In de trein 3 - Reisverslag uit Severobaykal’sk, Rusland van akke kuipers - WaarBenJij.nu In de trein 3 - Reisverslag uit Severobaykal’sk, Rusland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

In de trein 3

Blijf op de hoogte en volg akke

20 Maart 2017 | Rusland, Severobaykal’sk

Het is donker. Ik zit in de restauratiewagen met bier waar gaan kraak of smaak aan is. Alcohol vrij vermoed ik. Ook aan de restauratiewagen zit geen kraak of smaak. Sfeer is er niet. Er zit een vrouw en ik vermoed dat ze Natasja heet. Ze is blond, heeft blote schouders, haar neus heeft een haak en verder is ze lang en slank. Ze kijkt op haar mobiel. Als ze haar drank op heeft verdwijnt ze. Dan is er nog een man, hij draagt een pak en zit achter een laptop te werken. Hij heeft een fles wijn, een schoteltje met een in plastic verpakt broodje, mes en vork. Ik hoopte op wat aanspraak, maar er is echt nix te beleven. De bier doet ook nog es nix.
Het is hier vroeg donker en dan heb ik mijn boeken, Lonely Planet gidsen en mijn iPad. Maar de restauratiewagen leek afwisseling. De stoelen van de wagon zijn knalgroen, de tafeltjes lichtgroen. Er hangen twee pluchen leeuwen aan de bar te zwaaien. Er zijn 2 bedienden, maar die hebben geen fuck te doen.
Dus pak ik mijn boek maar weer. Ik lees Lila van Marilynne Robinson. *teder portret van twee verloren mensen die na jaren eenzaamheid overrompeld worden door de liefde*****. Op de achterzijde staan woorden als: 'meesterlijk, groots, daverend, fascinerend en huiveringwekkend.' Zelf zou ik erbij willen zetten: 'kwetsbaar', en 5 sterren zou ik ook doen.

Toen ik in Moskou instapte vond ik mijn wagon basic en versleten. Maar als ik door de trein loop naar de restauratiewagen, 4 wagons verderop, stel ik die mening bij. Ik ga een poging doen om de trein, de BAM-express door Siberië, te beschrijven.
Via een koud verbindingstuk kan ik van wagon naar wagon. Dat is ongeveer hetzelfde als in Nederlandse treinen. Vanuit mijn wagon, met af te sluiten coupe's, moet ik door 3 wagons waar mensen door elkaar zitten, liggen, hangen, praten, eten of slapen. Het is een open ruimte met banken die ook als bedden gebruikt worden. Het stinkt er. Dat is het eerste wat opvalt. Dat het er stinkt. Erg stinkt. Heel erg stinkt. Naar zwetende, slapende mensen. En daar komt nog bij dat er vandaag op het perron gedroogde vis te koop was. We naderen het Baikalmeer en daar komt die vis uit. Ik weet nog van de vorige reis dat er in een stad als Irkutsk (ligt aan het meer) geen vis verkocht mocht worden, omdat de stad geen stinkstad wil zijn. Het is namelijk een sterke, doordringende stinkgeur. Ik kocht toentertijd ook zo'n vis op het perron en nam die mee de trein in. Deelde de vis met medereizigers. Ik herinner me de geur zwak. Nu ruik ik de geur als ik door de wagons loop. De geur van de vis vermengt zich met zweet en slaap, noedels en ander eten.
En naast de stank kan ik ook niet zomaar door de wagon lopen. Soms steken armen en benen van liggende of slapende mensen uit de bank en hangen in het gangpad. Ik buk dan om er onderdoor te lopen of stap er overheen. Mensen staren naar mij als ik langs probeer te komen. Ze groeten niet zomaar. Ik knik, zeg 'excuse me', en 'so sorry', als ik tegen iemand aan stoot . Soms zeg ik gewoon 'hallo' of de Russisch groet: 'Zdrast vuy tye'. Aan mij zal het niet liggen.
Ik loop zo 3 wagons door. Ik zou ze willen omschrijven als wagons voor de 'volksklasse'. Na de deze wagons komt er nog 1 bekleed met kunststof houtnerven; de banken zijn er blauw. Het ziet er luxer uit dan bij mijn eigen wagon, die ik zou willen classificeren als 2e klas en de blauwe met houtnerven als 1e klas.

Als ik de derde dag van de restauratiewagen terug naar mijn eigen wagon wil lopen zit een deur tussen de volksklassewagons op slot. Ik kan er niet langs en ga op zoek naar een provodnitski. Die is onvindbaar, maar er zijn wel een paar mannen die willen helpen. Zo sta ik dan met 3 Russische mannen met 3 ronde hoofden (dat valt op aan Russen) in het halletje voor de tussendeuren. Het is er vol van, maar de mannen krijgen de deur ook niet open en maken dan van de gelegenheid gebruik om me uit te nodigen voor een drankje. Ofzo. Alles in gebaren. Ergens. Ze wijzen.
Gelukkig verschijnt er aan de andere kant van de deur (er zit glas in de deur) een provodnitski met een sleutel. Ze maakt de deur open. Ik bedank de mannen voor alles en vooral bedank ik voor de date.
Maar later zie ik ze op het perron. Een van de mannen loopt met me mee en probeer wat te regelen voor de avond. Iets. Geen idee wat. Maar ik besluit toch maar, om nogmaals te bedanken voor dat afspraakje.


Vrijdag 17 maart 2017

  • 20 Maart 2017 - 06:22

    Grietje.:

    Pas op hoor, niet met vreemde mannen op pad, ten strengste verboden.Akke veel plezieR en geniet maar lekker van de kou.Ik ben blij met mijn kacheltje.

  • 20 Maart 2017 - 09:44

    Hilda:

    Interessante beschrijving van de BAM-expres! Zie het zo voor me.
    Mannen zijn overal gelijk of het nu Russen zijn of Tsjechen of Nederlanders ze proberen je te verleiden!
    Maar daar heb jij ervaring mee Akke......dat blijkt!
    Geniet van je reis!
    Knuf!-xxx-

  • 20 Maart 2017 - 10:04

    Akke Kuipers:

    .....ik voel me ervaringsdeskundige.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 168835

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: