Moscow - Reisverslag uit Moskou, Rusland van akke kuipers - WaarBenJij.nu Moscow - Reisverslag uit Moskou, Rusland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Moscow

Blijf op de hoogte en volg akke

15 Maart 2017 | Rusland, Moskou

Als het vliegtuig landt op vliegveld Moscow Sheremet staat de zon rood en laag bij de horizon.
'Het was een zonnige dag,' zegt Dimitri. Hij haalt me van het vliegveld. 'De lente is vroeg van start gegaan. Overdag plus 10 en 's nachts rond het vriespunt.'
Om 7 uur rijden we. Het is donker. Ik zie duisternis en de lichtjes van de stad. We rijden door het bos. Rechts en links zijn stammen van bomen.
'Greenpeace wilde de aanleg van deze weg tegen te houden. Dat is mislukt,' vertelt Dimitri. 'Want hij ligt er al weer een aantal jaren. Bomen en uitlaatgassen, das geen goeie combi. Ook de dieren hebben ervan te lijden,' zegt hij. Ik denk aan de rugstreeppad en de korenwolf; ze waren in staat om de aanleg van wegen en spoorlijnen in Nederland een tijdje tegen te houden. Maar uiteindelijk legden ze toch 'het loodje.'
'Maar je kan nu wel rechtstreeks naar Petersburg, 735 km. En das ook wat.'

Ik ben de enige toerist tot nu toe voor de BAM expres en dat wil ik graag zo houden. Ik red me wel met de Russen. Dimitri is van de cijfertjes. In de tijd dat ik bij hem in de auto zit vertelt hij de lengte van de ringweg, het aantal mensen dat woont in de verschillende sectoren van Moskou, binnen de ring zoveel en buiten de ring zoveel. En hoeveel mensen dagelijks met de metro gaan. Ik vermoed dat hij er een onderzoek over gelezen heeft (met gretigheid en dat zijn opslag capaciteit voor cijfertjes groot is). De spoorlijn naar Vladiwostok is 9398 km. Dat schrijf ik snel op anders ben ik het kwijt.

Hotel Maxima Zarya. Ik was er in september 2016. Een functioneel sovjet hotel met vloerbedekking, lange gangen en deuren. Ik krijg kamernummer 432 en herken het bed en de inrichting. 1 nachtje ga ik er doorbrengen, morgen stap ik op de trein.
Ik hoop op sneeuw en ijs en bittere kou. Volgens Dimitri zit dat wel goed in het oosten.

In de trein is geen wifi en ook andere online verbindingen gaan niet gebeuren verwacht ik. Ik moet het hebben van de rechtstreekse contacten gewoon ter plekke. Ik beschrijf het wel in verhalen en spaar ze op.
Zondag kom ik aan in Severobaikalsk aan het Baikalmeer. Daar stap ik uit de trein, zoek een hosteltje. Wie weet is daar wifi en kan ik verhalen lanceren.


Dinsdag 14 maart 2017

  • 15 Maart 2017 - 08:47

    Hilda:

    Lieve Akke,

    Zo je zit al in Moscow in een hotel waar je al eerder bent geweest,
    ach ja je bent een echte wereldreiziger!
    Je hebt zin in de kou ik wens je veel kou toe....grapje maar ja als je het bewust opzoekt ;)
    Hoop gauw iets van je te horen, zondag duurt wel erg lang maar ja als er geen wifi is houdt het op.
    Goede reis en geniet ervan.
    Dikke knuf!
    -xxx-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 167060

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: