in de voetsporen van een gestoorde - Reisverslag uit Firenze, Italië van akke kuipers - WaarBenJij.nu in de voetsporen van een gestoorde - Reisverslag uit Firenze, Italië van akke kuipers - WaarBenJij.nu

in de voetsporen van een gestoorde

Blijf op de hoogte en volg akke

23 September 2013 | Italië, Firenze

Als hij vandaag had geleefd, zou hij opgesloten worden. Psychiatrie, gesloten afdeling, tranquillizers, psychofarmaca. Gewoon vet gestoord.
In zijn tijd was hij speciaal, maar ook zijn vader wilde hem opsluiten. Dat is ook nog gebeurd. Gewoon in de gevangenis.
Vraag me niet om exacte details. Ik volg de rode draad.
Franciscus was zo bijzonder dat er een voetpad ligt wat nu, eeuwen later, belopen wordt.
La Verna is het franciscaanse klooster. Franciscus had het gekregen van een rijkaard die onder de indruk was van hem. Vogeltjes overtuigden hem ervan de plek aan te nemen. Zoiets. Vreemd.
Al eeuwen is er elke dag een processie. Om 3 uur in de middag. En dan zomaar op een dag, ergens als een stipje in de tijd tussen 1200 en 2800, sta ik erbij en kijk ernaar.

Monniken in bruine pijen dragen een kruis.
De stemming is devoot. Ze lopen vanuit de kerk door een galerij naar de kapel.
In stilte. In rust. Ik loop mee en word stilgezet in het moment.
Liederen in de kapel
Lezing van een tekst
Begrijpen is niet belangrijk.
Ik voel emotie
Geraakt door wat gebeurt.

Het verhaal van de stigmata. Het gebeurde op La Verna:
Franciscus ontving na 40 dagen vasten, lijdenstekenen op handen, voeten en zij. Een serafine, een engel, zond de wonden. Bij het zien van de engel voelde Franciscus vreugde, daarna de stigmata. Pijn.
Pijn vermengt met vreugde

Alle lijden en verdriet
vreugde
zwoegen
oh Eeuwige kom dichtbij
genees ons, genees mij,
schep vreugde

In een kleine kapel brand ik een kaars
Overdenk de pijn en de vreugde
diepe gevoelens die niet zonder elkaar kunnen
verbinding

Franciscus was bijzonder.
In het klooster van La Verna had hij een slaapplek in de rotsen. Geen comfort.
's Nachts sliep hij weinig, schreeuwde soms in extase. Zelfs zijn volgers konden hem dan niet verdragen en trokken zich terug op een eigen plek.
Een gestoorde man, die bijzondere keuzes maakte.
Contact met dieren, vogels, insecten, de natuur.
Kiezen voor de zwakken. Melaatsen. Armoede

Daar kan ik nog wel wat van leren
-een bijzondere man-

  • 24 September 2013 - 05:37

    Hilda:

    Lieve Akke indrukwekkend verhaal! Mooi omschreven! Goede tijd daar! -xxx-

  • 24 September 2013 - 07:19

    Akke Kuipers:

    Dankje zusje
    Vandaag is er geen verbinding. Maar ik loop gewoon door. Met de groep. Nix verdwalen. Teminste.. Gister ging het toch nog mis. Voelde echt vertrouwd en bekend!
    Xxx

  • 24 September 2013 - 09:11

    Grietje:

    Akke, wat indrukwekkend ,een ander woord is er denk ik niet voor, en jij kan het allemaal zo goed verwoorden prachtig ,en kies maar mooi de veilige weg ,maar jou een beetje kennende, zal je denk ik best wel weer de spanning zoeken en weer op je eigen houtje je weg zoeken, geniet er nog maar lekker van.

  • 25 September 2013 - 09:05

    Franck:

    Akke, je schrijft als de beste.

    Ben ontroerd en onder de indruk. Pas goed op jezelf en ik hoop heel snel van je te horen, vanuit het verre Italiëland.

    Groetjes, Frank in Nijmegen (bioloog, praktijk heropend).

  • 26 September 2013 - 16:52

    Akke Kuipers:

    @ Grietje: dankje. Op dit moment verloopt alles veilig en zelfs dat is mooi!
    @ Frank: Ik pas heel goed op inmiddels!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 171123

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: