Dapper - Reisverslag uit Groningen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu Dapper - Reisverslag uit Groningen, Nederland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Dapper

Blijf op de hoogte en volg akke

08 Mei 2015 | Nederland, Groningen

'Van dat spul tegen wratten en likdoorns.'
'Wat is het?' vraagt ze. 'Geen idee,' zeg ik en trek mijn sok uit.
Ik leg mijn voet op een rood krukje. Ze trekt mijn tenen uit elkaar en wrijft over het ruwe plekje op mijn teen.
'Een likdoorn,' zegt ze.
Ik vertel over mijn reisplan.
Achthonderdvijftig kilometer lopen. Graag zonder likdoorn. Vier en halve week.
Ze zegt dat het nogal wat is. Mooi en dapper.
'Met een groep?' 'Nee alleen.' Dat vindt ze nog dapperder.
Zelf vind ik lopen in een groep dapperder. Ik denk dat ik dat niet kan.
Ook lopen met een likdoorn lijkt me dapper. Een soort zelfkastijding. Ooit doe ik dat (misschien). Achthonderdvijftig kilometer lopen met een likdoorn, een groep of een wrat als boete voor het kwaad.
Dapper. Dapperder. Dapperst.
Ze zegt dat ik beter zelf geen smeersels kan smeren. 'Ga naar een pedicure.
...en doe voorzichtig, ...daar.'

Uiteindelijk beland ik bij Corrie. Ik mag op haar kiezeloprit parkeren en als ze de deur opendoet komt er een vrouw naar buiten strompelen.
Corrie en ik lopen een trap op en ze vertelt dat iedereen tegenwoordig een likdoorn heeft. Ook de vrouw die net naar buiten liep had een likdoorn. Inmiddels verwijderd. De zaken floreren. Corrie doet het met een mes.
Ze wijst naar een behandelbank, ik aarzel.
'Doet het zeer?' vraag ik. 'Valt mee hoor,' zegt Corrie.

Ik was 14 en zat met een wrat bij dokter Strating, alternatief genezer, aan een oprit met kiezels.
'Ik doe het even met een mes,' zei de dokter.
'Doet het zeer?' vroeg ik.
'Valt mee hoor,' zei de dokter.
Hij had een scherp geslepen lepeltje die als een schep de wrat uitgroef.
Het deed verschrikkelijk zeer. Hij schepte de wrat mijn voet uit. Centimeters groef hij.
Het bloed droop door een dubbel verband met watten. Een bloedspoor liep door de gang en over de kiezels.
Uiteindelijk genas mijn voet, maar de wrat zat er nog steeds.
Daarna ik wilde niet terug naar de alternatief genezer.
Bij de huisarts kreeg ik een flesje met spul en een kwastje. 'Smeren, weken en uiteindelijk valt ie eruit,' zei de dokter.
En zo raakte ik de wrat kwijt.

Ik vertel Corrie dat ik een eind ga lopen. Achthondervijftig kilometer.
'Dapper,' zegt ze. 'Waar ga je?'
'In Spanje, de Camino Del Northe, langs de kust en over het strand.'
'Ga je met een groep?'
'Nee, ik ga alleen.'
'Waar slaap je?'
'Op slaapzalen.'
'Ben je niet bang?'
'Nooit, ik durf alles. Alleen ben ik bang dat het zeer doet als je de likdoorn wegsnijdt.'
'Even dapper zijn,' zegt Corrie, pakt mijn voet stevig vast en zet het mes erin.

  • 08 Mei 2015 - 15:52

    Grietje:

    Hé , dappere dodo, Viel het mee of lijkt het op jou vroegere dokter.
    Heel fijn weer eens van je te horen.
    Wanneer gaat de reis beginnen ?
    We gaan graag weer met jou mee ( door jou reis verhalen lijkt het daar een beetje op ).
    Hou je taai en genieten hé. succes.

  • 09 Mei 2015 - 12:17

    Akke Kuipers:

    ha grietje!
    ik vertrek dinsdag naar brussel en vlieg vandaar naar Biarritz trein naar irun en loop dan naar santiago. zonder likdoorn!
    groetjes aan geert
    x akke

  • 10 Mei 2015 - 19:05

    Ellen:

    Stoer en schattig

  • 10 Mei 2015 - 19:09

    Ellen:

    Hee mijn tekst valt weg. .. Super dat je opnieuw naar Santiago gaat. Vorig jaar om deze tijd liep ik. Moet er nu vaker ff aan denken. Wil ook de Del Northe nog doen. Biertje daarna dan maar? Buen Camino lieve schar XXX

  • 12 Mei 2015 - 06:57

    Akke Kuipers:

    Heey Ellen
    Ik doe graag een biertje met je maar wel vóór jou del northe.
    X
    Nu in de trein met vertraging naar het vliegveld. Brrr...

  • 12 Mei 2015 - 12:28

    Marjanne:

    Dapper, stoer, schattig....
    Ik vind het voor zover ik je nu ken, gewoon echt jij :-).

    Fijne reis en ik vind het leuk om op een afstand met je op te lopen!

  • 12 Mei 2015 - 12:28

    Marjanne:

    Dapper, stoer, schattig....
    Ik vind het voor zover ik je nu ken, gewoon echt jij :-).

    Fijne reis en ik vind het leuk om op een afstand met je op te lopen!

  • 12 Mei 2015 - 12:28

    Marjanne:

    Dapper, stoer, schattig....
    Ik vind het voor zover ik je nu ken, gewoon echt jij :-).

    Fijne reis en ik vind het leuk om op een afstand met je op te lopen!

  • 12 Mei 2015 - 12:28

    Marjanne:

    Dapper, stoer, schattig....
    Ik vind het voor zover ik je nu ken, gewoon echt jij :-).

    Fijne reis en ik vind het leuk om op een afstand met je op te lopen!

  • 12 Mei 2015 - 12:29

    Marjanne:

    Ohhhhh... ik was ongeduldig denk ik... 4x reactie plaatsen. Das ook best overdreven...
    Njaa, ik weet niet hoe ik het weg moet halen, bovendien moet ik vliegen naar mijn werk.

    Daaag!

  • 12 Mei 2015 - 12:38

    Sybren:

    Hallo Akke,

    Mooi dat je weer 'op stap' gaat! Buen Camino! Ga zeker weer van je reisverhalen genieten...

    Sybren

  • 13 Mei 2015 - 19:10

    Akke Kuipers:

    @Marjanne: dapper stoer en zelfs schattig :) loop maar een stukje mee...
    @ Sybren: gracias!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 500
Totaal aantal bezoekers 172697

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: