De geoefende bergwandelaar - Reisverslag uit Stubach, Oostenrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu De geoefende bergwandelaar - Reisverslag uit Stubach, Oostenrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

De geoefende bergwandelaar

Blijf op de hoogte en volg akke

16 September 2020 | Oostenrijk, Stubach

Op afstand lijken de bergen indrukwekkend. Je kunt er beter niet mee spotten. Ze zijn keihard. De toppen spits en puntig. Er groeit misschien wat mos, en laag gewas. Verder zijn het kale rotsen, keien en stenen, grind op de paden. De kleuren zijn aards: grijs, bruin, mosgroen. Als het mistig en bewolkt of regenachtig is, is het hier onherbergzaam en gevaarlijk voor beginnende alpinisten.
Maar de dagen dat ik hier ben schijnt de zon. Ik zie de vriendelijke kant van de bergen, (maar ook de harde)

Gister maakte ik een tocht vanuit de Sulzenau Hutte naar het gletsjermeer. Ik nam de zwarte route. Het leek eerst makkelijk, maar later werd het heftig. Ik moest bijvoorbeeld langs een kale bergtop. Er was geen pad, wel waren ijzeren kabels met bouten in de rots geschroefd. Ze liepen onder de top langs, voor houvast van de bergbeklimmer. Voor de voeten waren treden in de rots geschroefd. Eronder een diepe afgrond. Ik stond ervoor en keek ernaar. Ik moest erlangs of terug. Maar dat laatste zou ik toch niet doen. Dus pakte ik een kabel, zette mijn voet op de smalle richel en ging voorwaarts, stapje voor stapje. Soms hing ik meer aan de kabels, dan vonden mijn voeten nauwelijks steun. De rugzak trok me naar achteren. Ik liep langzaam, voetje voor voetje. Ademhalen en doorgaan. Vooral rustig blijven. Uiteindelijk komt na dit deel weer een ander deel van de route.

...uiteindelijk komt na dit deel weer een ander deel van de route.... En dat gebeurde. Ik kwam bij het meer waar de gletsjer uitmondde. Tijdens de afdaling lag er veel grind op het pad. Ik gleed er stukken mee omlaag. Het afdalen ging moeizaam. Mijn knieën waren nog gevoelig van gister, de tocht over de Peiljoch. Iedere x als ik een stap naar beneden doe moeten ze mij en mijn rugzak opvangen. Soms is de afstap wel een meter lager. Ze hebben het hard te verduren. Ik smeer ze regelmatig in met arnica. Overdag werken ze, 's nachts als ik slaap, krijgen ze rust.
Ik daalde af naar het gletsjermeer. Een groep mannen nam er een duik. Ze schreeuwden erbij. Een man klom op een ijsbrok. Ik kleedde me uit en ging het water in. Er lag een laagje ijs op het meer. Water van 1 of 2 graden zijn. Ik zwom naar de ijsblokken die van de gletsjer afgebrokkeld waren. De kou prikte in mijn voeten, alsof ze zouden bevriezen. Ik maakte een paar rondjes en ging snel terug. Droogde me af met het doekje dat altijd aan mijn rugzak hangt voor het geval er water is en ik wil zwemmen. Als het doekje er niet is droog ik me met mijn t-shirt of een sok. Daarna trek ik het weer aan, het droogt wel aan mijn lijf.
Na de duik trok ik een warm shirt aan en praatte wat met de mannen. Samen een gletsjermeer induiken schept een band. De mannen werken met elkaar in een hospitaal; maar nu even niet. Ze lopen de Stubaier Highway en die dag zwommen ze in het gletsjermeer.
En ik ook ;)

Vandaag loop ik van de Sulzenauer Hutte naar de Nurnberger Hutte.
Volgens de info: 'Vandaag staat er een pittige wandeling op u te wachten. Zorg dat u goed uitgeslapen bent. U wandelt nu echt boven de boomgrens door rotsachtig gebied. Vanuit de Sulzenauer Hutte wandelt u, voortdurend stijgend, naar de Maierspitze. Veel losse stenen, veroorzaakt door gletsjers, maken de route een stuk lastiger. U kunt ook via de Niederl. Dit is echter alleen te doen voor geoefende bergwandelaars.'
Ik besluit via de Niederl te gaan. Al lopend twijfel ik aan de heftigheid in de beschrijving. Tot ik in de buurt van de top kom. Overal zijn kabels bevestigd om überhaupt langs de top te kunnen. Het is spannend. Ik moet me met 1 hand vasthouden aan een ijzeren draad en met mijn voeten steun zoeken. In mijn andere hand heb ik de stok, die is weer nodig voor de afdaling. De rugzak is zwaar, want volgepakt, alle spullen zitten erin. Soms moet ik me omhoog trekken aan een kabel. De route voert opwaarts naar de top. Af en toe zijn er ijzeren treden in de rotswand bevestigd.
Het heftige traject gaat maar door. Er is in geen velden of wegen iemand te bekennen. Ik ben alleen.

Na de top begint de afdaling. Dat wordt er niet makkelijker op. Soms kruip ik zittend op mijn kont naar beneden en zoek houvast met mijn handen. De stok gooi ik stukken naar beneden. Af en toe heb ik er meer last van dan hulp. Er zijn overal weer kabels bevestigd.
En yes het Niederl-traject is heftig.
Als het voor de geoefende bergwandelaar is, dan ben ik dat inmiddels.


De Neurnberger Hutte
Zondag 12 september 2020
Stubaital

  • 16 September 2020 - 18:00

    Judy:

    Dappere dodo! Sjonge, ik heb kippenvel van jouw verhaal;wat een spanning en sensatie!
    Adem in... adem uit....

  • 16 September 2020 - 19:50

    Renze:

    Petje af Akke, ik doe t je niet na...misschien een steenmannetje....
    Veel plezier en uitdaging zo te horen! Geniet ervan

  • 17 September 2020 - 08:14

    Akke Kuipers:

    Judy: sterkte hoor :) ik heb het trouwens overleefd xxx

  • 17 September 2020 - 08:15

    Akke Kuipers:

    Renze: ja die steenmannetjes das een uitdaging van andere orde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 171123

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: