Welkom in Frankrijk - Reisverslag uit Lectoure, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Welkom in Frankrijk - Reisverslag uit Lectoure, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Welkom in Frankrijk

Blijf op de hoogte en volg akke

18 September 2018 | Frankrijk, Lectoure

Ik zit op een terras in Auch. Voor mij een espresso, achter mij 2 mannen. Ze praten veel en ze praten Frans. Ik werp een blik over mijn schouder. Direct valt het gesprek stil. Als ik me weer over mijn iPad buig praten ze verder. In het Frans.
Ik stond net bij het loket op het station en vroeg: 'can I speak English?'. De juffrouw schudde haar hoofd en zei: 'non'. Dus vroeg ik in het Frans naar de bus of trein naar Lectoure.
Ik merkte even wat gene, een taaldrempel die ik over moet, maar ik kreeg mijn info en mijn ticket.

Ik hou van de Franse taal, zoals ik vroeger vooral van de piano hield en niet van het orgel (sorry zussen, jullie kozen allemaal voor Het Orgel. Ik niet) Zo hield ik al jong van de Franse taal en niet van de Engelse. Nog steeds vind ik engels nuttig en handig, maar mooi is wat anders.
Ik viel dus op Frans. Vroeger, toen ik 11 was, koos ik met een handvol medeleerlingen frans als keuzevak. Het leek een beetje vreemd. Waar had je dat nou voor nodig? We kregen les van meneer Jur Jonker die vroeger nog met mijn moeder in hetzelfde afgelegen dorp in noord-Groningen opgegroeid was. Hij vroeg mij er wel eens naar. Volgens mijn moeder wilde hij liever op de wilde vaart, maar dat mocht niet, zoals er vroeger wel meer niet mocht en uiteindelijk belandde hij als leraar op de MAVO in Zuidhorn en gaf Franse les aan de dochter van het meisje met wie hij ooit als jonge vent nog had geknikkerd.

Ik vind de Franse taal mooi.
Par example: ;)
In het engels: 'I am a vegetariën' / in het frans: 'Je suis vegetariën.' Als je dit uitspreekt zoals het is bedoeld, dan begrijp je wat ik bedoel. Het is de muziek in de taal. Denk aan het verschil tussen orgel-en pianomuziek ;)

Wat betreft die muziek: 2 uur geleden arriveerde ik op het station in Toulouse. En zoals tegenwoordig op de stations in NL ergens naast een pilaar een piano staat voor de muzikale reiziger met een tijdsintermezzo, staat hier, in Frankrijk, ook een piano. Een zwarte Yamaha. Er zit een muzikale jongen op de kruk. Eigenlijk wilde ik ook een nummertje doen, maar de jongen week niet van de toetsen en dat was maar goed ook. Hij speelde het dak van het station. Na een tijdje kwam er een langslopende reiziger bij hem staan, ze kenden elkaar niet, dat maakte ik op uit hun non-verbale gedrag. Maar even later speelde hij en zong zij. 'Hallelujah', van Cohen.
Reizigers bleven staan, luisterden, applaudisseerden.
Het was een welkomsconcert speciaal voor mij.

Precies op dat moment kreeg ik een SMS: 'welkom in Frankrijk'

  • 20 September 2018 - 14:17

    Mandy:

    Prachtig hoe Frankrijk je welkom heet Akke! En qua Franse taal ben ik het met je eens! Bon vacance

  • 21 September 2018 - 16:37

    Akke Kuipers:

    Merci Mandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 171123

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: