Een reisje naar Egypte - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu Een reisje naar Egypte - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Een reisje naar Egypte

Blijf op de hoogte en volg akke

03 September 2015 | Nederland, Rotterdam

Het bed ligt vol kleren, toiletspullen, papieren, boeken en rugzakken.
Het bloed stroomt onrustig door mijn lijf. Ik kan mijn kont niet in de geliefde zwarte stoel, met uitzicht op eeuwenoude beuken, laten zakken of gedachten laten me opspringen. Buiten vind ik hazelnoten. Ze liggen op het pad en op mijn terras. Ik loop een laatste ronde hard. Harder dan gister. Mijn loopschoenen laat ik thuis. Ik schuif een briefje onder de deur van mijn buurman, om hem te groeten. Mijn dochter staat aan de deur. Ze brengt me naar het station. De rugzakken zijn zwaar. Ik wankel. Letterlijk of figuurlijk ;) maar blijf overeind.

Alles moet op het laatste moment. Gister moest ik verjaren. Taart halen en samen opeten met lieve bezoekers. Ik moest werken en slapen op het werk, vergaderen. Meedenken. Afronden. Nix vergeten. Mails beantwoorden. Onbeantwoorde mails nogmaals versturen. Nix vergeten. Mijn dochter zegt dat de gaskraan dicht moet. Dat doe ik nooit. Ik hoor verhalen over vergeten maaltijden, die zich weken later hebben getransformeerd in stinkende, weerzinwekkende, bewegende substanties.
Nix vergeten. Hoe laat gaat de trein? Inchecken zonder printer. Met Basma uit Istanbul contacten. Bakr verwelkomt me via facebook. Hij woont in Dahab.
Langzamerhand heb ik overal ter wereld mensen die ik eerder ontmoette.

Alles moet mee voor 3 verschillende reizen. Non stop. Een heet land, een land waarvan ik niet weet wat het weer doet, en als laatste naar de Betuwe, Nederland, ook ongewis. Ik prop mijn rugzakken vol. Ik behang ze met schoenen, petten en toilettassen. Als ik even later uit de auto stap en mijn rugzakken op mijn rug laad ben ik blij dat ik strax een deel achterlaat in het westen. Voor reis 2 en 3.

Morgen reis ik naar Egypte. Dat lijkt dichtbij, maar de reis is lang. Ik trein naar Amsterdam, vlieg vandaar naar Istanbul. Verblijf uren op dat vliegveld; een tussenstop die niet te voorkomen was. Uiteindelijk vlieg ik door naar Sharm el Sheik in Egypte. Midden in de nacht kom ik daar rond half 2 aan. Als het goed is staat er een auto die me de woestijn doorvoert naar Dahab. Wanneer ik aankom ben ik zo'n 15 uur verder. Misschien blijft er nog een stukje nacht over om te slapen.

Aankomen in Dahab. Ik heb er een backpackerskamer. Twee jaar geleden was ik daar ook en had ik ook zo'n kamer. Ik dook er in de Rode Zee. Dat was zo ontzettend mooi dat ik weer wilde gaan.
Ondanks, ondanks... Veilig en onveilig kwamen af en toe langs. En bijna liet ik me beïnvloeden.
Ik denk aan de vraag: ' Is de wereld een veilige plek om te wonen?' Dus hakte ik de knoop door en boekte het vliegtuig.
Veilig en onveilig liet ik vallen. Ze brengen alleen onrust. Geen veiligheid.
Inmiddels heb ik er zin in. Reizen, aankomen, ontmoeten, de zee, de woestijn, typische witte huizen. En duiken!

  • 03 September 2015 - 20:45

    Ellen:

    Dag lieve vrouw, maak er een prachtige ervaring van. xxx

  • 05 September 2015 - 07:00

    Grietje:

    Akke heel veel genieten, en graag heel veel verhalen liefs ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 169521

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: