'devoot'. Het heeft een middeleeuwse klank en ik google erop: 'gelovig, godvrezend, kerks, vroom'. Das ook nix voor mij. Maximaal vind ik mezelf terug in de zoeker met een individualistische karakter, niet zo eenvoudig te vangen in een categorie.
Ik ga dan ook alleen, ik loop alleen, zoekend naar de Eeuwigheid, naar Ruimte en Contact. 'Het geliefde bedevaartsoord' is niet mijn einddoel, de weg is mijn doel.
12 september vlieg ik naar zuid oost Frankrijk om de Franse pelgrimsreis te starten
Ik zie wel waar de weg mij brengt...

...lopend sta ik stil, bij wat ik wil, ik kies geen weg, de weg kiest mij, en ik ga mee, in het getij...

Recente Reisverslagen:

12 Oktober 2017

Zo'n laatste dag...

10 Oktober 2017

Vastgelopen

09 Oktober 2017

Prinsessenbed

08 Oktober 2017

Opkicker

06 Oktober 2017

Een afgelegen boerderij
akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 660
Totaal aantal bezoekers 167158

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: