Alle pelgrims zijn op - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van akke kuipers - WaarBenJij.nu Alle pelgrims zijn op - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Alle pelgrims zijn op

Blijf op de hoogte en volg akke

02 Oktober 2014 | Portugal, Lissabon

Ik ben kapot, stuk, gesloopt.
Het is heet. Het is asfalt. Het is pelgrimloos.
Vandaag was de beloofde 32 % off-road vervangen door 100 % keiharde hete asfaltweg.
De afstanden zijn enorm.
Dinsdag liep ik van half 7 in de morgen tot half 7 in de avond.
Vandaag loop ik van half 7 tot 4. Een korte route dat is duidelijk. Morgen wordt het langer.
Ik verheug me er nu al op.

Ik kom erachter dat ik iets niet helemaal goed doe.
Dinsdag was een slopende tocht, ik kreeg mijn benen op het laatst niet meer voor elkaar. Ik sleepte mezelf over het asfalt. Volgens de gids was er een cafe om bij te tanken, maar die verscheen niet. Het leek of ik achteruit liep.
Uiteindelijk na een zoveelste frustrerende bocht lag daar.. als een fata morgana.. een cafe.
Direct werden mijn passen vrolijker en zo strompelde ik over de drempel.
Ik heb me daar volgeladen met zoete drankjes. Een perensapje, een flesje water met gas en een litertje roze drank die gierde van de zoetigheid en de kleurstof.
Het gevolg was dat ik daarna nog uren heb kunnen lopen. Mijn rugzak sneed in mijn rug, de kilometers regen zich aaneen. Het asfalt was heet. De zon was een vuurbal. Ik deed het, ik kon het en ik bereikte het Colegio da Inmaculada Conceicao.
Een ontzettend aardige cafeuitbater in Alvorge had me die morgen geadviseerd een paar kilometertjes verder te lopen naar het Colegio. Het was echt de moeite van het lopen waard zei hij. Omdat hij zo aardig was geloofde ik hem.

Ik ben niet de enige die klaagt. Hoewel ik dat inmiddels niet weet, want pelgrims kom ik niet meer tegen. Ik vermoed dat ik de enig overgebleven pelgrim ben. Niemand trekt dit. Alleen ik. Die gedachte beurt me op.
Halverwege de tocht van vandaag zeeg ik uitgeblust neer voor een kerk in Santa Lucia. De deuren werden speciaal voor mij opengezet. Het was er koel. Heerlijk. Even later kwam er een oude vrouw die me aan moeder Theresa deed denken. Ze legde een hand op mijn schouder en sprak me toe in het Portugees. Ik begreep de vriendelijke bedoeling en werd opgewekt. Even later kwam ze met een grote kruik water. Ze vulde mijn lege flessen. Een indrukwekkend en oeroud beeld.

Ik kom erachter dat een tocht als dit niet zomaar eventjes te lopen is. Ik weet nog dat Diego regelmatig stukken banaan at en een speciale eigenhandig gemixte notenmix had, waarvan hij mij ook handjes uitdeelde. Zelf neem ik af en toe een slok water en als het cafe brood heeft neem ik brood met kaas en koffie en na afloop de dagtocht bier. Bier tijdens de tocht zakt in de benen, daar waag ik me niet aan. Mijn benen zijn zonder extra zwaarte al zwaar genoeg. Inmiddels heb ik Erik een noodkreet gestuurd. Hij is de expert op slopende 2 x 24 uurs adventuretracks en wat ik al vermoedde, hij adviseert: zoete snacks, zoete drankjes, snoepjes enz.

Vandaag ben ik beland bij een bijna onvindbare Albergue Peregrinos in Mealhada.
De Albergue beheerders zijn erg vriendelijk en beloven minder warmte.
Samen met wat zoetigheid hoop ik op betere tijden.

  • 02 Oktober 2014 - 20:07

    Hilda:

    Lieve Akke,

    Dat is wel afzien zeg!
    Is het echt zo heftig als je beschrijft?
    Heb wel een beetje boel medelijden met je, gelukkig doe je dit uit vrije wil -:)
    Wens je sterkte en eet veel zoetigheidjes en zoet drankjes (past wel bij je ha ha)

    Dikke knuf!

  • 02 Oktober 2014 - 21:07

    Akke Kuipers:

    Zusje ik kán overdrijven, maar dit is de bittere werkelijkheid, waar ik mij vrijwillig in begeef.
    Medelijden is gewenst ;) X

  • 02 Oktober 2014 - 22:21

    Dirk Klamer:

    Tof hoor - een echte kanjer! Afzien en doorzetten ... beetje meelijden vanuit het mooie Nederland.

  • 03 Oktober 2014 - 17:21

    Akke Kuipers:

    Ah Dirk: nu ook een kanjer-award? ik sleep ze graag binnen, samen met medelijden

  • 04 Oktober 2014 - 17:16

    Jannie:

    Oh lieve akke,je hebt het zwaar te verduren,moederziel alleen zwalkend in de brandende zon
    Je bent een doorzetter, !!!laat je niet van de wijs brengen..
    Wat gezelschap onderweg zou mooi zijn,wie weet wat er nog op je pad komt.
    Doeg dikke tut Jannie.

  • 04 Oktober 2014 - 20:26

    Akke Kuipers:

    Ha jannie, een dikke tut dat scheelt een hele hoop. Ik hoor dat na Porto het gezelschap aan pelgrims zo vermeerderd dat ik zal wensen weer in stilte en eenzasmheid te lopen. Nog 1 of 2 dagen. Morgen doe ik eengokje X

  • 06 Oktober 2014 - 23:39

    Hilde D:

    Wens jou mooie mesenen heb beetje compassie;-)De weg gaat niet over rozen lees ik. Benieuwd naar meer! Hugg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 634
Totaal aantal bezoekers 170910

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: