Het pistool - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Het pistool - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Het pistool

Blijf op de hoogte en volg akke

26 Mei 2019 | Frankrijk, Périgueux

Na een paar straffe biertjes op het terras in Thiviers wankelen we naar ons onderkomen bij de familie Leviers. De deur van het huis is versleten, we vermoeden een bouwvallig onderkomen, maar niets is minder waar. Mevrouw, een Nederlandse dame, zwaait de deur open. Ze leidt ons de trappen op naar een groot, oud en ruim huis met veel grote vertrekken behangen met rood behang met bruine takjes in de eetkamer, wit behang met roosjes in de prinsessenkamer, waar ik mag slapen. En nog wat andere soorten, overal zijn de muren behangen.
De vloer bestaat uit brede eikenhouten planken die in de loop van vele jaren glad gesleten zijn. De planken zijn ongelijk van grootte en vormen zo een originele vloer met hier en daar wat verzakkingen en stukwerk. De trap is ook van hout, leuning van hout, boven een houten balustrade, 200 jaar oud, met houtsnijwerk die zo opgaat in de omgeving dat mevrouw zegt, 'let even op, dit hier is de uitgang naar beneden, soms verdwalen de pelgrims hier en dan raken ze de weg en de kluts kwijt'.
Da's een goed idee, zo heb ik een excuus om rond te dwalen en als mevrouw en de mannen naar beneden gaan om de rest van het huis door te lopen, neem ik de trap naar de zolder. De deur klemt en ik geef er een stevige duw tegenaan. Er schijnt vaag licht door een zolderraampje op grote houten kisten, dozen, houten kasten. Een kist trilt. Er staat stellingen met kleren en dozen waarin ik hoeden vermoed. Dan hoor ik de trap kraken en ga snel terug.
Het is Mark: 'bende gij echt zo nieuwsgierig?' zegt tie, (Mark is een echte Belg)
De mannen hebben een eigen kamer ergens aan het einde van een andere gang.
In mijn prinsessenkamer is een deur die toegang geeft tot weer een andere slaapkamer. Er staat een hemelbed. Tegen Mark zeg ik: 'daar ga ik vannacht slapen!'

Ik heb mijn slaapmasker op camping la Balade laten liggen en sinds die tijd probeer ik een nieuwe te scoren. In alle dorpen en steden waar ik doorheen trek loop ik de pharmacie binnen en vraag: 'avez vous un masque de sommeil?' Dan zoekt het personeel van de pharmacie ergens in de bergplaats en rommelt wat in laden om uiteindelijk terug te komen met: 'non, nous ne faisons pas'. 1 x was er een slaapmasker te koop voor 17 euro, die heb ik laten liggen, voor dat geld slaap ik wel licht. Maar vandaag: gescoord! een slaapmasker. Het is een perfecte. Hij schermt niet alleen de ogen af maar er is ook nog een neustuk die voorkomt dat het licht via de opening tussen neus en wang binnendringt. Ik ben er erg enthousiast over en als ik dat aan het ontbijt vertel, zegt Thom: 'waarom een slaapmasker, je doet je ogen toch gewoon dicht?'
Ik probeer het uit te leggen: 'Stel,' zeg ik, 'het is nacht, Mark wil nog wat lezen en doet de lamp aan. Ik zet mijn slaapmasker op en val in slaap. Jij doet je oogleden over je ogen maar valt niet in slaap. Het licht van de lamp dringt er dwars doorheen. Snap je?
Dan raak jij geërgerd en geïrriteerd.'
'Dan pak ik mijn pistool en schiet op de lamp,' zegt Thom.
'Je kunt beter gelijk Mark lek schieten,' zeg ik, 'anders draait hij er nog een nieuwe lamp in.
Maar je kunt ook een slaapmasker opzetten.'

Zo ontdekte ik per toeval dat Thom een pistool op zak heeft.

Sorges
Zaterdag 26 mei 2019

• 26 Mei 2019 - 14:33

Marchienes:

Heerlijk ontzettend gelachen dit keer dat pistool vond hij overigens op zolder dan weet jij dat ook weer

• 26 Mei 2019 - 15:46

Akke Kuipers:

Yes Marchienus, er lag nog wel meer op zolder ;)

• 27 Mei 2019 - 06:16

Mandy:

Hee Akke,

Haha, die Thom heeft toch wel een grappige linker hersenhelft. Maar jij wist die nog mooier in te koppen ;)
    Geniet van het hemelbed en de aankomende mooie tocht.

Liefs Mandy

• 27 Mei 2019 - 12:39

Hilda:

Ha Akke een pistool nu wordt het spannend! Die Thom is niet te vertrouwen hoor kijk uit!!
    Jij ligt daar in een hemelbed met je slaapmasker op...ook oordoppen? Ik zie Thom al sluipend naar je toe gaan met pistool....maar ja jij bent tijdens deze nachtmerrie gelukkig net iets sneller! ;)
    Veel plezier met elkaar! -xxx-

• 27 Mei 2019 - 16:25

Akke Kuipers:

Ja Mandy, Thom valt soms best mee, helemaal nu hij dat pistool blijkt te hebben

• 27 Mei 2019 - 16:27

Akke Kuipers:

Maak je geen zorgen zusje, ik heb een stuk touw aan mijn rugzak en die gebruik ik zeker in geval van nood