In de trein 5 - Reisverslag uit Severobaykal’sk, Rusland van akke kuipers - WaarBenJij.nu In de trein 5 - Reisverslag uit Severobaykal’sk, Rusland van akke kuipers - WaarBenJij.nu

In de trein 5

Blijf op de hoogte en volg akke

21 Maart 2017 | Rusland, Severobaykal’sk

Het station bij Tayshet is de officiële start van de BAM-express. Zaterdag kom ik erlangs. Er staat een BAM-monument op het station. Nu zit ik echt op de route, ik rijd door eindeloos Siberië!
De volgende morgen is het buiten zo Siberisch koud dat het in mijn neus kriebelt: de haartjes (of het snot) bevriezen. Dat is wat ik van vroeger ken, van lang geleden, toen er nog strenge winters in Nederland waren. De lucht die ik uitblaas vormt wolkjes naar buiten (alsof ik sigaretten rook)
Ik vind de kou lekker (ik hou van de kou)
De zon schijnt tot nu toe elke dag (geluk is met mij)
De lucht is blauw, de sneeuw is wit .
Rond het station rennen honden. Het zijn Siberische husky's.
Mensen dragen mutsen van bont. Ze worden ook te koop aangeboden. In grote shoppers voeren locals hun waren aan; proberen een handeltje te drijven op de perrons.
Een provodnitski koop een witte bontmuts.

Ik zie nu ook locomotieven met een sneeuwschuiver ervoor. De sneeuwlaag is hier dikker. Maar het spoor is schoon. Soms zijn de perrons ook schoon, alsof er geen sneeuw is gevallen. Op andere perrons is de sneeuw platgetreden tot een ijslaag.
Onderweg zijn werkplaatsen waar hout verwerkt wordt. Op lengte gezaagde boomstammen worden afgevoerd in treinwagons. Verder wordt het hout ter plekke verwerkt tot latten, planken en palen. Het land bestaat voor groot deel uit bossen. Voor veel huizen liggen stapels houtblokken. Rook kringelt uit schoorstenen.
Het wordt steeds heuvelachtiger. Besneeuwde bergen in de verte.

Ik vergeet af en toe wat, raak wat kwijt, verlies wat. Hier en nu durf ik te schrijven dat het (bijna) altijd goed komt. Een paar voorbeelden:
Ik verlies mijn handschoenen op het perron. Voor het tot me doordringt komt er een man aanrennen. In het Russisch zegt hij: 'je handschoenen, verlies ze niet, want het is koud ;)'
Als ik wat rondzwalk met mijn rugzakje over het perron, tikt er opeens iemand op mijn schouder. Het is een rus, hij wijst naar mijn rug. Fuck... mijn rugzak...alle ritsen staan uitnodigend open. Zo van: pak mijn paspoort en mijn portemonnee maar, ik maak het je gemakkelijk.
Aardig volkje die Russen.
Dan ben ik mijn sjaal en wanten kwijt. Op het laatst. Ik zal de trein verlaten in Severobaikalsk . Mijn rugzak staat al gepakt. Mijn bed heb ik afgehaald. De lakens in een lakenzak gedumpt onder beheer van de provodnitski. Ik zoek overal, want handschoenen en een sjaal zijn hier noodzakelijk. Dan komt de provodnitski met mijn sjaal en wanten. ..ze zaten tussen de lakens...
(geluk is met mij)


Zondag 19 maart 2017

  • 21 Maart 2017 - 07:18

    Erik:

    Gelukkig zit je hoofd vast en kun je die niet verliezen.

  • 21 Maart 2017 - 11:08

    Hilde:

    Heeeel tof om ook een stukje met jou mee te mogen reizen!!! Wens je heel veel plezier avonturierster!!

  • 21 Maart 2017 - 12:21

    Hilda:

    Lieve zus zoals je het beschrijft is zo echt Akke!
    Blij dat je ondanks alles toch nog alles hebt!
    Wens je heerlijk Siberische kou toe~
    -xxx-

  • 22 Maart 2017 - 09:46

    Akke Kuipers:

    Nou Erik, laatst was ik niet alleen m'n hoofd kwijt, ik was mezelf kwijt...
    En wat bleek nu? Ik zat al een poosje in Siberië!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 688
Totaal aantal bezoekers 170836

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: