De beerput - Reisverslag uit Homer, Verenigde Staten van akke kuipers - WaarBenJij.nu De beerput - Reisverslag uit Homer, Verenigde Staten van akke kuipers - WaarBenJij.nu

De beerput

Blijf op de hoogte en volg akke

19 Juni 2018 | Verenigde Staten, Homer

Het regent. Bij het opstaan is de lucht grijs, het water sijpelt eruit
Een paar witte plekken verschijnen en verdwijnen.
Volgens Dave maken we kennis met het 'echte Alaska'

Het plan is om vanmorgen te gaan zeekayaken. Het wordt uitgesteld. Een uur later wordt het afgesteld. Er is iets met risico's en verantwoordelijkheid. De stroming, de wind. Gister moesten we een formulier ondertekenen die de eigen verantwoordelijkheid onderstreept. Als er iets gebeurt dat lijkt op een ongewenste gebeurtenis dan is dat in de meeste gevallen jou zorg. En zonder handtekening mag je niet mee. Ik ken dat systeem en teken zonder de kleine lettertjes te lezen.
Maar de administratie is onnodig. Want van uitstel komt in dit geval afstel.
Het nieuwe plan is om naar een strand, een stukje verderop, te gaan voor stenen, wier, schelpen en zeedieren. Mary Jane gaat mee als gids.
Op het moment dat we vertrekken zie ik het lage tij. Het droogliggende wad en de overzijde. Het lokt om dat 'te gaan doen'. Ik wil beide en dat kan wel, maar niet tegelijkertijd. Dus kies ik eerst voor de strandexcursie. Misschien kan ik vanavond nog het wad op.

We gaan met auto's naar de plek op het strand, 2 mijl verderop. Het duurt een tijdje voor de auto's arriveren, maar dan horen we: lopen kan ook. Tuurlijk wil ik lopen; samen met anderen over een weggetje door het bos. Regenjas en regenbroek en rubberlaarzen.
Op het strand lopen we over gladde rotsen. Ze zijn bedekt met wier en kelp. Onder de stenen liggen krabben, zeesterren, wormen . Mary Jane is een magere oude vrouw. Ze draagt een gele regenbroek van stug zeildoek en een rode regenjas uit het vorige millennium. Een kleurige doek om haar grijze haar. Een frommelig gerimpeld gezicht. Een stok voor de balans. Af en toe zou ik haar even een steuntje willen geven. Ze lijkt te wankelen, haar voeten geknakt in de laarzen. Ik doe het niet. Ze red zich ermee. Ze is onze gids.
We schuifelen over het strand. Een centimeter voorwaarts, een halve centimeter achterwaarts. De excursie is natuurlijk in het engels met details over schelpen, scharen, krabben, flusters, pinoples en meer van die woorden. Ik raak de draad kwijt in de wind en het gladde groene zeewier op de stenen. Het is koud en samen met de traagheid kom ik weer tot de ontdekking dat ik afhaak op groepen en gezamenlijke dingen als deze. De onrust slaat toe, ik loop weg.
En op de terugweg loop ik iedereen 'eruit'.

In de tuin staan 2 houten huisjes die dienst doen als 'restroom'. Een diepe kuil in de grond, een plank erboven met een gat en een deksel; wat tijdschriften, schelpjes, takjes. Een restroom is bedoelt om je even relaxt af te zonderen. Je poept en pist door het gat, leest het tijdschrift. Af en toe een laagje grond over de ongerechtigheden. Spoelen hoeft niet, er is geen riool. Ik ken het systeem van vroeger, thuis, toen ik klein was. Ik zag het in Azië. Hier in Alaska zijn ze langs wegen en op parkeerplaatsen, en zoals hier in Kasitsna Bay bij de huizen.
Maar soms worden die huisjes door andere bewoners gebruikt. Elisabeth maakte het mee.
'In de winter woont bijna iedereen hier in de stad, vaak in Anchorage. Rond mei trekken we dan naar de baai', vertelt ze. 'Jaren geleden kwamen hier we in de zomer weer aan. Ik moest naar het kakhuisje, maar toen ik poepte hoorde ik gegrom. Het kwam onder de plank vandaan waar ik op zat. Hard en boos grommen. Ik schrok zo en rende met mijn broek op de hielen het huis in. Toen mijn man en ik gingen kijken wat er aan de hand was, bleek een beer een gat achter in het huisje te hebben gemaakt en de put als overwinteringsplek te hebben uitgekozen. (noem het een beerput) Sinds die tijd schijt ik al in mijn broek als ik naar het huisje moet'.


vrijdag 15 juni 2018
Kasitsna Bay

  • 19 Juni 2018 - 20:59

    Hilde D:

    Sjonge wat genieten wij van jouw verhalen! Je zou ze moeten bundelen en uitgeven, met je verhalen van de vos en de uil er bij! Zo leuk om jou te volgen, je beleeft veel en ik hoor en zie je dingen zeggen. Zo op z'n Akke's.

    ps: die eigen verantwoordelijkheid, lachen zeg dat je dat zelfs daar hebt...mag je dan ook doen wat je wilt? Blijkbaar niet, als ik je verhalen lees m.b.t. het overzwemmen van het meer...
    Zo benieuwd naar je volgende verhaal!
    Dikke warme knuffel

  • 20 Juni 2018 - 05:10

    Akke Kuipers:

    Ha Hilde! Thanx, en ik kom erachter dat ik een beetje anarchistisch bloed in mijn aderen heb. Ik trek me niet overal zo veel van aan. Als ik wil overzwemmen doe ik dat en meer dan dat soort stuffffff. Overal op de wereld zijn regels, soms lijkt de functie ervan: zelf buiten schot blijven. XXX

  • 21 Juni 2018 - 12:41

    Mandy:

    Hoi Akke,

    haha echt een beerput :) ik hoop dat jij niet zo (onaangenaam) verrast wordt in zo'n huisje. Gelukkig ben jij een aardige durfal. Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 171123

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: