Een wijntje op zijn tijd ;) - Reisverslag uit Nogaro, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Een wijntje op zijn tijd ;) - Reisverslag uit Nogaro, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Een wijntje op zijn tijd ;)

Blijf op de hoogte en volg akke

21 September 2018 | Frankrijk, Nogaro

William liep als monnik stukken van de via Podiensis. Dat vond hij zo top dat hij uittrad als monnik en terug ging naar zijn moeders huis, ergens in Engeland en vandaaruit de camino naar Santiago loopt.
Hij is al sinds mei van dit jaar onderweg, stopte vanwege een concert van Tayor Swift en pakte daarna de draad weer op. Ik ontmoet hem in Condom in de kelder bij Laurent en Alfons. We slapen er, delen verhalen en wijn.

Ik vertel hem dat ik in 2012 startte met pelgrimeren en sindsdien niet meer te stoppen ben. Jaarlijks liep ik een camino tot ik 2 jaar geleden artrose kreeg. Ik legde me er niet bij neer en loop nog steeds. William werd nieuwsgierig en vroeg naar 'mijn geheim'. 'Vitamines, mineralen, veel lopen en gezond eten,' zei ik.
Hij vertaalde het gezonde eten: geen suiker, niet roken en geen wijn.
Met 'geen suiker en niet roken' heb ik geen probleem, maar bij geen wijn, zeg ik: 'een wijntje op zijn tijd' moet kunnen.

William kijkt me aan alsof hij er nix van gelooft. Ik geloof het zelf ook nauwelijks. Het riekt naar matigheid, zuinigheid en vlijt.
Maar ik kick op de uitspraak 'een wijntje op zijn tijd'. Het komt uit 'broodje paap', en is van een bekende katholieke blogger die deze uitspraak toeschreef aan datende protestantse vrouwen, die daarmee hun matigheid, zuinigheid en vlijt probeerden te etaleren om zo een degelijke man (p.k.*) te strikken.
Ik twijfelde al aan mijn protestantse geloofsbrieven, maar door 'het wijntje', zwalk ik nog meer.
Ik geloof ook niet dat William geheelonthouder is.
Hij is gewoon een paapse monnik geweest en die houden er wel een.

Een dag later komt William laat in de middag aan bij gite Syvie. Hij waggelt nauwelijks zichtbaar. Tijdens de lasagne vertelt hij over de lunch. '5 wijn in Montréal', zegt hij. Ik vind het knap. Dat vraagt toch wel om een jarenlange investering en ervaring. Zelf kan ik na 1 glaasje al niet meer lopen. Het gaat me in de benen zitten. Loodzwaar worden ze.
'Vanmiddag zag ik in de verte een waggelende man lopen. Ik wist wel dat jij dat was'.
William zegt dat dat niet kan. Dat hij overdreef toen hij vertelde over '5 wijn in Montreal'.
'Daar weet jij nix meer van,' zeg ik.
Als we niet uitkijken krijgen we ruzie. Op de tafel staan flessen wijn tussen de lasagne. William tapt ons nog eens in en als afleiding ik vertel hem over de wijntap.

De Spaanse Jacobsroute loopt door de wijngaarden van de Rioja. Jaren geleden liep ik daar op een morgen rond een uurtje of 7. Met andere pelgrims passeerden we een wijngaard waar bij de poort een kraan was waar wijn uitkwam. De verhalen liepen voor ons uit. De pelgrims waren al vrolijk opgestaan. In rijen stonden ze voor de kraan. Een voor een hingen ze met hun mond onder de tap en lieten de rode geestverruimer naar binnen stromen. Het was een vrolijkheid van jewelste. De wijn droop over de wangen. Kleren raakten bevlekt, pelgrims verzadigd; ze belanden in omliggende bermen en sloten. Flessen water werden leeggegooid en gevuld met wijn.
Het was een feestje op de vroege morgen.

William's haar gaat recht overeind staan bij het verhaal. We pakken onze Jacobs gidsen erbij om te kijken waar 'het precies is'. Ik wijs hem de andere kant. Daar ga ik langs, via de col de Somport. Dan kom je niet bij die wijnboer. Of hij met me meeloopt?
Ik maak geen schijn van kans.


Vrijdag 21 september 2018
Van Lamothe naar Nogaro

*protestants/katholiek

  • 21 September 2018 - 18:27

    Elsbeth:

    Ik proost er eentje op! :D weer een prachtig verhaal

  • 22 September 2018 - 05:30

    Hilda:

    Heerlijk verhaal.
    En jij geniet, ga zo door!
    Ik zit hier met orgelfreeks en die houden ook van wijn!
    Loop ze!
    Knuf!

  • 22 September 2018 - 10:36

    Mandy:

    Hoi lieve Akke,

    Echte Bourgondiër ben je (wat wijn betreft dan..). Zo’n fles in de rugzak is niet lichtgewicht, van te voren opdrinken dan maar?

  • 22 September 2018 - 13:38

    Akke Kuipers:

    @elsbeth: die proost doe ik graag es over. Met echte drank
    @hilda: ja die orgelfreaks hebben blijkbaar 2 kanten, dat zou ik zelf niet bedenken. Geniet ook maar
    @ mandy: bedankt voor de tip , ik zuip em leeg

  • 26 September 2018 - 11:13

    Ellen:

    Hi lieve Akke, ik loop langzaam in met de verhalen .. ;-) Kan me de Rioga tap nog heeeel goed herinneren, haha. Buen Camino laiverd! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 171077

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: