Geluk is mijn deel - Reisverslag uit Firenze, Italië van akke kuipers - WaarBenJij.nu Geluk is mijn deel - Reisverslag uit Firenze, Italië van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Geluk is mijn deel

Blijf op de hoogte en volg akke

08 Oktober 2013 | Italië, Firenze

Ik ben al moe bij het starten. Zit een beetje afgepeigerd in de keuken van de familie Bertolli een ontbijtje te doen. Ontbijtjes stellen in Italië niet zoveel voor. Het draait om Het AvondMaal. Extra uitgebreid. Je kan er een dag en een nacht op teren. Daarom 's morgens een half sneetje, beetje jam, en koffie. Die koffie hoef ik niet en met een beetje geluk is er thee. Soms zoete yoghurt en pakjes toast. Die neem ik dan mee in mijn rugzak, waar ze verkruimelen tot een zakje toastkruimels.
Ik loop even na 8 uur. Het uithangbord vermeld: Bartolli.
Bartolli? Nou dat zal wel een zetfout zijn. Ik heb overnacht bij Bertolli.
De overeenkomst was onmiskenbaar.

Vandaag moet ik lang en ver en dalen. Het heeft geregend vannacht. Het is nat. Glibberig en de paadjes zijn smal. Vol keien. Soms spoelt het water erover. Vandaag is het dalen. Scherp en steil dalen. Over glibberige keien. Modderige stukken en vooral smalle paadjes. Af en toe is een stuk van het pad weggespoeld. Dan moet ik langs een steile afgrond over een smal overgebleven stuk pad, centimetertje of 10, ook nog schuin weggezakt. Als ik het eng vind ga ik zingen. En de angst? Ik denk aan het kak verhaal.

De remonstrantse pastor vertelde:
-Met een van de broeders rond Franciscus ging het slecht. Kwade invloeden omringden hem. Hij kreeg soms bezoek van een slechtaard. Franciscus vermoedde dat het de duivel was die vat op hem had. Hij stuurde een medebroeder naar de broeder met wie het zo slecht ging. De medebroeder adviseerde: als je wilt weten of jou bezoeker de duivel is. zeg dan: -doe je mond open dan kak ik erin- De duivel kan er niet tegen dat je hem te kakken zet en zal maken die ie weg komt.
Aldus gebeurde. De slechtaard bleek de duivel te zijn, verschrompelde, ging in rook op en kwam niet meer terug.
Als ik nu bang ben kan ik 2 dingen doen: zingen en mijn angst verjagen door heel hard te roepen: -doe je mond open dan kak ik erin- Ik heb het geprobeerd en lachte zo hard dat bang zijn niet meer lukte. En vervolgens stortte ik bijna de afgrond in.
Haha. Lachen! Het kakverhaal is goed! Maar riskant!

De weg is langer dan ik dacht. Om 12 uur ben ik uitgeblust. Ik heb nog uren voor de boeg en de moed zakt steeds verder in de schoenen. Eten heb ik niet, alleen het zakje toastkruimels. Daar red ik het niet op. Dorpjes zijn er niet. Ik sjok voort. Misschien is er een bus, of een lift. Of een bed langs de kant van de weg.
Ik loop langs een paar huizen. Een deur staat open. Zie ik een vitrine? Kaas en brood?
Dit geloof ik niet. Gewoon in the middel of nowhere staat een huis met een open deur en een vitrine met kaas en brood.
Geluk is mijn deel!! ik loop naar binnen.
Graag due panini's con pecorino en let niet op de taalfouten, dat doet de vitrine beheerder ook niet. We begrijpen elkaar. Ik vind nog chocola en energiedrank.
Geluk! Soms zit het in een broodje kaas!
Buiten is een bankje. Ik neem het ervan. Een echte ouderwetse franciscaanse siësta. Een half uur!! De zon schijnt.

Ik loop weer. Het pad wordt langzaam vlak. Ik loop langs een snelstromend riviertje. Mijn energiebron is opgeladen.
Ik kan er gewoon weer tegen.
Geluk is mijn deel. Dat ervaar ik vaker.
Soms is geluk groots en verstrekkend. Soms is het een broodje kaas. Een uitzicht, een onverwachte ontmoeting. Een innerlijke beroering.
Ik loop daarna nog uren en bereik Ferentelli. Vind een bed bij een oude Italiaanse dame met wifi, een koelkast met bier, vloerkleden, katten en een antieke wasbak.
En een bed.
Pizzeria om de hoek
-geluk is mijn deel-

  • 08 Oktober 2013 - 18:24

    Hilda:

    Ha die Akke,

    Ja ja zonder geluk vaart niemand wel!
    Het zit 'em idd in de kleine dingen broodje kaas, een aanraking, een mooi verhaal en zingen!
    Weet je dat mam ook hield van zingen? Bv. klokje klingt zing het nog wel eens en het ontroert mij dan!
    Lieve Akke blijf zingen en genieten! Dikke kus! Je zus(je)

  • 08 Oktober 2013 - 18:35

    Akke Kuipers:

    Hlida! -klokje klinkt vogel zingt- Mooi dankje
    knuffel

  • 08 Oktober 2013 - 19:33

    De Protestantse Geestelijk Verzorger:

    Lieve Akke, Ik volg je op de voet hoor vanuit Nederland. Wat een avontuur zo alleen!! In ons meditatief rondje klonk uit jouw mond al 'geluk (en genade) volgen mij alle dagen van mijn leven.' Dat er nog maar vele mogen volgen!!
    Liefs,Margreeth

  • 08 Oktober 2013 - 19:51

    Akke Kuipers:

    Margreet! geluk en genade. Een mooie combi.
    Xxx

  • 08 Oktober 2013 - 20:16

    Ellen:

    Geluk is jouw deel en wat heb je een lieve zus, Amen.

  • 08 Oktober 2013 - 20:27

    Akke Kuipers:

    Ik heb geluk met mijn lieve zus

  • 09 Oktober 2013 - 17:55

    Karen:

    Tja, geluk.... groots in kleine dingen, en in grote dingen.
    Geluk en genade samen, helemaal groots.
    Ik heb heel erg genoten van je log, ben zachtjes een beetje jaloers op je, want het is zo heerlijk, zo te lopen - vrijheid, avontuur, en dan die kleine grote dingen waar je zo blij van kunt worden.
    Als ik het goed heb sta je voor de volgende stap. Ik wens je een heel gelukkige aankomst in Amsterdam, en alle goeds (en ook vrede, natuurlijk) daarna. Aarbeien met slagroom of zo.
    Ariverderci, ciao!
    Liefs Karen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 652
Totaal aantal bezoekers 168936

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: