Wodka door de Wolga en stress door het afvalputje - Reisverslag uit Moskou, Rusland van akke kuipers - WaarBenJij.nu Wodka door de Wolga en stress door het afvalputje - Reisverslag uit Moskou, Rusland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Wodka door de Wolga en stress door het afvalputje

Blijf op de hoogte en volg akke

04 September 2016 | Rusland, Moskou

Toen ik jaren geleden aankwam op een groot internationaal vliegveld voor mijn eerste backpackreis naar het einde van de wereld kon ik niet pinnen. Er waren wel ATM's, maar voor mij kwam er geen geld uit. Op dat moment knalde de stress door mijn lijf en nam bezit van mij. Om mijzelf overeind te houden dacht ik: morgen is het opgelost. Toch worstelde ik de hele dag met het probleem en de stress nam toe. Maar toen ik die avond met een geheime code bij de Money Transfer stond en een grote tas geld kreeg, voelde ik de stress uit mijn lijf zakken. Van mijn hoofd zakte het naar mijn voeten en stroomde weg. Ik keek omlaag, vlakbij was een afvalputje naar het riool. Hoe treffend, alle spanning vloeide erin.

Vanmorgen vertelde ik dit verhaal om mezelf gerust te stellen. Er zullen vast wel hobbels en drempels op mijn reis komen. Maar ze lossen zich weer op. Ik geloof er in. Het is een reiservaring. Ik legde nog even de vinger op de gedachte dat stress je lijf verlaat. Ken je dat gevoel? Ik wel en het is heerlijk! Ik vergeet het nooit weer. Ik weet nog dat ik er toen een biertje op nam. En nog een. En nog een. Euforie ondersteunend drankgebruik. Therapeutisch en heilzaam.

Maar over deze reis ben ik toch wat onzeker. Dat begon met de waxinelichtjes. Het stond op een transmongolianrailwaypacklist: wc-brildekjes en waxinelichtjes samen met een verlengsnoer vol extra stopcontacten.
Ik redde me tot nu toe met een rugzakje voor de minimalistische backpacker. Deze x red ik dat niet. De waxinelichtjes zijn daarvan een lichtend voorbeeld. Voorheen woog ik mijn reetveters, 3 x 7 gram. Draaien keren, wenden en uiteindelijk uitschudden en afschrapen. Alles werd aan de gewichtscheck gehangen. Met 5 en halve kilo ging ik op pad. Nu reis ik met waxinelichtjes in een geleende rugzak XL.
Waarom waxinelichtjes? Ik heb drie meegenomen. Wat ga ik daarmee doen? Ik heb geen idee. Drie doelloze waxinelichtjes, 9 gram per stuk. Mijn minimalistische systeem ligt aan flarden. Mijn rugzak XL puilt uit. Het maakt me onzeker. Strax sleep ik spullen over the railway waar ik niets aan heb, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat ik graag een badjas had gehad, of een pen, slippers. Daarmee ligt dus niet alleen mijn systeem op de schroothoop, ook het beeld dat ik van mezelf heb gaat naar de knoppen. Wat een probleem.

Maar ook dat probleem ga ik cancellen. Ik ga het eigenhandig weg spoelen met een biertje. Geen idee of dat in Moskou te zuipen is.
Morgen ga ik varen over de Wodka, maar dat blijkt de Wolga te zijn. Ik ga ervan uit dat er wat wodka de Wolga ingevloeid is, dus zo gek is die verschrijving niet. Een pot nat, zou je in Nederland zeggen.
En verder neem ik een waxinelichtje ter hand en ontsteek het. Wat moet je daar anders mee. Samen met een slok wodka wordt het een mindfull railwaybeleving.
za va-shih zda-rov-ye


Moskou
04-09-2016

  • 04 September 2016 - 17:53

    Grietje:

    hopende dat wodka jou net zo lekker mag smaken dan een biertje. maar misschien is er ook wel bier te koop.
    succes.

  • 04 September 2016 - 18:28

    Ellen :


    veselit sokrovishche xxx

  • 05 September 2016 - 07:32

    Akke Kuipers:

    @grietje: vandaag neem ik een slok uit de Wodka / Wolga
    @Ellen: ya nye panimayu xxx

  • 06 September 2016 - 19:51

    Ellen:

    = proost schat int Russisch ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 167178

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: