Een Heftige Camino - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van akke kuipers - WaarBenJij.nu Een Heftige Camino - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Een Heftige Camino

Blijf op de hoogte en volg akke

11 Oktober 2014 | Portugal, Lissabon

Het blijft een Heftige Camino, met hoofdletters.
Ik sjouwde gister een dag over asfalt. Langs auto's en fabrieken. Ik kom een stel oudere pelgrims tegen uit The States. Ze lopen nu 2 dagen en dat zijn 2 dagen over asfalt. Het zijn vriendelijke en aardige mensen. Ik verdenk ze absoluut niet van negativiteit. Toch praten ze met mij over het asfalt. En dat ze hopen dat er nog mooie stukken komen, met weggetjes dwars door het bos. Dat hoop ik ook. Voor hen en voor mezelf.
Het weer is goed. Geen regen, geen hitte. De albergue die ik tref na het asfalttraject is schoon en heeft regels op papier. Die hangen aan alle vrije plekken aan de muur. De belangrijkste regel is: alcohol is verboden. In het hele gebouw is alcohol verboden en daarom hangt overal: - alcohol is prohibited -
Daarnaast is wifi verboden, dekens zijn verboden, beesten zijn verboden, mensen zijn verboden. Alleen pelgrims zijn onder bepaalde voorwaarden toegestaan.
Ik krijg een scheurpak voor op het matras. Als ik dat wil toepassen, scheurt hij en als ik een nachtje op het gescheurde scheurpak lig, vind ik hem aan mijn voeteneinde terug. Ik kan daar echt niet mee overweg. Ik zie dat mijn buurvrouw 's morgens nog steeds een pak om het matras heeft.
Er klinkt een typisch klassiek werkje uit de speakers. Het galmt door de albergue. Muziek wil ik het niet noemen. Het is vooral clean.
Niet dat ik nix heb met klassieke werkjes, maar binnen deze albergue knarst alles als een dissonant.

Zo is er een keuken, maar geen keukengerei. De man van de balie showt me de keuken. Een keurig aanrecht. Een keramische gasplaat. Schone keukenkastjes, maar geen pot of pan, geen kop, geen waterkoker, mes, vork of lepel. Dat wordt je geacht zelf mee te slepen. Ik verdenk de albergue ervan dat koken prohibited is. Er zijn wel 30 zwarte kunststof keukenstoelen. Ze staan omgekeerd op rijen tafels. De poten naar het plafond gekeerd, als spinnen die het loodje hebben gelegd. De volgende morgen staan ze in dezelfde slagorde. Een juffrouw wist de vloer. Alles maakt een ordentelijke en slagvaardige indruk. Alsof er niet geleefd wordt. Gezelligheid is verboden. Nog zo'n regel.

De volgende morgen moet ieder om 8 uur wegwezen. Dan sluit de albergeu. Het is dan nog donker, zo begin oktober, maar regels zijn regels.
Sommige albergeus moet ik niet. Daar is geen kraak of smaak aan. Contact krijg je er niet. Alleen regels. Daartussen is nix mogelijk.

Ik loop dus om 8 uur. En ik loop alleen. En ik loop over asfalt. En ik loop langs fabrieken. En langs snelwegen. En ik loop alleen. Alleen.
Soms heb ik het even gehad. Vandaag dus.
Uiteindelijk doe ik nog een treintraject. Ik wil nog naar een klooster in Herbon. En een dagje in Santiago. En ik ben moe. Het put me uit. Slapen is vermoeiend. Lopen is vermoeiend. Asfalt is vermoeiend. Alleen is vermoeiend. Het lijkt een nieuwe regel.
Morgen ga ik die doorbreken.

Vannacht doe ik pension Santa Clara. Met dekens, vloerkleden en een goedlachse pension-aris.
En morgen ga ik er weer voor
Welterusten

  • 12 Oktober 2014 - 08:40

    Renze:

    hey Akke,

    't gaat niet allemaal over rozen zo te horen deze pelgrimstocht ! Veel regels en
    weinig lichtheid...ik hoop dat je nog een mooie paar laatste dagen hebt in het
    klooster en Santiago en energievol weer terugkomt.
    In elk geval sterkte met de zwaardere delen !
    Ik hoop je snel weer te zien.

    xxx Renze

  • 12 Oktober 2014 - 11:25

    Ellen:

    De ondraaglijke lichtheid van het bestaan! Adem in en kom tot rust, adem uit en glimlach! Wat een tocht, boordevol ontberingen. Des te groter het feest in Santiago straks! Ik vind je super dapper .. en daar drinken we op! xxx

  • 12 Oktober 2014 - 13:24

    Dirk Klamer:

    ALLEEN? Nee hoor met al deze mooie verhalen zijn wij toch echt wel een beetje ook bij je. Iedere keer als ik er weer een lees denk ik: wat zou ze nu weer beleven - terwijl ik het "oude" verhaal lees? Maar er is er ook altijd een bij je die je nooit alleen laat!

  • 12 Oktober 2014 - 17:56

    Akke Kuipers:

    @ Renze: nee ik loop niet over rozen. dat loop ik in het gewone leven ook niet ;)
    ik hoop je volgend weekend te zien! xxx
    @ Ellen: ondraaglijke lichtheid ben ik nog niet tegen gekomen;) ga er wel van glimlachen. proost! zit achter een biertje . super dapper: nog een glimlach xxx
    @ Dirk: het oude verhaal: ik probeer een nieuwe versie, maar dat is een zoektocht.
    mooi dat mijn verhalen zo werken dat jij / jullie een beetje meebeleven. Bedankt! doet me goed! xxx

  • 20 Oktober 2014 - 17:21

    Hilded:

    Xxx hoor veel zwaarte hopelijk komt het lichte nog akke!!H
    hugg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 171123

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: