het stilteklooster en mijn kwetsbaarheid - Reisverslag uit Firenze, Italië van akke kuipers - WaarBenJij.nu het stilteklooster en mijn kwetsbaarheid - Reisverslag uit Firenze, Italië van akke kuipers - WaarBenJij.nu

het stilteklooster en mijn kwetsbaarheid

Blijf op de hoogte en volg akke

29 September 2013 | Italië, Firenze

Ik kreupel.
Gister was het mijn rechterknie. Dat ging verder goed. Niemand heeft er iets van vernomen. Alleen ik. Kreupelen was er toen niet bij. Zeer deed het. Een beetje. En vanmorgen was het over. Tenminste de last die in de rechterknie zat.
Want toen ik opstond voelde ik mijn linkerlies. Een plekje.
Ik liep een beetje raar. Maar dat ging snel over. Niemand heeft er iets van vernomen.
Maar na de middagpauze ging het mis.

Die middagpauze. Als ik alleen loop stop ik misschien even voor een broodje, 10 minuten, kwartiertje. Maar kom daar niet om bij de franciscanen. Middagpauzes betekenen dan meer dan een broodje eten. Er wordt geslapen. In ieder geval wekken we met elkaar de indruk dat er geslapen wordt. Een uur lang liggen we in het gras ergens op een geschikte plek in de bergen. Ik leg mijn hoofd dan op mijn rugzak. Mijn lijf gewoon in het gras. Soms prikt dat zo dat slapen wat lastig is. 1 x heb ik daadwerkelijk geslapen. Waarschijnlijk na slapeloze nachten.

Maar ik wijd teveel uit. Dat is zo verleidelijk. Ik wil namelijk vertellen over
-kreupelen na opstaan in de middagpauze-

Ik stond vandaag na de middagpauze op en voelde het gelijk. Het lukt niet. Het doet zeer. En daardoor wankel ik. Ik moest even iets brengen in de bosjes en daarvoor een stukje lopen. Alle franciscanen keken naar mij. Ik voelde zelf ook wel dat ik de aandacht trok. Ik liep niet normaal. Met een schommelgang. Eigenlijk een beetje gênant. Ik had liever niet dat ze me zo zagen. Een beetje kwetsbaar voelde ik me.
Maar toen moest ik toch met de billen bloot. Figuurlijk bedoel ik dan. Ik moest vertellen dat ik last heb van mijn lies en niet zo snel kan lopen als ik normaal doe.
Om kort te gaan: de franciscanen adviseerden mij om mee te reizen met het busje. Eigenlijk vond ik dat een slecht plan. Maar tijd om te dubben was er niet. Ik moest direct beslissen!
Ik ben gegaan. Met de bus voor de laatste etappe op het traject van deze dag.
Later krijg ik een diclofenac van de protestantse geestelijk verzorger.

We komen in Eremo. Een klooster waar niet gesproken wordt. Een stilteklooster.
Daarover had ik verhalen gehoord. Van mensen die een tijdje naar een klooster gaan en soms is dat een stilteklooster. Het leek me een vaag gebeuren. Niet praten.
Maar bij binnenkomst vond ik het weldadig. Wat een rust. Een stille atmosfeer, je ademt het in. Ik hoef nix te zeggen. En ook niet te luisteren naar de anderen. Heerlijk! Als er wat gezegd wordt gaat dat fluisterend. Zachtjes, geen lawaai. Fluisteren, dat versta ik dan nauwelijks, en dat is ook handig.
In een stilteklooster gebeuren andere dingen. Er wordt niet gelachen, geen geintjes, communicatie gaat vooral met gebaren. En dat is soms lachwekkend. En lachen mag niet, want dat is geen stilte. Bewegen mag wel, koken ook en eten. Boeren tijdens het eten weer niet. Zitten mag. Staan. Kijken. Lezen. Slapen.

Misschien ben ik er niet geschikt voor. Als we in stilte aan tafel gaan voor de maaltijd, zegt de remonstrantse pastor: -zullen we even stil zijn voor het eten?- (dat vraagt hij normaal nooit)
-Stil zijn? denk ik dan: we doen niet anders- Maar ik beheers me nog.
Later gebaar ik rolgordijntjes naar de katholieke spotter. En als ik me verslik in de jagermeister houd ik het niet meer. Mijn remonstrantse overbuurvrouw aan tafel ook niet. De spotter ook niet. Ik sta snel op en dat lukt niet, want mijn been is niet in vorm. Dat doet de zaak geen goed. Strompelend en hikkend vlucht ik de wc in.

Midden in de nacht moet ik echt naar de wc. Vanuit de toren, een paar trappen af. Het is aardedonker. Ik zie nix en op de tast vind ik de deur van de wc. Maar het blijkt de kamer te zijn van de katholieke koorzanger van het bisdom van Breda. Ik zie hem bewegen in bed. Vreselijk. Ik mag niet lachen en 's nachts al helemaal niet. Ik vlucht weer een andere deur in. Stoot mijn teen aan een drempel.
Uiteindelijk vind ik de wc.

De wereld is ver weg. In het klooster is het heilig en mystiek. Meditatie. Het lijkt op onthechting van het aardse. Vandaag lukt het niet zo goed. Na het eten zit ik nog een poosje te zwijgen tegenover de remonstranten. Ik ga vroeg naar bed.
Stilte.
Wat een gebeurtenis.

  • 29 September 2013 - 20:03

    Hilda:

    Lief zusje,

    Heftig om te lezen dat het lopen niet zo goed gaat, ik heb dat ook wel eens maar had tot dusver altijd het idee dat jij dat nooit had maar ja wel dus.....
    Erg beroerd om dit te moeten vertellen past niet bij jou hulp vragen!
    Blij dat je in een groep zit!
    Lachen in het stilteklooster zie de film al voor me! En dan stilte vragen voor het eten ha ha....
    WC zoeken en bijna bij de koorzanger in bed belanden....
    Sterkte met je benen lieverd en be carefull!!

    Lfs-xxx-

  • 29 September 2013 - 20:38

    Renze:

    Hey Akke
    geen goede berichten over je been...
    ook ik weet helaas wat het is om beperkt te zijn...
    ik wens je een goed en snel herstel toe!
    Wie weet is stilte wel n goed medicijn...geniet ervan evenals van de
    broeders....Hartelijke groet
    xxx Renze

  • 30 September 2013 - 07:33

    Akke Kuipers:

    Lieverds ik loop weer als een tierelier. Wat dat ook is. Regen is het volgende struikelblok. Maar ook dat mag niet deren. We glibberen en glijden er wel overheen.
    Xxx

  • 30 September 2013 - 12:16

    Frank:

    Hoi Akke -

    goed om te lezen dat je weer normaal kan lopen!

    Het is ook nu een mooi verslag geworden, ronduit, de aardige gebeurtenissen en de tegenvallers - ik moet zeggen dat het onwennig aandoet om jou in een afhankelijke rol te zien...

    ...ja en dat verblijf in dat stilteklooster heeft wel wat slapstick-achtige elementen erin. Zo in de fantasie lijkt het voor mezelf een hele opgave om daar in je rol te blijven... wie weet overkomt het mezelf ook nog eens.

    Dank voor het relaas en ik zie alweer uit naar de volgende episode.

    Liefs, Frank.

  • 30 September 2013 - 14:22

    Grietje:

    Ben blij dat het lopen weer goed gaat, houden zo. Jij valt wel van de ene in de andere gebeurtenis, maar ik denk, dat je na afloop over veel dingen nog een hele hoop plezier zult hebben en dat is dan weer genieten ondanks de stress die je nu soms voelt, maar volgens mij hoort dat een beetje bij jou.
    Wij horen nog wel of je voor straf buiten bent gezet of dat je het fatsoenlijk hebt gehouden , lieve Akke weer bedankt voor jou leuk berichtje en we wachten weer op de volgende liefs Grietje.

  • 01 Oktober 2013 - 13:18

    Akke Kuipers:

    @Frank: een stilteklooster, bijzondere ervaring!
    @Grietje: Ik heb de nacht buiten moeten doorbrengen. maar dat hoort er allemaal bij.

    Ik zit nu in Assisi.
    Morgen verlaat ik de groep en loop alleen verder. zoals het er nu uitziet
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 578
Totaal aantal bezoekers 171123

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: