De wateren van Alaska - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van akke kuipers - WaarBenJij.nu De wateren van Alaska - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van akke kuipers - WaarBenJij.nu

De wateren van Alaska

Blijf op de hoogte en volg akke

13 Juni 2018 | Verenigde Staten, Seward

Ik kijk in de mond (of bek of snuit) van de walvis. Z'n staart klapt op het water. Om hem heen zijn overal vinnen. Het water van de Resurrection Bay beweegt wild van de zeedieren.
Ik krijg een berichtje: 'Zorg dat je gechipt bent voor je in de maag van een beer beland. Dan is er tenminste nog wat van je te achterhalen'.
.. de maag van een beer. Als ik mag kiezen doe mij dan maar de buik van de walvis. Het verhaal gaat dat daar nog iemand uit terugkeerde en overleefde. Het was Jona in de grote vis. Hij werd opgeslokt en later weer uitgespuugd. En daarna moest hij verder op zijn missie.
Ik kijk nog eens naar het water. De vissen zijn enorm. Walvissen, orka's, zeeleeuwen, otters en zeehonden. Hoe verder we de baai invaren hoe ruiger het water wordt.
Strax werpen de zeelieden nog iemand overboord om de watergoden te kalmeren. Voor mijn voeten kotst iemand haar maag leeg. Zou de maag van de walvis ook zo stinken als hier en nu de kots van een zeezieke? Mensen hangen over de reling te spugen. Alsof ze de vissen voeren. Ik zou er zelf bijna van gaan kotsen. (niet vanwege zeeziekte maar vanwege de stank en de viezigheid)
Het schip springt over de golven.
Ondanks dat ik hier en nu een Jona-experiment zou kunnen ondergaan, zit ik er niet op te wachten om verslonden te worden. Niet door een beer, en ook niet door een walvis. Ik wil nog wat van Alaska zien. Enzo...

Ik wil nog wat van Alaska zien.
Als het schip de Aialik Bay indraait nemen de golven af. Langzaam koersen we op de ijsbergen af.
In de verte licht het op tussen de bergen. Dat komt niet van de zon of welke weerkaatsing vanuit hemelse gewesten dan ook. Ergens tussen de bergen is een plek die een sterk en krachtig licht uitzendt alsof de zon er schijnt. Het is een ijsberg of een gletsjer. De sneeuw die gedurende een groot deel van het jaar valt wordt door druk samengeperst. Het percentage lucht wordt daardoor langzaam minder. Hoe meer sneeuw er valt hoe meer druk op de onderlaag en hoe meer lucht verdwijnt . Langzamerhand ontstaat zo wordt gletsjerijs.
Gletsjerijs kan in Alaska vrij snel gevormd worden. In ongeveer 4 tot 10 jaar. De gletsjer schijnt blauw en wit op, een bovennatuurlijk licht. Natuurkundig te verklaren; laat maar, schoonheid is ervaring..
Barack Obama bezocht in 2015 de Resurrection Bay en zegt hierover: ' Resurrection Bay is one of those places that reminds you of all the beauty this country has to offer. It's home to whales (I have to see one!), sea lions, and dozens of other species. Surrounded by jagged cliffs and alpine glaciers, this is a place that's worth protecting'.

We naderen de gletsjer, die intens wit en ijsblauw is. Het schip ligt stil. Mensen gaan aan dek. We horen krakende geluiden, het ijs scheurt en even later stort een stukje van de gletsjer naar beneden. Die stukken storten in het water. Ze drijven langs het schip. Gletsjerijs is geen gewoon ijs uit de vriezer. Het heeft zich in de loop van jaren gevormd. Het gaat om meer dan oude sneeuw en bevroren water. Er zit een magische lading in. Een man pikt een stuk ijs uit het water. Aan de bar kun je even later een cocktail met gletsjerijs bestellen. De spirit zit hier en nu in het ijs niet in de alcohol. A virgin Mary werkt doet haar werk ook.
Opeens stort er een enorm stuk gletsjer in het water. Er komen grote golven. Het schip vaart full speed terug en deint. Alsof de watergoden nog steeds boos zijn. Alsof ze een offer willen. Iets magisch.
We zien orka's, in het engels 'the killer whales'. Het zijn echte jagers. Ze eten zeeleeuwen, zeehonden en bruinvissen. Killers dus. Misschien kunnen zij de goden tevreden stellen?

Maandag 11 juni 2018
Seward

  • 13 Juni 2018 - 06:35

    Els Kuipers :

    Ik zit aan tafel met tranen in de ogen lees ik jou verhaal ik denk aan Johan wat een prachtige wereld beschrijf jij ..zoveel blauw wit en enorme beesten..
    Benieuwd naar wat er nog meer op je pad komt..
    Els

  • 13 Juni 2018 - 20:01

    HildeD:

    Zooooo Akke, wat gaaf wat je daar weer meemaakt! Hopelijk ga je de ingewanden vd vis niet zien! Ik en wij genieten mee met jou (Pascal glimlacht als je zegt dat sommige dingen ervaren moeten) vindt hij ook, hij is jaloers

  • 14 Juni 2018 - 02:47

    Akke Kuipers:

    Lieve els ..de wereld waar Johan nu is... misschien nog wel mooier dan hier..
    Lieve Hilde ik ben niet geofferd. Zit nu in een andere baai. De zon schijnt, de tent heb ik net opgezet. Dadelijk een rood plastic bekertje met ongekoelde witte wijn. Zelfs dat smaakt hier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 168905

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: