Into the wild - Reisverslag uit Groningen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu Into the wild - Reisverslag uit Groningen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Into the wild

Blijf op de hoogte en volg akke

08 Juni 2018 | Nederland, Groningen

Chris was helemaal klaar met de druk van prestatie en materialisme van zijn wereld. Hij vertrok, liet alles achter en zwierf rond. Uiteindelijk kwam hij in Alaska. Hij woonde er in een achtergelaten schoolbus en probeerde te overleven in zijn eentje. Het werd zijn dood.
.
Misja ging naar Kamtsjatka om beren te fotograferen, van dichtbij. Hij wilde niet in een boomhut slapen, maar gewoon op de grond. Hij had lef en was niet bang. Dus aten de beren hem bij stukjes en beetjes op. De rest begroeven ze; voor later. Ik wilde ook naar Kamchatka. Voor beren, geisers en vulkanen.
Kamchatka lukte niet. Daarna kwam Alaska in beeld, waar Chris dus een tijdje in die oude schoolbus woonde. Ik ga er rondtrekken in een schoolbus die geen dienst meer doet als schoolvervoermiddel. Op zoek naar beren, goud, otters en walvissen.
Into the wild, Alaska.

Alaska ligt aan de Beringzee en aan de overzijde van die zee ligt Rusland en het schiereiland Kamchatka. Als ik zou willen zwom ik zo naar Kamchatka (nou ja..) Ik vermoed dat het water van de Beringzee koud is. Daarom deed ik uit voorzorg een training icewoman.
Het was februari en ik was in het hoge noorden van Nederland. Voor mij stond een blauw bad met ijsblokjes en water. Ik ademde uit en stapte in het water. Het was koud, maar vanwege speciale ademoefeningen kon ik minuten blijven zitten en overleefde. Ik trainde verder in het Paterswoldse meer. Eind maart schaatste ik er, begin april zwom ik er. Het water was koud en op de radio waarschuwde men: pas op voor het koude water! En inderdaad het water was koud. Ik zwom 15 minuten, rilde en bibberde 150 minuten. Maar ik hield vol en uiteindelijk zwom ik 150 minuten en rilde 15 minuten.
Als de kans om naar Kamrhatcha te zwemmen zich voordoet... ben ik getraind..

Zowel Kamchatka als Alaska horen bij de laatste paradijzen op aarde. Koud, noordelijk en niet vergeven van toeristen, maar bevolkt met beren, zeearenden, walvissen, geisers en vulkanen. Oer en verlaten. Het lokt. .

Nog een verhaal die mij naar deze werelden lokt ;)
Het gaat over Timothy en hij was berenknuffelaar. Let op het woordje -was-
Timothy hield zo van beren dat hij ze knuffelde, vanwege de kou of vanwege de liefde; mogelijk een combi van redenen. Hij deed het jaren achtereen. Zonder probleem. Tot hij een vriendin kreeg met wie hij ook knuffelde. En daarna wilde zij ook mee de wildernis in om naast (of in plaats van) Timothy ook beren te knuffelen. Het ging mis (was er jaloezie?)
Ze werden gedropt door een helikopter in de wildernis van Alaska, knuffelden er op los, maar toen ze na weken weer opgehaald zouden worden, was het te laat. Er was niet veel meer van hen het over. Na al dat geknuffel eindigden ze in de maag van de beer..

Een poosje geleden zat ik safe op de bank te kijken naar 'into the wild', de film over Chris die wegtrekt uit zijn veilige vertrouwde wereld waar hij zich niet thuis voelt, rondzwerft, andere reizigers ontmoet en uiteindelijk in Alaska terecht komt. Met een biertje in de hand zag ik het hoe wat en waarom. Ik herkende veel.
Daarna kwamen de verhalen over de berenliefhebbers. En zo besloot ik: het wordt Alaska.
Mijn knuffelbeer laat ik thuis ;)

Van 9 tot 29 juni 2018
Into the wild
Alaska

  • 08 Juni 2018 - 11:11

    Hilda:

    Lieve zus,

    Heel veel plezier in Alaska!
    Knuffel er maar lekker op los! ;)
    Eerst toch naar Pinkpop? Wij gaan morgen naar Tetropop!

    Knuffel!

  • 08 Juni 2018 - 11:39

    Akke Kuipers:

    Ai.....pinkpop.. ik vlieg er boven
    .. dematerialiseer, splits en materialiseer: op 2 plaatsen zijn, wat een experiment

    Lieve zus dikke knuffel en seeU in Tsjechië

  • 08 Juni 2018 - 12:18

    Judy:

    Bij elke (knuffel)beer die ik zie denk ik voortaan aan jou <3
    Veilige reis, veel lef, mooie verhalen en nog meer goede wensen uit Dordt!
    Xxx

  • 08 Juni 2018 - 19:06

    Akke Kuipers:

    Judy: dankje! Ik ga ervoor xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 168836

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: