Ik ga naar Siberië! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu Ik ga naar Siberië! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Ik ga naar Siberië!

Blijf op de hoogte en volg akke

12 Maart 2017 | Nederland, Groningen

Het water was steenkoud, mijn bloed joeg heet door mijn lijf en in een flits dacht ik: Siberië! ik ga naar Siberië!
Toen ik dat besluit eenmaal genomen had ging ik ook. De knop was om. Ik ging de reis plannen. Waarom eigenlijk? Dat wordt me vaak gevraagd: 'wat heb je daar nu te zoeken?'
Ik krijg het niet helemaal helder. Het zijn van die momentjes. Dat snerpend koude ogenblik was zo'n momentje. Toen ontsprong de gedachte: Siberië, het wordt Siberië!
Maar achteraf vroeg ik mezelf ook af: waarom Siberië? In de winter is dat een van de koudste plaatsen op aarde. In Jakoetsk wordt het soms - 65. Berekoud dus en ik kan niet goed tegen kou. Als ik het koud krijg, versteen ik een beetje. Op zulke momenten is er nix meer aan. Ik kan alleen nog denken aan de kou. ....mijn lijf is koud... brrr kou.... Ik denk niet meer aan sneeuwhutten, hete thee, houtvuurtjes en gitaarmuziek. Ik denk nauwelijks meer. Ik ril, de kou bevangt me. Mijn bewustzijn vernauwd en ik denk alleen nog maar: ...wat heppikhetkoud....

Maar toentertijd, op het moment vlak voor ik het besluit nam: het wordt Siberië, werd ik warm van de kou. En dat was zo'n bijzondere sensatie dat ik daarna besloot: ik wil naar Siberie en wel in de winter.
Ik weet inmiddels dat mijn besluit voor een reisdoel vaak niet veel meer is dan een gevoel op een bijzonder moment. ...groter is het niet...

En dan is er nog de iceman.
Verhalen met een geur van heroïek. Op een avond vertelde een man over zijn ervaringen. Hoe je jezelf overwint door vrijwillig in een bad vol ijs stappen. Hoe dat je karakter en je body staalt.
Ik herinnerde me een reclamespot waarin een grijsharige aristocratische man glimlachend in een ijswak stapt en zijn bediende laat vragen: 'een jagermeister meneer?' Waarop de aristocraat vanuit het ijs antwoordt: 'ijs en ijs koud graag!' Dan krijgt de aristocraat een jagermeister uit een kristallen kruik in een kristallen glas geschonken.
Nu denk ik dat het filmpje de jagermeister in de spotlights wilde zetten. Maar ik was toen vooral onder de indruk van de koelbloedigheid van de aristocraat. (maar zou in die omstandigheden een jagermeister ook niet versmaden)
Terug naar de iceman. Mijn verteller vertelde verder dat de iceman blootvoets bergen beklom in korte broek. Hoe hoger hij klom hoe dieper de sneeuw. Hij verbrak tijdrecords en koude records. Er hing een gezond lucht omheen. En die adem ik graag in.

Later hoorde ik het verhaal van een vrouw die tot diep in de winter in meertjes zwom. Woest, onverschrokken, krachtdadig en vooral gezond.

En ooit dook ik ook een meer in. Daar begon ik dit verhaal mee. Het was midwinter. Warm geklede mannen hielden het wak open. De kou liet me schreeuwen, mijn longen vulden zich met verse kou. Mijn bloedcellen joegen door mijn bloedbanen. Daar werd ik warmer van dan van een hete douche. Het was lijfelijke sensatie. Mijn geest sprong op. Ik voelde me een springlevend wezen.
Voor het duiken voelde ik weerstand, vrees en angst. Die barricade moest ik nemen. Maar daarna draaide de angst in helderheid, positiviteit en levendigheid.

Ik begrijp dat ik 'waarom Siberie?' hier niet helemaal mee verduidelijk. Laat ook maar. Ik ga. Van 14 maart tot 30 maart.
Van Moskou naar Vladiwostok .
De BAM-express, dat is de noordelijke route.
In de winter.
Ik hoop op sneeuw en ijs
Beren, Russen, Vodka, jagermeister en kou.
En...
dat ik de enigste toerist ben...

  • 12 Maart 2017 - 18:07

    Hilda:

    Lieve zus daar ga je weer eerst naar Moskou en dan verder met als einddoel Siberië!
    Wens je een super goede tijd daar.
    En jij gaat natuurlijk in het spoor van de iceman.
    Houd ons op de hoogte! -xxx-

  • 13 Maart 2017 - 07:27

    Hans Van Seventer:

    Net onder de warme douche vandaan en dan direct een ijkskoud bad van Akke, spoedig op weg om haar
    r-ijs-record te breken en natuurlijk op zoek naar die sterke Jagermeisters die in Siberie klaarblijkelijk nog vrij rond lopen.
    Ik wens je een mooie tocht toe en kom rustig bij ons natrillen met een beker warme chocolademelk!
    toedeloe, Hans

  • 13 Maart 2017 - 13:06

    Grietje:

    Daar gaat ze weer, meisje wij wensen jou een super fijne ijskoude reis toe.
    We horen wel weer van jou hoe het bevalt, of dat je volgende reis weer naar warmere oorden zal gaan.
    Liefs van ons en een fijne tijd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 169724

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: