Met blote benen door de brandnetels - Reisverslag uit Geleen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu Met blote benen door de brandnetels - Reisverslag uit Geleen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Met blote benen door de brandnetels

Blijf op de hoogte en volg akke

01 Juni 2020 | Nederland, Geleen

Ik loop het pad rechtdoor en na een tijdje ontdek ik dat ik de afslag heb gemist. Nu moet ik een eind terug en daar heb ik geen zin in. Ik kies voor afsnijden door het oerwoud. Volgens google maps is daar ergens een pad in de richting waar ik naar toe wil.
In het begin is het best te doen. Later word het oerwoud dichter, meer struikgewas en ondergroeisels. Als ik bijna bij het door google maps aangeven padje ben, moet ik nog door een strook groen gewas. Het is begroeid met brandnetels, bramen en kleefkruid.

Op een cursusavond van de groene zon (ik noem het steevast de heksenkring) heb ik geleerd dat brandnetelprikken kunnen helpen bij reuma, artritis en artrose. Nu heb ik al geschreven over mijn knie en de val uit het hangmat met als gevolg een langslepende blessure. T'is bijna over maar nog niet helemaal.
Na de les besloot ik mijn knie met brandnetels te behandelen. Onder het motto 'baat het niet dan schaadt het niet', sloeg ik met een bos verse netels tegen mijn knie, ik wreef het er ook nog es in. 't Was heftig en daarmee een goede afleider, want ineens was het bekende vriendelijk zeurende pijntje over. Daarvoor in de plaats brandde, schreeuwde en prikte mijn knie. Toen ik dat aan cursusleider (opperheks) Saskia vertelde zei ze: 'best stoer dat je dat doet, maar ik twijfel of het helpt'. Om mij wat moed te geven zei ze ook: 'je weet maar nooit waar het goed voor is'. Toen de brand geblust was dacht ik even dat mijn knie weer zo was als voor de val uit de hangmat, maar later bleek dat niet zo te zijn.

Nu sta ik voor een dichtbegroeid veld brandnetels. Met blote benen. Ik denk dat mijn lijf inmiddels wel gewend is aan brandnetelprikken (ik pluk ze vaak) (met handschoenen waar de prikken doorheen prikken). Toch loop ik met voorzichtigheid door het brandnetelveldje. Ik hef mijn benen en trap zoveel mogelijk op het gewas. Ik vind het wat respectloos. Zeg zachtjes 'sorry brandnetels', en 'bedankt voor de doorgang'. Daarop trap ik een weggetje door de kruiden, waar ik normaal soep van brouw. Als ik uiteindelijk uit de brandnetels ben, vraag ik mezelf een beetje vertwijfeld af 'waarheen lei-heidt de weg?' Ik zie namelijk geen pad alleen een droge sloot (die waarschijnlijk op google-maps een padje is) en verder ondoordringbaar oerwoud.
Ik haal diep adem en besluit om terug te gaan.
Door de brandnetels.
Auwww..

Als ik weer op het pad sta waar ik de beslissing nam om het oerwoud in te gaan staan mijn benen in brand, er verschijnen blaasjes en bulten. Ik loop stoer door en verbijt de brand. Na een tijdje wil ik het niet meer verdragen. Ik zoek en vind weegbree, oude onlangs opgefriste kennis. Het staat overal en vooral als je het nodig hebt. Ik pluk en rul de weegbree door mijn handen, het sap smeer ik op de blaren, maar ik ben te laat. Het zuur heeft zich al in mijn benen genesteld. Het helpt nauwelijks.
Ik denk aan de uitspraak: 'wie zich brand moet op de blaren zitten', zoiets maar dan anders.
En: 'een ezel stoot zich in 't gemeen niet 2 x aan dezelfde steen.'
Die lesjes.
Aan mij niet besteed.
Want de volgende x doe ik het weer


Geleen
Zondag 30 mei 2020

  • 02 Juni 2020 - 21:03

    Mandy:

    Aai brandnetels lieve Akke. Liever een kopje thee mee dan op je huid.

    Liefs Mandy

  • 02 Juni 2020 - 21:36

    Akke Kuipers:

    Mandy thee of soep dat prikt niet xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 168877

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: